Hjälp! Min häst biter sönder hästkompisarnas täcken!

B

**BORTTAGEN**

Jag har problem med min pålle. I och för sig är det inte jag som har problem, utan hästägarna till de hästar som går i samma hage som min. Min pålle biter nämligen sönder deras hästars täcken! Min pålle är social och leksugen och när han vill få igång sina kompisar smånafsar han och få då tag i täckena, som förstås går sönder. Någon har försökt smeta in sitt täcke med krubb-bitarmedel, men det tycks inte hjälpa. Finns det något jag kan göra för att få min häst att sluta med detta? Jag kan tillägga att min pålle absolut inte är bråkig eller elak mot de andra hästarna. Han beter sig mest som en busig unge!

Låter inget vidare... De andra hästägarna lär väl snart kräva att din häst får gå själv och att du ersätter de täcken som gått sönder... :smirk:
Jag skulle nog se om den inte kunde gå ihop med någon häst som går utan täcke.

Står han och tuggar är Tabasco bra. Om han däremot biter hjälper inte det. Antingen får han gå med en naken häst eller själv. JAG hade inte velat ha min häst med din. Tyvärr. :crazy:

Det du hade provat, hette det NoBite? För det ska iaf funka. Min häst var själv en av de 'utsatta' och det är INTE kul. Jag krävde tillslut att bit-hästarna fick flytta till en egen hage. För säkerhetsskull går han dock med NoBite på täcket..

min gamla häst var en täckestuggare. eftersom jag inte ville att han skulle vara själv satte jag på en "halv" munkorg, som bara täcker hakan. då kunde han äta och dricka, men han fick inte tag i de andra hästarnas täcken.

Måste börja med att säga att jag tycker du är en bra hästägare som tar ansvar för det DIN häst förstör! :bow:
Det skulle behövas fler hästägare som dig!

Jag har provat ett medel från Lantmännen som heter "No Bite". Det funkade på min häst, som när han var yngre pajade sina egna täcken med att bita sönder dem, alternativt dra av sig svettfilten och stampa på den.
Det har ingen färg när det smetats på, luktar inte, men smakar :devil: . Ja, jag har råkat smaka på det... :crazy:

Sv: Hjälp! Min häst biter sönder hästkompisarnas täcken!

Men snälla någon. Vi håller ju alla på med hästar eller :confused::confused:
hästar är hästar och jag tycker det är skit dåligt av andra hästägare att skylla på ägarne till hästen som biter täcken. Har själv varit ute för täckesbitare och hade X anta rippade täcken men vad ska man göra. visst bitmedel mm men munkorg tycker jag är att gå till överdrift. låt hästarna vara hästar och om man köper ett dyrt täcke får man ju räkna med att det blir trasigt och smuttsigt. Det finns ju skomakare som kan laga eller så kan man limma. Tycker det är fel att utesluta och straffa ägaren för något hästen gör det är ju inte så att man kan säga till hästen. En attetydförändring i stallen TACK!

Skulle tro att ägarna till hästarna som får sina täcken sönder bitna vill att din häst går i en annan hage. Täcken är dyra och blir inte särskilt vatten täta efter lagning om man måste sy. Finns det inte någon i ditt stall som inte har täcke på sin häst så dom kan gå i hop? Alternativet är att han får en egan hage. Inte så kul men det blir hela täcken...

min "pärla" hade oxå detta beteende när han var yngre - de övriga hästägarna var inte glada kan jag säga......han slutade helt med det då han fick byta hage och fick andra hästkompisar.......I hans fall tror jag att det var en rang grej....

Tycker också att det är bra att du som hästägare tar tag idet....det är ett seriöst hästägande!:bow:

tror inte att du blev så mkt klokare men lycka till i alla fall!:confused:

haha jag tror problemet är löst för tråden är fem år gammal :cool:

Prova spruta på ättika blandat med äppelcidervinäger och vatten.
Det har jag hört ska vara effektivt. Bara hörsägen...men kanske värt att testa.
Mvh Xoya.

:rofl:...hur korkad får jag bli...*ASG*...

Jag hade samma problem fast tvärtom.
en häst bet sönder min hästs täcken jämt :mad:

Det som gav mest effekt mot detta var att kleta på antibitgegga på täcket. (det man smörjer in boxen för att slippa krubbitning)
efter det så fick jag ha täckena ifred.

men jag gjorde ett misstag, att jag tog i täcket med mina händer, och sen skulle jag ta bort skräp i min mun.

jäklar vad det smakade :devil:
så handskar på, är mitt tips.

hahaha! såg NUU att det va en gammal tråd:rofl::rofl:

Finns många olika "antibit" ju, testa en annan sort om det inte funkar

Tycker oxå att ämnet är absolut aktuellt, står för detta problem nu då min häst biter sönder sin kompis täcke och jag vill verkligen inte sätta munkorg på honom :-(

Jag har sedan jul använt en spray som heter Hjortetakolie på mina täcken, inga nya märken:D:banana:

Lånar sprayen av en stallkompis så inte riktigt säker på hur man får tag i den.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve