Hjälp! Min 3-åring håller på att bli vegetarian!

Jag tänker tvärtom, att om barnet inte gillar kött just nu så finns det ett näringsvärde i att hen får vegetarisk kost på fsk?
Då får man ju komplement till kött och bättre sammansatta måltider?

Min pojk (1,5) är semivegetarian ( vegan hemma +fisk 1ggr/vecka, men lakto-ovo på fsk...en deal mellan mamma vegan och pappa blandkostare..;) ) och det är inga problem!
Vill hen ha kött lär det ju märkas på förskolan? "Äta kompisens mat" etc.

Jag tänker tvärtom, att om barnet inte gillar kött just nu så finns det ett näringsvärde i att hen får vegetarisk kost på fsk?
Då får man ju komplement till kött och bättre sammansatta måltider?

Min pojk (1,5) är semivegetarian ( vegan hemma +fisk 1ggr/vecka, men lakto-ovo på fsk...en deal mellan mamma vegan och pappa blandkostare..;) ) och det är inga problem!
Vill hen ha kött lär det ju märkas på förskolan? "Äta kompisens mat" etc.
Hur menar du då? Hon får ju som jag förstått det p princip veg mat hemma?

Jag tycker det är förvånande att det resoneras så olika angående att lära sig äta mat och annat man lär sig. Barnet lär sig cykla, simma, läsa och skriva. Inte helt lätt, krävs en massa träning men ju mer man tränar desto bättre blir man. Studien jag hänvisar till påpekar precis samma sak, övning ( känna en smak/konsistens i munnen) ger färdighet.

Nej det behöver det absolut inte men att som i studien mena att föräldern ska vara envis med att barnet ska smaka tror jag inte på. Nu var undersökningen dessutom på tonåringar och där tror jag att det redan är försent. Olika smaker och konsistenser ska introduceras under småbarnsåren, det är då smakreferenserna sätts och får man då smaka på allt möjligt utan tvång så tror jag att barnet har större chans att som vuxen våga prova nya saker.

Jag ser ingen som har skrivit något om att tillrättalägga maten efter nuvarande smak utan att vissa saker tycker ett barn inte om och då ska det respekteras. Att barnet inte äter vissa saker hindrar ju dock inte ifrån att prova nya smaker.
Jag har ju heller INTE förespråkat att tjata på någon att äta något hen inte vill (att göra som de gjorde med dig när du var liten håller jag fullt med om att det är att köra över!!!!), jag tänker bara helt odramatiskt att man väljer att äta det man gillar av det som finns helt enkelt. Vi lagar mat som alla gillar men mer eller mindre (och om vi någon gång lagar något vi vet att någon verkligen inte vill ha- t ex lax- så fixar vi alternativ). Inget tvång eller press så som du beskriver överhuvudtaget! Och som tur är äter man ju flera gånger om dagen - även om man någon gång äter lite mindre så får man nog i sig det som behövs ändå.

Jag tycker det är förvånande att det resoneras så olika angående att lära sig äta mat och annat man lär sig. Barnet lär sig cykla, simma, läsa och skriva. Inte helt lätt, krävs en massa träning men ju mer man tränar desto bättre blir man. Studien jag hänvisar till påpekar precis samma sak, övning ( känna en smak/konsistens i munnen) ger färdighet.
Fast hur drar du gränsen? de flesta barn lär sig gå och cykla för att det är kul och de är motiverade, inte för att man måste för att inte bli socialt begränsad i framtiden. Att erbjuda mat och låta någon smaka i lugn och ro, ja, det blir träning,men att "idag ska du smaka det här"... Varför? All "smakpress" blir ju ett uttalat eller outtalat krav. Vill man inte så vill man inte och jag tror det är jättsvårt att uttrycka att maten måste smakas på utan att ladda situationen negativt.

Fast hur drar du gränsen? de flesta barn lär sig gå och cykla för att det är kul och de är motiverade, inte för att man måste för att inte bli socialt begränsad i framtiden. Att erbjuda mat och låta någon smaka i lugn och ro, ja, det blir träning,men att "idag ska du smaka det här"... Varför? All "smakpress" blir ju ett uttalat eller outtalat krav. Vill man inte så vill man inte och jag tror det är jättsvårt att uttrycka att maten måste smakas på utan att ladda situationen negativt.

Nja, exempelvis att lära sig cykla går ju inte alltid som en dans, det kan innebära båda tårar och frustration innan man får kläm på det hela. Och visst är det ett socialt handikapp att inte kunna cykla om resten av klassen ska på cykelutflykt. Sedan måste både avsmakning och cykelträning ske på ett bra sätt och det är föräldern som får se till att det blir så och att det kan läsa av barnet, precis som med cykelträningen.

Ja, vegansk mat hemma + att han får fisk ca en gång i veckan.

Hm jag missuppfattar nog ändå . Det du skriver här rör väl ditt barn, inte TS barn? Hur tänker du att maten blir ännu mer varierad för TS barn om hon får speciell veg mat på förskolan när hon redan i princip äter vegetariskt hemma? Nånstans missar jag något i det resonemanget .
Sen är väl veg mat på förskolan bra om man vill att barnet ska äta vegetariskt, men att det skulle bli MER varierat på så sätt (ifall man även hemma äter till största del veg) det kopplar jag inte?

Mitt knep på förskolan har varit att inte uppmärksamma barnen!
Alltså när de tordas smaka något har jag aldrig gjort någon stor grej av det, utan låtit de fundera på det i lugn och ro.
Har de själva velat prata om det har vi pratat om det :-)
Men detta har gjort många barn trygga med mig och de har tordas smaka mer och mer!
Men jag har aldrig lagt något på deras tallrik utan de har fått en liten smaktallrik bredvid.

Det låter ju väldigt vettigt och sunt :) Och jag gissar att förskolan inte lagar specialmat åt alla som önskar just idag, utan att barnen får äta av det som bjuds?

• Gilla
Reactions: Sar
Nej det behöver det absolut inte men att som i studien mena att föräldern ska vara envis med att barnet ska smaka tror jag inte på. Nu var undersökningen dessutom på tonåringar och där tror jag att det redan är försent. Olika smaker och konsistenser ska introduceras under småbarnsåren, det är då smakreferenserna sätts och får man då smaka på allt möjligt utan tvång så tror jag att barnet har större chans att som vuxen våga prova nya saker.

Jag ser ingen som har skrivit något om att tillrättalägga maten efter nuvarande smak utan att vissa saker tycker ett barn inte om och då ska det respekteras. Att barnet inte äter vissa saker hindrar ju dock inte ifrån att prova nya smaker.
Jag
Det låter ju väldigt vettigt och sunt :) Och jag gissar att förskolan inte lagar specialmat åt alla som önskar just idag, utan att barnen får äta av det som bjuds?
Lite både och faktiskt... En del barn hade väldigt svårt med geggiga konsistenser, och det var oftast sådana barn som ligger lite i gränszonerna om de bara är omogna eller om det ligger något bakom (NPF) Jo där trollade vi fram lite fil och flingor eller smörgåsar ibland när vi bara visste att det går inte. Ingenting.
Jag är jättestolt över det sista året jag jobbade på fsk hur bra det blev med maten och många "matkrångliga" barn som till slut tordes äta! (Det finns även barn som vill smaka nytt under pompa och ståt också, så det gäller att känna in) :-)

• Gilla
Reactions: Sar
Hm jag missuppfattar nog ändå . Det du skriver här rör väl ditt barn, inte TS barn? Hur tänker du att maten blir ännu mer varierad för TS barn om hon får speciell veg mat på förskolan när hon redan i princip äter vegetariskt hemma? Nånstans missar jag något i det resonemanget .
Sen är väl veg mat på förskolan bra om man vill att barnet ska äta vegetariskt, men att det skulle bli MER varierat på så sätt (ifall man även hemma äter till största del veg) det kopplar jag inte?

Jag menar helt enkelt att en vegetarisk måltid på dagis är nutritionsmässigt bättre än en köttmåltid där barnet "petar bort" köttet.
Dvs det är bättre för barnet att äta nyttig vegetarisk kost än bara "tillbehör". Om nu barnet föredrar bönor etc framför kött :)

Jag menar helt enkelt att en vegetarisk måltid på dagis är nutritionsmässigt bättre än en köttmåltid där barnet "petar bort" köttet.
Dvs det är bättre för barnet att äta nyttig vegetarisk kost än bara "tillbehör". Om nu barnet föredrar bönor etc framför kött :)
Då följer jag ditt resonemang!

Inte läst tråden.
Men jag är också född vegetarian, tyckte aldrig om kött som liten, minns att jag bara åt stekytan på korv och köttbullar i princip, innan jag vägrade helt och hållet.
Var nog fullbordad vegetarian i sexårs.
Och levde på samma mat som alla andra minus köttet, alltså ingen ersättning på den tiden, började äta mer vegetariskt riktigt i 20 årsåldern och jag har klarat mig bra.

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Milosari
·
Småbarn Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 696
Senast: Thera
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka