Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

Sv: Hjälp! Min häst har börjat stegra sig när man rider!

jo jag kan bara hålla med alla som har sagt att man ska ta reda på vad problemet är inte bara försöka motverka symtomet!

Kolla så sadel (och all annan utr) passar.
Har hón ont i ryggen?
Tänderna?
Benen eller någon annanstans?
Låsningar?

Jag har varit nu ikväll och klämt och känt och han sjunker ihop när man trycker mitt på ryggen. Så jag tror att problemet är där, eller på något annat ställe.:confused: Ska ringa en hästkiropraktiker eller vad det nu heter.:confused: Har haft hon tidigare att kolla på en annan häst som jag hade.

Jag vill ju inte att någon ska skada sig pga detta, så jag hoppas att det ska lösa sig. :confused:

Jag har varit nu ikväll och klämt och känt och han sjunker ihop när man trycker mitt på ryggen. Så jag tror att problemet är där, eller på något annat ställe.:confused: Ska ringa en hästkiropraktiker eller vad det nu heter.:confused: Har haft hon tidigare att kolla på en annan häst som jag hade.

Jag vill ju inte att någon ska skada sig pga detta, så jag hoppas att det ska lösa sig. :confused:

isåfall låt han stå tills han är kollad, rid inte iallafall, promenera o tömkör o så istället:)

Ja håll inte på med en massa skit i huvudet på din häst. Jag har jobbat 7 år i USA med att Rida in Fullblodshästar på 1.5år och har varit med om alla möjliga trix från hästarna och människor. Oftast försöker dom tala om nått. Dom behöver inte ha ont heller men har nått som dom vill att du ska veta ändå. Men ett tips för att lättare hålla sig kvar är att sätta en halsring på hästen så kan du el dottern hålla i så du inte drar runt honom och hamnar under. Ta den från martingallen. Lycka till och hoppas ni kommer fram till nått. De kan vara så enkelt att sadeljorden nyper,Strecha frambenen framåt innan ni rider de gör jag jämt. Hästen tycker det är skönt tillslut gör han /hon det själv. ;)

Om det inte är nått riktigt allvarligt som ihopväxta koter så kan jag varmt rekomenderar jag en massage och laserbehandling de har hjälpt alla våra hästar som haft ont i ryggen som gått på banan och jämt blitt ridena i fel form och liten träningssadel. Lycka till. Jag känner en i Norradelen av stockholm om du bor i närheten.

när man får den reaktionen så tycker iallafall jag att det är dax för en spruta antiinflamatoriskt i mellan kotorna....
kontakta en riktig veterinär som kan rygg istället för massa massörer.....

Diagnos är ställd. Han har musklat om sig så sadeln ligger och trycker vid manken. Ska massera och tömköra han i en månad. Ska oxå prova lägga på sadeln efter två veckor och känna om den klämmer. Kanske måste köpa ny sadel. Sen konstatera hon som kolla han att han har en vargtand precis under tandköttet, så nu är det bettlöst som gäller.

alltså....
hästar stegrar när dom vill komma undan, vill slippa obehaget....
kan det vara så att sadeln inte ligger 100%
kan den vara trasig i lederna?
kan den ha ont i munnen?

Ja eller så sitter det i skallen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 622
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 710
Senast: Ajda
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 109
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka