Hjälp, min häst har ätit klippt gräs!

S

solenbakommolnet

Så har då min älskade häst varit och stoppat i sig gräs som är klippt med gräsklippmaskin! Hur farligt är det igentligen???

Har släppt henne tillsammans med hästkompisen på bete och där finns ett par "snälla grannar" som tycker att hästarna ska få det de klippt! *suck*

Hjälp!!! Har ni varit med om detta? Har nu sparkat ut gräset så det "försvunnit" i det vanliga betet. Dock finns det ju kvar i hagen. Hagen är stoooor och dom har bete så det räcker och blir över.

Jag har alltid trott att det är farligt för hästar att äta maskinklippt mat. Därför är jag nu utom mig av oro.

Tacksam för er hjälp!
//asska

Det är ju ingen stor fara. Om man har otur så kan dom ju få foderförstoppning om dom glufsat i sig det på en gång.

Åååhh tack för ditt svar! Du tror inte att hon blir sjuk av glippgräset? Har för länge sedan hört att hästar kan få kolik av gräsklippmaskins-gräs. Fasst det kanske inte stämmer :confused:

asska :banana:

Har för mig att det är kolikvarning när gräset legat och jäst ett tag. Så det nästan blivit som ensilage.
Äter hästen lite direkt när det är "färskt" tror jag inte det är någon fara.

Jag har hört att det även kan innehålla rester från smörjmedel för kniven och att det är dätrför det är farligt.

Jag tror dock inte att det är så farligt at om de äter några gånger utan om de får det regelbundet...

Till dig som skrev orginalinlägget: Det är nog ingen akut fara bara du inormerar dina grannar så att de inte gör det igen :)

Vill du vara på den säkra sidan, ring till vet och fråga :)

min häst fick nyslaget hö....bonden gjorde rent maskinen och hivade in det till sina kor....min häst+en till som går med korna jagade iväg dom för att äta själva.
dom mår bra :love: :banana: :bow:

Jo det finns ju en viss risk för kolik. men om dom inte slängt i sig gräset på en gång eller ätit det efter att det legat flera dagar och blivit dåligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 436
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka