Hjälp!! Min häst går rakt över mig

Mirre

Trådstartare
Måste skriva av mig lite.
Har ledarskapsproblem med min häst. :crazy:
Han har kommit på nu hur stor och stark han faktiskt är och utnyttjar det till fullo. vill han gå så går han bara, även om matte råkar stå i vägen. (det gör ONT när 1200 kg häst bara går rakt över en och ställer sig på benet! :crazy: stod och klappa på honom och han ställer sig på min fot, jag kom inte en millimeter och sen går han bara rakt över mig. Jag drutta ju i backen såklart och han vägrade flytta sig, spelade ingen roll vad jag gjorde :crazy: )
Är likdanat annars också. Får använda ren råstyrka för att flytta på honom. Trycker jag och trycker han tillbaks. Och det ska väl andå inte behövas. Och nog lär han känna att jag vill nåt, kan han känna en liten fluga så lär han ju känna om jag trycker nånstans.
Ställer han krav på honom så protesterar han. Med den styrkan han har så har jag inte mycket att säga till om. han skiter totalt i vad jag ber honm om eller om jag är där öhvt. Har försökt med allt men det hjälper inte. Han bara ignorerar mig totalt. Vill ju inte behöva daska till honom varje gång han ska flytta sig. Vad ska jag göra?!
Funakr ju jättebra med Herman, varför funkar det inte med Moses? :cry:

Sv: Hjälp!! Min häst går rakt över mig

1200 kg? Uff! Mitt kraftiga (kramgoa :) ) hbl väger 650kg.

Överge tanken på råstyrka. Vi människor räcker inte till för det, oavsett hästens vikt. Använd samma språk som hästarna gör sins emellan.
Kom ihåg tumregeln: Så lite som möjligt, men så mycket som behövs.

Parantes! Det här med det omtjatade flugtrampet, tycker jag är fånigt. Finns det någon här som inte känner, när en fluga promenerar på kroppen? Så ... :angel:

LIA

LIA skrev:
Överge tanken på råstyrka. Vi människor räcker inte till för det, oavsett hästens vikt. Använd samma språk som hästarna gör sins emellan.
Kom ihåg tumregeln: Så lite som möjligt, men så mycket som behövs.
LIA

Väldigt utförligt svar... Mer konkret, hur ska hon göra. Jag gissar att om en häst skulle knata över en annan häst, och den andra hästen anser sig ranghögre, då skulle häst 1 få en tjottablängare kvickt som attan.

Vad gör du, och andra NH:are, när hästen klampar rakt över er, i stallet eller under ledarskapsträning (!)?

*nyfiken*

Väldigt utförligt svar... Mer konkret, hur ska hon göra.
Varför ger du inte ett utförligt svar själv? :angel:

Hur hon konkret ska göra? På det har jag 3 svarsalternativ:
1 Skriva en vansinnigt lååååååååång bruksanvisning. Nänä!
2 Be henne gå kurser samt självträna, som jag gjort.
3 .....?

Det är omöjligt att instruera någon, via det här mediet, i hur man ska gå tillväga med en "krånglig" häst. Tyvärr. Många, även jag, har gjort en del försök, men det stupar alltid på att området är alldeles för stort, möjligheterna oändliga och närvaron obefintlig.
Därför mitt svar, som var en vägpil.

Jag gissar att om en häst skulle knata över en annan häst, och den andra hästen anser sig ranghögre, då skulle häst 1 få en tjottablängare kvickt som attan.
Vad gör du, och andra NH:are, när hästen klampar rakt över er, i stallet eller under ledarskapsträning (!)?
Det gör inte den ranglägre, respektive, det gör den inte! Det andra jag (att säga vi vore väl stöddigt) gör, är att befästa rangordning. Det första är att bygga upp förtroendet, vilket oftast går hand i hand med det andra.
Som framgår, sitter rangordningen i huvudet och inte i armmusklerna. Jmfr att ett shettissto ofta är ranghög i en flock med stora hästar i övrigt.

LIA

Senast ändrad:

Jag säger såhär. Det brister ju som sagt i ditt ledarskap. Egentligen hadlar det om att man måste titta på helheten. Var går din häst relaterat till dig när du leder han tex? Flyttar han när du ber osv. Du ska ha dit utrymme och därmed basta kommer hästen in i ditt utrymme så gör som hästarna i flocken, ge han en djävel (kan låta hårt men det är inte så farligt egentligen). Kom ihåg att göra det direkt när han gör fel annars är du elak. Jag sparkade bakut på mitt sto när hon kom för nära och det behövdes ung 2 gånger sen fattade hon vad jag menade. Glöm inte heller att berömma när han gör rätt heller. Glöm inte att vara konsekvent heller, det är det viktigaste så du inte börjar slappa när det börja gå framått.

Men jag tycker du ska ta hjälp av nån som kan också!

Lycka till!

Tja, jag trodde att hon bad om råd, vad hon skulle göra? Jag är iallafall nyfiken på hur andra skulle lösa det, både i den situationen och förebyggande sas.

Naturligtvis beter sig hästar sällan så som i mitt exempel, rangordningen fungerar och ingen behöver ta i med hårdhandskarna. Men om!? En frejdig häst, ovan vid att träffa andra, springer glatt fram till en högre och får en smäll (och lär sig läxan ganska fort ;) )

Det måste vara en parallell till det här fallet. Och jag tror att det är vanligt. Helt enkelt vad gör man när man blir översprungen? Extra knepigt blir det när andra ledarövningar fungerar, då har man inte det att "falla tillbaka på". Visst, ledarskapet funkar inte, men hur visar man en häst som vet sin styrka att jag bestämmer?

Jag frågar inte för att sätta dit någon, men jag trodde nog att det skulle finnas en "NH-lösning" eller NH-approach. Eller ett intresse att diskutera det...

Vad jag skulle göra är egentligen helt ointressant, men om min häst promenerade rakt över mig skulle den få sig en smäll eller spark. Rätt tajmad, det är det svåra. Jag förespråkar inte våld, men jag fredar mitt utrymme, hästar får helt enkelt inte kliva på mig, det är farligt!

*Fortsatt ärligt nyfiken på vad NH-utövare gör i denna situationen*

P.S Ilskna shettisar kan ha en djäkla stuns i sparkar och snabba är dom också ;) Jag är övertygad om att även de "regerar" med ett visst mått av "fysiskhet"

Ja, hon ber om råd och jag har gett, det bästa jag har.

Varför tror du att NH-filosofin skulle ha en snabb-fixar-allt? Ledsen att göra dig besviken. Visst finns det ett par verktyg och några hanteringsvarianter, men dom är bara kanske 1%. Resten är kunskap, erfarenhet, känsla och insikt.
Diskutera kan vi göra... Om rang snarare än ledare, om mental styrka hellre än fysisk, för att ta ett par exempel.

Vad jag skulle göra är egentligen helt ointressant, men om min häst promenerade rakt över mig skulle den få sig en smäll eller spark. Rätt tajmad, det är det svåra
Hur tänker du t ex här? För mig är det som att ersätta en Nobelmiddag med ett glas vatten.

Visst, ledarskapet funkar inte, men hur visar man en häst som vet sin styrka att jag bestämmer?
Ställ dig framför spegeln och visa att du är ranghög. Kan du inte övertyga dig själv, hur ska du kunna lura hästen??
Alla hästar är medvetna om sin styrka. Gällde det bara den saken, skulle vi inte ha en enda hanterbar häst. Så glöm styka, storlek och vikt.

LIA

Varför så defensiv? Du behöver inte ta på dig att svara för hela NH-rörelsen, men det skulle vara trevligt att som icke-NH få vara med i diskussionen utan att bli dumförklarad :smirk:

Var har jag efterlyst en snabbfix? Jag undrar vad folk som kallar sig NH gör i den stunden en häst går över dem. Visst, med rätt förberedelser ska det inte hända. Men alla hästar är inte rätt hanterade, alla som tränar hästen från marken gör inte allt rätt direkt.

Jag frågar för att jag är nyfiken! Någon annan får gärna svara, hur de skulle göra. Det är klart att det finns sätt att angripa problemet.

Jag har inga problem med min häst så du kan skippa dina moraliserande jämförelser, men gärna ta upp en seriös diskussion.

Apropå att hästen är medveten om sin styrka, jag menar att vissa hästar lär sig att människor är flugviktare som man drar runt på hur man vill. Det ser man ofta, och det går naturligtvis att rätta till med bättre hantering. Men vad gör man i fasen när ledarskapet ännu hänger på en skör tråd, det kanske fungerar för en del men inte för andra. Det är FARLIGT med en häst som tränger sig före, t ex i en smal passage.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är varken defensiv, dumförklarande eller moraliserande. Om du utläser det i mina inlägg, har jag uttryckt mig dåligt.

Snabbfixen? Ja, jag tycker du efterfrågar det. Citat: "men jag trodde nog att det skulle finnas en "NH-lösning""

Det faktum att nästan ingen annan går in här med upplysningar, om hur man gör, är ett tecken så gott som något på svårigheten att via tråden lösa problemet åt Zindy.

Apropå att hästen är medveten om sin styrka, jag menar att vissa hästar lär sig att människor är flugviktare som man drar runt på hur man vill. Det ser man ofta, och det går naturligtvis att rätta till med bättre hantering. Men vad gör man i fasen när ledarskapet ännu hänger på en skör tråd, det kanske fungerar för en del men inte för andra. Det är FARLIGT med en häst som tränger sig före, t ex i en smal passage.
Visst är det farligt. Precis som i de flesta situationer när hästar uppför sig illa och respektlöst. Men som jag redan tjatat om, så löser man det inte med muskler (eller prylar, våld etc), utan med sin mentalitet och egen inställning. På tal om det, har du kikat i spegeln? :)

Det vi talar om här, är heller inte ett specifikt problem, separat från all annan hantering. Allt hänger ihop.
Det finns en anledning till, att kurser i NH-filosofin spänner över flera dagars teori, plus praktik.

LIA

Jag är varken defensiv, dumförklarande eller moraliserande. Om du utläser det i mina inlägg, har jag uttryckt mig dåligt.

Snabbfixen? Ja, jag tycker du efterfrågar det. Citat: "men jag trodde nog att det skulle finnas en "NH-lösning""

Det faktum att nästan ingen annan går in här med upplysningar, om hur man gör, är ett tecken så gott som något på svårigheten att via tråden lösa problemet åt Zindy.

Nja, varför tror du att NH-lösning (observera gärna "") är samma sak som snabblösning? I allmänhet eller i oss "oinvigdas" ögon (jag har jobbar mkt från marken men kallar det inte NH. Men det kasnke det är?) ? Jag tror snarare att folk uppfattar NH som det lättaste snabbaste mest hållbara sättet att lösa ett hanteringsproblem. Just för att slippa ta till linor, skarpa bett och våld :idea:

Sen tror jag att bristen på svar snarare beror på forumets aktivitet (=låg).

Visst är det farligt. Precis som i de flesta situationer när hästar uppför sig illa och respektlöst. Men som jag redan tjatat om, så löser man det inte med muskler (eller prylar, våld etc), utan med sin mentalitet och egen inställning. På tal om det, har du kikat i spegeln?

Det vi talar om här, är heller inte ett specifikt problem, separat från all annan hantering. Allt hänger ihop.
Det finns en anledning till, att kurser i NH-filosofin spänner över flera dagars teori, plus praktik
.

Här är vi överens. Utom i en detalj. Hästars kroppsspråk bygger faktiskt till en del på hot om våld samt manövrar att undvika våld. Dock undviks ju hårda tag så långt det är möjligt. Men att säga att hästar inte använder sin fysik är inte sant och ett svårt romantiserande av hästens etologi. Alla har väl sett hästen som vänder rumpan till. Det är en varningssignal "om du inte flyttar på dig" men ändå ett sätt att slippa använda våld (sparka).

För den delen springer jag inte runt och sparkar på hästar. Oftast så löser sig allt på ett mycket tidigare stadium. Men OM! Vad gör man då? Höjer handen kanske (hot om våld? Fast hästen aldrig blivit slagen? Trycker? Snärtar till?

Vad gör en Nh-människa just i den stunden när hästen uppträder respektlöst? Om du märker att hästen du ska ta ut i hagen är på väg att kliva över dig? Just då är det lite sent för ledarskapsövningar. Ledarskapet tar ett tag att befästa så att det fungerar i alla situationer. I början kanske det bara fungerar i lugna förhållanden på banan eller i hagen. Men inte vid utsläpp. Hur går man vidare då? För att inte tala om andra som hanterar hästen!

Äh, jag vet inte men standardsvaret på "NH" verkar vara "gå en kurs". Visst kan man göra det, men varför kan man inte försöka diskutera det på ett forum? Det är inte atomteknik, det går att förklara med ord!

Börjar bakifrån...
"det går att förklara med ord" Det blir nog svårt i praktiken. Se mina sista 2 rader i förra inlägget. Vi är många som försökt berätta och förklara men med mestadels dålig framgång. För hur skriver man så blickar, kunskap, känsla, fokus, inställning, reaktion, erfarenhet osv kommer fram och blir rätt? Jag tror atomteknik är lättare att beskriva på papper.

Svaret "gå en kurs" är för mig det självklara. Varför inte? När man vet hur mycket som finns att lära sig. Skulle du kunna bli atomfysiker via ett sånt här forum? ;)

Hästar och våld...
Ja, dom kan vara ganska så fysiska mot varandra. Har aldrig sagt annat! Men observera att dom har en stor reportoar signaler, innan det kommer dithän. Om en häst vill passera en annan i en smal passage, finns ett helt gäng alternativ. Beroende på deras inbördes rang, förhållande osv. Du vet förmodligen lika bra som jag, att det finns mycket mer att välja på än antingen "jag är högre- flytta dig" eller "jag är lägre- väntar tills du flyttar dig".

På motsvarande sätt ska vi ha en mängd olika signaler och nivåer. Har du kikat i spegeln än???
Om jag försöker så här: Om, på en mental tio-skala, en ranghög häst ligger på 7, så ska vi ligga på 9-10. Dvs klart över alla hästar.
Asch, det är så svårt att förklara.

"Vad gör en Nh-människa just i den stunden när hästen uppträder respektlöst". Tanken finns inte, när det gäller egna hästar eller hästar, som man vanligen hanterar. Om vi tar en splitt ny bekantskap, gäller "så lite som möjligt - och så mycket som behövs"! Skulle jag, av någon anledning, vilja hävda min plats i grindhålet, och hästen manglar på, återstår en blixtsnabb upptrappning. Om det krävs slag med spö, har jag då gjort rätt. Eller rentav "vunnit"? Nej! Varit inskränkt! Varför ska jag hävda min rätt mot en häst, som inte inser att människan framför är annorlunda än dom vanliga, som alltid flyttar på sig?

Vilket inte utesluter div fysisk påverkan i div olika omständigheter, men det blir i nästa avhandling. ;)

"För att inte tala om andra som hanterar hästen" Uppfostran, vilket är en sak för sig. Respekt/rang/etc är individuellt mellan individer. Jag skulle exempelvis inte kunna få en häst att respektera dig, om du inte har dom egenskaper som medför respekt hos hästen.

Själva uttrycket "NH-lösning" innebär för mig en önskan om ett standardagerande, som inte hittas inom EH och som i ett nafs fixar problemet man har. Rätt?
Förretsten... NH är inte ett lösningsmedel! :) Utan en filosofi!

NH är inte det snabbaste (det är en piska) eller alltid det lättaste sättet att lösa ett hanteringsproblem, men det är garanterat det bästa, trevligaste, säkraste och mest varaktiga.

Hur tycker du själv, att man ska bete sig och vara i dina frågor? Vad är ditt och/eller EH:s recept i den trånga passagen?
Hur ska Zindy bära sig åt?

LIA

LIA skrev:
Själva uttrycket "NH-lösning" innebär för mig en önskan om ett standardagerande, som inte hittas inom EH och som i ett nafs fixar problemet man har. Rätt?
Förretsten... NH är inte ett lösningsmedel! :) Utan en filosofi!

NH är inte det snabbaste (det är en piska) eller alltid det lättaste sättet att lösa ett hanteringsproblem, men det är garanterat det bästa, trevligaste, säkraste och mest varaktiga.

Hur tycker du själv, att man ska bete sig och vara i dina frågor? Vad är ditt och/eller EH:s recept i den trånga passagen?
Hur ska Zindy bära sig åt?

LIA

Ok, det känns som om vi pratar förbi varandra. Skitsamma.

Vad är EH? Har aldrig hört uttrycket innan, så det är svårt för mig att kommentera. Jag gissar att det har att göra med vanlig standardhantering? Typ den som "lärs ut " (hmmm) på riskolor och så.

Jag har aldrig hört talas om nån som pratar om NH som en snabbfix. Däremot som det snabbaste och mest hållbara (en piska är förvisso snabb men löser inte problemet på sikt precis...) angreppssättet.

Jag kan inte svara för EH, då du inte sa vad det är.

Jag skulle använda mig av markarbete. Det vill säga etablera respekt och förtroende hos min häst. Vore jag i Zindys skor skulle jag nog ta hjälp av någon duktig för att bryta en ond cirkel och få nya vinklar på problemet.

Jag sätter ut en armbåge i första hand om någon häst försöker kliva över mig. Okej att många är ouppfostrade, dvs tillåts flytta runt på folk, men ingen tillåter pållar att kliva över (hoppas jag :crazy: )

Jag skulle nog lägga mest energi på att lära hästen att hålla sitt avstånd, samt att så småningom kunna kalla framåt och backa.

Nåväl, sen skulle jag träna på trånga passager och andra smått klaustrofobiska grejer.

Sen tycker jag att min häst ska respektera alla människor såpass att h*n är säker att hantera för vilket blåbär som helst i princip. Inte bara dom med "rätt" kroppsspråk. Men det skulle komma senare.

P.S Jag undviker att använda våld eller hot om våld så långt det går, och det går nästan alltid. men ibland kan jag ryta till, stampa till eller nåt. Eller armbåge ut. Ibland nästan bara en tanke, om det behövs mer. Och mitt spö används enbart som min förlängda arm både i ridning och hantering.

Oh well, jag råder alltså Zindy att ta hjälp av en duktig hästmänniska, samt att lägga upp en långsiktig plan för att återfå hästens respekt.

Inte förbi, parallellt?!

EH= Etablerad Hästhållning. Du var på rätt spår.
Många om NH okunniga tror faktiskt, att det är ett sätt att iklädd westernhatt och viftandes med ett rep, på kort tid lasta en häst som aldrig velat gå in i transporten förr. För att ta ett exempel.

Kliver över, det är vad somligas hästar gör, när ägaren inte flyttar sig snabbt nog. Har du inte sett TV-reportage om hoppelit (inga namn)? :angel: En kompisfamilj har ridit i hundra år och hoppar f n en egen uppfödning. Den skiter fullständigt i sina människor, med söndertrampade fötter mm som resultat. Men tror du dom har problem med sin häst?? :angel:

Du har väl ett gäng alternativ innan armbågen kommer?? Visst ja, ditt PS! ;)

Jag gör alltså skillnad på mitt hanterande som ger mig en "lättstyrd" häst, och vanlig, bred uppfostran. Våra hästar är lugna och trevliga samt lätta och säkra för vem som helst att hantera. Men... dom "lyder" inte och visar minimal respekt för blåbär. Främmande NH-folk brukar bara behöva någon minut för att etablera rang. Skillnaden i hästarnas attityd är enorm.

LIA

LIA skrev:
Inte förbi, parallellt?!

EH= Etablerad Hästhållning. Du var på rätt spår.
Många om NH okunniga tror faktiskt, att det är ett sätt att iklädd westernhatt och viftandes med ett rep, på kort tid lasta en häst som aldrig velat gå in i transporten förr. För att ta ett exempel.

Kliver över, det är vad somligas hästar gör, när ägaren inte flyttar sig snabbt nog. Har du inte sett TV-reportage om hoppelit (inga namn)? :angel: En kompisfamilj har ridit i hundra år och hoppar f n en egen uppfödning. Den skiter fullständigt i sina människor, med söndertrampade fötter mm som resultat. Men tror du dom har problem med sin häst?? :angel:

Du har väl ett gäng alternativ innan armbågen kommer?? Visst ja, ditt PS! ;)

Jag gör alltså skillnad på mitt hanterande som ger mig en "lättstyrd" häst, och vanlig, bred uppfostran. Våra hästar är lugna och trevliga samt lätta och säkra för vem som helst att hantera. Men... dom "lyder" inte och visar minimal respekt för blåbär. Främmande NH-folk brukar bara behöva någon minut för att etablera rang. Skillnaden i hästarnas attityd är enorm.

LIA

hehe, ja kanske snarare parallellt ;) nej det tv-programmet har jag inte sett, men hästar som kliver på, eller snarare föser iväg sina människor har väl alla sett :D

jag fetade det sista för jag är lite nyfiken. Fungerar det alltså att släppa in ett hästovant (rädd?) blåbär med totalt undfallande och fladdrigt kroppsspråk och t ex be den leda en häst till en viss plats? Alltså, gör hästen det personen "ber" om trots att den eg. har noll respekt?

Jag har sett hästar som nästan tar hand om hästovana människor, och andra som aldrig skulle kunna hanteras av en ovan fjortis. Har inte funderat så mycket på det utan mest tänkt att det är olika hästpersonligheter (och erfarenheter) plus uppfostran och hantering.

Ursäkta men ska ni tjafsa kan ni göra det över pm istälelt för att förstöra folks trådar! Kommer nu se till att tråden tas bort då det inte alls var meningen att det skulle leda till bråk! :mad:
Och jag skiter totalt i vem som började eller vems fel det är ;)
Men man ska ju kunna starta en tråd utan att få den förstörd!

Ta´t lugnt!
Var ser du bråk?
Du skrev din tråd 13/6 och *putt puttade* upp den samma dag.
14/6 svarade jag. Därefter har det varit viss diskussion till idag.
MEN, var har du varit under tiden??? Varför har inte du deltagit under över 2 veckors tid???

Att man tar ut svängarna får du lov att acceptera. Det sker i de flesta trådar. Dessutom tycker jag att vi fortfarande håller oss hyfsat till ämnet. Om du varit intresserad av att styra diskussionen, varför har du inte deltagit?

LIA

Min dotter har en ponny som kan vara allt annat än go mot folk. Jag blev översprungen i boxen när det var matdags. Kom man in i hagen med en hink så var han där å rev å slet på en gång. Han jagar undan alla andra hästar i hagen och stoppar mig så att jag inte kan gå fram. Han slet sig när jag tömkörde och sprang till stallet.

Tömkörningen slutade med att jag blev :devil: !!!! Lyckades få tag i busfröt så pass att jag kunde "klä av han". Sen jagade jag ut honom i skogen!!! Rym då din :devil: , tyckte jag. Varsågod!!! Vi vill inte ha med dig å göra. Marino tyckte väl det var ok till en början. Han smög fram till hagen................då kom :devil: (dvs jag) och jagade iväg han igen. Om och om igen åkte han ut i buschen. Jag är långsint som synden.

Det började bli mörkt och jag tog in dom andra hästarna. Dom fick sitt foder och stod och mumsade men deras öron avslöjade att Marino var utanför. Ahaaaa, tänkte :devil: och rusade ut och jagade iväg en mycket sorgsen Marino långt ut i skogen.

En stund senare gick jag ut och ställde mig på stallplan. Marino smög sig närmare och närmare. Jag ignorerade och vände ryggen till. Marino nosade på mina byxben och jag löft ena foten och satte den i "varning jag sparkar snart" läge.................och Marino backade!!!! :banana: Jag gick en sväng och ställde mig sen för att titta på honom................han låtsades nosa på gruset och visade att han ville komma. Jag nekade med några snabba steg frammåt. Efter en stund tiggde igen..........och jag sträckte fram handen. Han kom, men var på sin vakt ifall jag skulle trilskas igen. Lät honom nosa på mig och jag kliade en stund på honom. Vi var sams.

Efter denhär händelsen var Marino mycket vaksam på mig. Visst försökte han tex rymma från sin box, men jag var beredd. Klev med bestämda steg mot honom och med ett bestämt/hotfullt kroppspråk fick jag med lätthet honom att backa.........bara genom att peka på hans hovar. Gick också in i hagen och flyttade på honom när han stod och åt. Snodde hans hö hög ( :devil: ) Använder mig ofta av "varning jag sparkar snart" läget i hagen........och jag har sparkat bakut på honom oxå :D . Ser inte klokt ut, men det funkar. En sak man inte ska glömma är att ALLTID varna först. Tex 1. visa att du sparkar snart, 2.backa emot.........3. Sparka!!!

Nu är inte jag någon Specialist på hästhantering, så jag är beredd på massor med kritik ;) Varför jag gjorde såhär mot Marino beror endast på mina egna iaktagelser jag gjort av hästars beteende mot varandra i hagen.

Fungerar det alltså att släppa in ett hästovant (rädd?) blåbär med totalt undfallande och fladdrigt kroppsspråk och t ex be den leda en häst till en viss plats? Alltså, gör hästen det personen "ber" om trots att den eg. har noll respekt?
Jag har sett hästar som nästan tar hand om hästovana människor, och andra som aldrig skulle kunna hanteras av en ovan fjortis. Har inte funderat så mycket på det utan mest tänkt att det är olika hästpersonligheter (och erfarenheter) plus uppfostran och hantering.
Det är allt det där sista! Egentligen är ju uppfostran, träning, hantering m fl delar i en väv, där det inte går att dra gränser emellan. Mer en fråga om hur man gör och är. Uppfostran är t ex att hästen ska stå stilla, lyfta på hoven etc. Personlig hantering syns mer i respekt, kontakt osv. Min syn! Iofs inte det du frågade om... ;)

Jo, med vår lilla flock funkar det galant. Dom accepterar folk för vad dom är, och följer den som håller i balsnöret. Bristen på respekt visar sig i detaljer.
Vi har haft allt från 2-årig kille till 86-årig farmor, rullstolsåkare, EH-folk, NH-folk m fl hos hästarna. Fascinerande att se hur dom reagerar olika varje gång. 2-åringen (smet in) togs omgående om hand av ledarstoet som sedan såg till, att alla var hövliga och försiktiga. Gammelfarmor var så ivrig att få hantera dom söta hästarna, så hon fick stolpa iväg och ta dom från en hage till nästa. Balsnöre runt en hästhals!

LIA

Flinar!!!!!!!!!!!!!!!
Det var ju också en variant :rofl: Så skulle jag ha gjort den ggn min lilla orm stack när jag tömkörde. Körde förstås varianten att när den lille stannade för han trampade på tömmarna och "höll fast sig själv" Satte allt på plats igen och tog en runda till.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar