hjälp! min hund morrar åt oss

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare slayer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 720
S

slayer

Vi har en golden på 3 1/5år och en tollare på 2 år. Tollaren har under det senaste halvåret börjat morra hysteriskt åt golden när hon kommer för nära hennes "zon".
Tollaren har ett par platser där hon brukar ligga och om golden vill gå förbi där så får hon morr och visade tänder.
Nu har det blivit så att golden inte går förbi utan sätter sig och gnyr så att vi får komma och rädda henne. När vi gör detta så börjar tollaren morra och visa tänder åt oss:devil:. Blicken blir alldeles sotsvart.
Hon har inte bitit än och om man provar att sätta handen i munnen på henne vid dessa tillfällern så kommer hon alldeles av sig. Mest verkar hon osäker och rädd.

Vi har provat att lägga ner tollaren ala ceasar milan vis som i vanliga fall visat sig fungerabra, men inte i det här fallet.

Snälla, någon som har ett tips?
Dels för att få henne att sluta morra och visa tänder,
dels hur vi sak göra för att golden som faktiskt är äldre och klokare ska bli den dominanta av dem två.
Grejen är att vi ska ha barn om några veckor och jag är orolig att hon kommer attt göra samma sak mot barnet.

tack på förhand

Slayer

Sv: hjälp! min hund morrar åt oss

Jag skulle INTE lägga henne, däremot skulle jag byta plats åt henne och kommendera bort henne direkt hon visar "äganderätt" ...

ja, det har vi provat med koppel och det fungerar så pass att hon flyttar på sig då, men det tar inte bort morrandet.

Tack för ditt svar!!!

Det är inte så att hon har ont någonstans? Detta är väldigt vanligt bland hundar som börjar morra och vakta sina platser. Och om hon har det så spelar ju inte träningsmetoden någon större roll. Gräla inte på henne utan be henne lugnt att gå undan (Tollar tjejen).

Är det bara sina platser hon vaktar? Hon är inte grinig på Golden tiken annars?

Och som tidigare svarare sa så anser inte jag heller att ni lägger ner henne, detta kan göra att hon uppfattar golden tiken som än mer obehaglig.

Hoppas det löser sig för er! :)

Jag skulle inte lägga mig i hundarnas rangordning sinsemellan. Att den ena är äldre betyder ingenting.

Däremot skulle jag som andra redan föreslagit begära tollaren att flytta på sig. Ofta. Öva ledarskap med den UTAN våld! Låt hunden be om lov före den får nånting. Mat, gå in, gå ut, osv. Träna lydnad med den och belöna när den gör rätt.

Och jag säger att det beror på situationen om man ska lägga sig i eller inte.

Jag som flockledare vill inte ha något tjaffs och då ska det inte vara något tjaffs heller.

Jag tror TS måste tuffa på sig lite, bli lite mer bestämd .

Säger TS att hunden ska flytta så är det bara det som gäller .

Vad gör ni när ni "räddar Goldentiken"?

Sätter ni in handen i Tollarens mun för att, vadå? Ska det vara nån sorts korrigering?

Om den helt plötsligt börjat morra så skulle jag ta den till veterinär, för en i övrigt frisk hund så är det ju inte ett acceperat beteende. Då skulle jag också flytta på henne utan att göra någon större affär av det hela.

varför vi provat att stoppa handen i munnen på henne är endast för att vi nyfiket ville se hur hon reagerade...

Men tack alla för era svar, jag har nu provat att bara flytta på henne och inte göra så mycket av saken och det fungerar ok. Några av gångerna i alla fall. Vi tränar mycket lydnad med henne och annars är hon kalas!

Det är golden som jag tycker borde tuffa upp sig lite. Men, å andra sidan så är det inte vi som bestämmer deras rang, såklart.

Vi fortsätter på samma spår, flytta på henne utan krusiduller så får vi se hur det utvecklar sig.

Men igen, Tack alla för era svar

Mvh
Slayer

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 318
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 377
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka