Fast det är ju stor skillnad tycker jag på att man får äta BLAND det som bjuds (alltså om man inte vill ha t ex fisken kan man äta potatis med lite smör, smörgås och grönsaker) jämfört äldre tiders (?) "du måste äta av allt - även det du tycker är äckligt". Visst kan man laga alternativ ibland (våra ungar får t ex ofta fiskpinnar när vi äter lax eftersom de verkligen inte äter lax) men att laga massor av rätter blir ju ganska tidsödande (vissa lättare att anpassa och javisst kan man göra det ibland).
Jag tycker fortfarande inte att TS ska göra någon grej av det hela mer än att till att börja med kolla hur barnet äter på fsk. Visar det sig att hon inte får i sig tillräckligt (över lite tid- inte en dag här och där, för mat man inte gillar har ju alla) måste man ju såklart hitta en lösning.
Sedan funkar det säkert jättebra med veg kost i förskolan också, om man som t ex
@Comatose har valt det för sitt barn. Jag får dock uppfattningen om att TS inte själv egentligen vill styra barnet så mycket utan mer är orolig för att hon inte ska äta, och beställer man veg kost har man väl gjort valet att barnet ska äta annat än merparten sv kompisarna, för det blir ju onekligen slöseri att slänga hennes mat de dagar hon tycker fisken eller korven känns mer lockande.
Lycka till! Förhoppningsvis blir det inte ens något problem :-)! De äter ju veg en dag sa du, och säkert fisk (äter hon det ?) en dag och sen är det ju bara 3 luncher kvar!