Hjälp, min hund har blivit knäpp!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare AmandaBisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 380
A

AmandaBisa

Jag gråter snart blod!!
Min hund som aldrig har haft problem med att va ensam hemma har fått en knäpp.. Han bryter sig ut.
Altandörren är hans offer, han tar upp handtaget.
Har testat sätta en hasp högst upp men den bröt han av, har ställt en soffa med fotöljer på utanför men han har lyckats få upp den iaf + ganagat sönder på trät nere vid dörren.
Jag vet ärligt inte hur jag ska göra.
Vart ska jag låsa in honom? Burar får man tydligen inte ha..
Jag måste ju jobba och jag är inte borta mer än ca 3-3½ timme per dag.

Han är 7 år och har aldrig gjort så här förut.
Han är normal när vi är hemma och när vi är ute på promenader så jag tror inte att det är pga någon löptik för då brukar han alltid bli jobbig när man är ute och går.

Nån som har något förslag?

Sv: Hjälp, min hund har blivit knäpp!!

Jag håller med. Demens är något som jag direkt kommer att tänka på, även om hunden bara är sju år. Men demenssjukdomar kan ju i enstaka fall komma tidigt.

om inte veterinär fel så hade jag letat efter hundvakt de timmar du är borta, och sen börja ensamhetsträna igen sakta men säkert. Och se till att hunden stimuleras tillräckligt så den kan slappna av utan massa myror i brallorna.

Min tik var med om ett blixtnedslag och efter det reagerade hon med utbrytningsförsök då det tickade i tex element osv .
Det har inte hänt något?

Ja det blir nog iväg och kolla honom om han inte skärper sig.

Jag vet inte om det har hänt nåt när vi har varit borta, kan vara mycket möjligt då det vart en del som smygit sig in hos folk osv..
Eller så kanske han känner att jag är ur balans.. Tog bort min häst för en månad sedan och har mått ganska dåligt över det men stängt allt inne och han kanske känner att det snart blir en explosion.. för första gången han var ute så hade han sprungit ändå bort till stallet som ligger ca 2½ km bort och det knäppa är att han bara har vart med dig 3-4 ggr.

Motionen och allt sånt är precis som det alltid har varit.. Nu har vi iaf satt en iaf inbrottsäker kjedja på dörren och ska spika upp en skiva iom att det är en glasdörr så ska iaf inte risken att han springer igenom finnas.

Är så rädd att det ska hända honom något, att han blir påkörd eller tagen av någon.

Det finns ju många olika sorters lås och handtag på dörrar / altandörrar. Går det att vända upp och ner på handtaget på just den dörren? I så fall blir det mycket svårare eller omöjligt för hunden att öppna. Om det inte går att vända på så kan man sätta en grind innanför som går upp över handtaget så att han inte kommer åt det.

Eftersom detta problem har uppstått plötsligt så förmodar jag att det har hänt något. Kan det ha hänt något med/vid ytterdörren? Om ni har brevinkast i ytterdörren kan någon/något ha skrämt honom där. Eller kan det vara så illa att någon/något skrämmer honom på något sätt ofta eller varje gång du inte är hemma? Har du möjlighet att antingen be någon vara hos honom eller spela in ljud när du inte är hemma? Om något skrämmer honom ofta så bör du kunna få fram det på det sättet. Det behöver ju inte vara någon som skrämmer honom medvetet, det kan vara något ljud han reagerar väldigt starkt på. Om du spelar in så hör du ju även när han börjar bearbeta altandörren om det är i samband med att något annat händer.

Dpmatte skrev nått om ljud vilket fick mig att tänka på just ljud.. Har du testat att ha tvn eller radion på? Min hund började lyssna efter ljud och blev då "nojig/bita på saker" om tvn är på är hon däremot cool för det är ljud hon är van att lyssna på :)
Kanske värt att testa?

Annars hade jag kollat upp demens som nån nämnde.

Vi har ett handtag som man drar neråt och tyvärr inget som låser det, Har kollat efter handtag med lås på men vet inte om det funkar sätta in i dörren..
Det där med en grind för va smart. får testa med det om inte detta funkar vilket jag verkligen hoppas på.

Har väldigt svårt att hitta folk.. dom flesta jobbar och jag börjar redan vid 7 på morgonen.

sambon har en hjälmkamera som jag har försökt få honom att göra i ordning så vi kan filma när vi åker på morgonen men det är ju som att prata med en vägg typ ;) :( Hade vart väldigt intresant att se.

Radio har han alltid på när han är själv.

Jag tycker detta har blivit väldigt konstigt och börjar bli orolig för att det är nån som hjälper honom men samtidigt känns det lite osannolikt för vem hjälper en hund ut utan att gå in och stjäla allt vi har hemma.

Om inte sambon vill greja med sin kamera kan du använda webcam om du har en sån!

jag har en men vet inte riktigt hur den fungerar men ska försöka klura ut det ;) Tack för tipset :)

Ja, det är därför jag menar att om man spelar in ljud så får man förhoppningsvis reda på vad som gör honom så orolig att han tar sig ut.

Appropå radion. Det kan ju vara något ljud där som han reagerar på. Ibland kör man ju reklam som låter väldigt knäppt. Prova att byta till en kanal som inte kör reklam.

Att någon skulle gå in och hjälpa honom låter långsökt. Men, tja det finns knäpp människor. Har någon mer än ni själva nyckel till ytterdörren?

Jag hade börjat med att spela in. Det bör ju höras när han börjar bearbeta altandörren alternativt blir väldigt orolig. Det hörs ju även om det mot förmodan skulle vara så att någon hjälper honom. För säkerhets skull så tala inte om för någon att ni ska spela in.

kl
Jag har reglar på dörrarna, längst upp. Inte ens min Houdini klarar av att ta sig ut.

Det här var bara en tanke som flög upp och det är säkert inte det. hur är han med löptikar? Har det pågått länge? Jag tänkte om det bara pågått ett par dagar så hade det ju kunnat vara för att det finns en illaluktande tik i närheten?

Illaluktande? hehe - inte ur hundens synvinkel. Men det kan ju vara en anledning - en ny brud i kvarteret.

Nu har jag fått honom på film och han har hållt på från att jag åkte till att jag kom hem :( han har dock inte kommit ut men förstört en hel del :(

Vad tråkigt :(
Kan det fungera bättre att ha ett "hundrum"? Då begränsar du ytan, många hundar tycker att det är mer behagligt att vara ensamma på mindre ytor än i ett helt hus/lägenhet.
När du ser på filmen, ser beteendet ut att vara paniskt eller maniskt?

Annars tror jag att du kanske borde börja om helt och hållet med ensamträningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 944
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 925
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 574
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka