Hjälp!!Min hund går inte ihop med andra.

M

Martina_85

Jag har en fem-årig cocker spaniel tik som inte går ihop med andra hundar. Jag bor hemma för tillfället där det finns två andra hundar. Hon går inte alls ihop med den ena. Hon morrar åt den hela tiden och de ryker ihop ofta. Hon gör likadant mot andra hundar när jag är ute och går med henne. Hon har alltid varit så här....finns det nått man kan göra. Hon lyssnar inte alls när jag säger till henne. Nån som har nått förslag? FInns det hopp?

Sv: Hjälp!!Min hund går inte ihop med andra.

Vår hane var sådan förut, och till en början var han helt okontrolerbar men efterhand så kunde man få han att sluta,dock aldrig släppa honom med andra hannar.

Sen är det väl lite så i hundvärlden oxå att alla kan inte älska alla, och nu vet jag inte riktigt hur din hund har haft det innan men har den haft kontakt med andra hundar när den var liten? Det är ju oxå en viktig bit i deras utveckling för att kunna läsa av varandra.

I själva verket kanske det "bara" handlarom osäkerhet från din hunds sida?

Men hopp finns alltid-ge inte upp!;)

Jodå.....hon träffade andra hundar när hon var liten...och några få hundar funkar hon med....men inte de flesta....speciellt om jag e där....hon liksom vaktar mig.

Om hon vaktar dig måste du se till så att hon slutar - du får visa att det inte är okej att vakta dig, du kan ta vara på dig själv.

Om hon slåss med den andra hunden i familjen skulle jag se till att båda omedelbart utesluts ur gemenskapen med flocken.

Vad gäller att hon ryker ihop med andra hundar, så kan jag väl mest säga att jag skulle undvika att släppa ihop henne med hundar i hennes egen ålder eller äldre eftersom det bara skulle leda till bråk. Däremot hundar som är rejält yngre kan nog funka, de borde självmant gå undan för din äldre tik.

Jo, jag har haft sådana problem i flocken.

1:a åtgärd. Försök ta reda på varför! Därefter kan man göra insatser.

Det mesta går att lösa eller åtminstone lindra, men det kan ta fler år.

Precis som Cecilia säger; du måste ta kommandot. I dagsläget är du hennes människa som hon har äganderätt till. Vänd på steken genom att förvisa henne från din sida så fort hon gör minsta antydan till utfall mot de andra hundarna hemma. Även en liten morrning långt ner i halsen ska ge som resultat att hon blir förvisad ut ur rummet. Efter 5-10 minuter låter du henne komma in till dig igen, men så fort hon visar agg mot någon av de andra åker hon ut igen.

Det är inte helt ovanligt att vi uppmuntrar ett vaktande beteende, trots att vi inte tänker på det. Dels för att vi blir smickrade av att hunden gillar oss så mycket att den vill försvara oss, dels genom att hunden uppfattar korrigeringen som uppmuntran. Det är lätt hänt om man bara håller i hunden och grälar. Vi vet ju att vi grälar på hunden, medan hunden uppfattar det som om vi ger den stöd och hjälper till att gräla på den andra hunden.

Mvh,
Duvan

Tack för alla förslag.....ska verkligen lägga ner tid på att förbättra hennes beteende....
tack :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 744
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar