Hjälp min c-ponny stegrar sig så fort man rider hur ska jag få bot på detta

M

monami

hej har precis köpt en c-ponny och hon stegrar sig hela tiden så fort man rider hon stegerar sig högt med! Har vart vet och kollat på henne inga problem med henne så hon är kollad! ändå så stegrar hon sig kan ej rida henne mera på grund av detta så nu är hon enbart sällskapsponny tråkigt då hon enbart är 11år! jätte go på alla vis på maqrken gör snäll men i ridningenm blir hon som en annan ponny! finns det något man kan göra åt detta?? vill ju kunna ha henne som ridponny med tacksam för alla svar!!:(

Sv: Hjälp min c-ponny stegrar sig så fort man rider hur ska jag få bot på detta

Gör hon likadant när ni longerar eller tömkör? Om hästen går normalt i lina, är det nog tid att fundera på om det är ryttar- eller utrustningsrelaterat.

Gör hästen det när ni rider barbacka eller bara med sadel? När reser hon sig? Direkt när ni sitter upp?

När du säger att hon är kollad av vetrinär, är hon kollad på klinik då eller är det en vet som varit ut ock kollat på henne? hur länge sedan var det? Om jag var du så skulle jag kolla upp hästen på klinik.

skaffa en tränare som kan hjälpa dig, är hästen kollad i rygg och har en väl inpassad sadel så är det nog bara att träna bort. hur länge har du haft hästen? det kan ju vara att den testar dig.

annars så kan du ju alltid lämna tillbaka hästen eller sälja vidare den, en häst som du inte kan rida eller ha glädje av kostar bara pengar. bättre då att börja om med en ny som du kan rida och kontrollera.

men kolla först igenom utrustningen så att den passar, ta ut en bra tränare och om det inte fungerar så ta in hästen på klinik och gör en ordentlig utredning.

hon är kollad av förra ägeren och det var inget fel på henne.och ej länge sedan.den förra ägaren har gjort en massa med henne men inget som funkar verkar det som har kollat upp henne längre bak¨åt i tiden när hon var runt en 4-5år så gjorde hon ej så stegrade ej utan enbart kunde bocka någon gång ibland så jag vet inte vad jag ska ta mig till då hon är en helt underbar individ annars!

Låter som något smärtrelaterat. En stegring är hästens skarpaste respons, då är det verkligen något som är fel.

VAD är kontrollerat? Och hos vem. ET? Veterinär? Sadelprovare? Hästtandläkare?

Jag hade inte utgått från att det bara var trams. Frågan är bara om/hur långt tid det tar att hitta problemets utsprung.

ja ägarna har haft samma problem dom har kollat allt som går att kolla finns inga problem nånstans ibland kan hon ridas utan att stegra och ibland rätt mycke så jag vet inte vad det är.blir inte klok på detta,tycker ju synd om henne med.

hon reser sig uinte direkt när man sitter upp gört det även när man rider barbacka,....

Det låter som du inte själv vet vad de har kollat och var. Alltså är det bara att börja om. Kör till klinik och berätta att hästen inte är ridbar p g a stegringar.

Varför har du köpt en ponny med så uppenbara problem?

Och vad är det som är konstigt med den frågan? :crazy:

Undrar jag med. (fast nu fick vi ju en förklaring...)
P.g.a ts sätt att skriva och berätta utgår jag ifrån att hon är ung, så varför köpa på sig problem då, så att man blir rädd?
Och vad är det för föräldrar som köper en sådan ponny!? :crazy:
(jag UTGÅR ifrån att det är föräldrar som köpt en ponny till sitt barn, oavsett...ts får hemskt gärna rätta mig om jag har fel!)

TS:

Har du SETT papper från klinik och undersökningar? Eller litar du på säljarens ord om att ponnyn är kollad?
Gick den igenom besiktningen vid köpet UA?

Senast ändrad:

Varför har du köpt en häst som inte är ridbar?

VAD är kollat hos hästen? Är den ryggröntgad? Böjd högt och lågt?
Du skriver bara att "allt" är kollat, men när man frågar folk i liknande situationer vad som är "allt" så brukar det inte ens handla om att en veterinär har kollat på den. Därför kan det vara bra att reda ut VAD som är kollat hos just den här hästen innan man spekulerar vidare.

Har hästen haft någon längre vila och hur reagerade den efter det?
Hur länge har den haft sadeln?
Vad har ni för bett? Nosrem?
Hur rids den?
Hur hårt rids den?

En häst som stegrar sig gör det av en anledning ( som sagt) och anledningen är jättesvår att veta utan att kolla på den.

Jag bara satt och väntade på den, det var ju vad TS borde ha frågat sig själv. Inget konstigt alls.

Okej, med tanke på att du gjorde en ":grin:" så såg kommentaren väldigt nedlåtande ut, det är inte direkt en trevlig smiley.

Ja det har du full rätt att tycka, likaväl som jag får tycka annat.

Fast att smirk-smilyn är otrevlig är inte tyckandet, det är nog att betrakta som fakta (den kallas ju inte "hångrin" för intet)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30