Hjälp! Min 3-åring håller på att bli vegetarian!

Nej det håller jag inte med dig om. Jag var visserligen äldre än @Amha s barn när jag blev vegetarian som tioåring men jag förde en kamp i många år innan jag äntligen slapp köttet. Jag minns t ex. jularna när jag var 3-4 år då jag satt med den i mina ögon vidriga julskinkskivan som jag var tvungen att äta. Jag ville verkligen inte ha kött alls men det var ett tvång när jag var liten som så mycket annat. Jag har aldrig påtalat vad mina barn ska eller inte ska äta heller utan de har valt helt själva.
Jaa... innan jag fick igenom veg-kost i skolan som jag åt ett par år i början av 2000-talet tvingades jag besöka skolsköterska som satt på en annan skola samt kurator som undrade vad vi skickats dit för, jag och mamma... :grin: hoppas att det är lättare nu för de som vill.

Nåja, ska ju såklart diskutera ämnet med fsk när sommarlovet tar slut så får vi se vad det landar i. Hett ämne detta :p

Nej det håller jag inte med dig om. Jag var visserligen äldre än @Amha s barn när jag blev vegetarian som tioåring men jag förde en kamp i många år innan jag äntligen slapp köttet. Jag minns t ex. jularna när jag var 3-4 år då jag satt med den i mina ögon vidriga julskinkskivan som jag var tvungen att äta. Jag ville verkligen inte ha kött alls men det var ett tvång när jag var liten som så mycket annat. Jag har aldrig påtalat vad mina barn ska eller inte ska äta heller utan de har valt helt själva.
Det här motsäger ju inte på något sätt det @Andromedae skriver i det här inlägget. Vad är det du inte håller med om?

Jaa... innan jag fick igenom veg-kost i skolan som jag åt ett par år i början av 2000-talet tvingades jag besöka skolsköterska som satt på en annan skola samt kurator som undrade vad vi skickats dit för, jag och mamma... :grin: hoppas att det är lättare nu för de som vill.

Nåja, ska ju såklart diskutera ämnet med fsk när sommarlovet tar slut så får vi se vad det landar i. Hett ämne detta :p

För mig är ämnet exakt noll grader hett. Hade jag velat att mitt barn skulle börja äta vegetarisk kost på förskolan (och det hade haft liknande matvaror som ditt) hade jag bara meddelat förskolan. Klart.

Vidare håller jag helt med @Andromedae om att det lika gärna kunde vara vegetarisk kost spm var normen.

I takt med att jag har tappat intresse för kött och infört mer och mer vegetarisk mat i vardagen har 3-åringen fått upp ögonen för vegetariskt. Nu satt vi ikväll med taco och hon återigen väljer bort köttet, vilket även sker när det finns rester av båda slagen att välja på etc etc så nu har tankarna börjat snurra. Självklart ska hon inte äta kött om hon inte vill och jag känner att vi måste försöka göra vad vi kan för att ge henne alternativ när det serveras kött men några frågor har dykt upp.

1. 3-åringar växer ju. Är det något särskilt i näringsväg som försvinner med kött som behöver kompletteras? Barnet i fråga äter ägg och mejeriprodukter med god aptit (än så länge ;) )

2. Hur hanterar man detta med förskolan? De har i dagsläget inte två rätter som standard att välja mellan som jag förstår. När vet man om man ska beställa vegetariskt åt henne till förskolan? Trist om de skickar en rätt och barnet hellre vill äta det kompisarna äter? Detta handlar ju ändå om att hon måste göra sitt eget val och jag vill inte styra henne åt något håll. Allra minst ha en ledsen unge för att kompisarna äter något annat på förskolan.

Det är det jag kom på nu :p

Min, nu 15-månader, är vegetarian från start. När han börjar fisk nästa vår ber vi om vegmat. Tror inte det behöver vara svårare än så. Läs på Livsmedelsverkets råd, det är i stort sett okomplicerat om man äter en blandad lakto-ovo-vegetarisk kost. Det är om man vill att barnet ska vara vegan som det behövs tillskott.

Min bebbe växer så fint och är fin i kroppen, jag vet inte varför det är sånt hallaballoo om det här egentligen. Låt henne bli vegetarian om du/ni vill. Vill hon sedan ha kött när hon blir större är det väl bara att låta henne äta det. Heja er!

Fast då var det ju föräldrarnas övertygelse att du skulle äta kött och på grund av den övertygelsen blev du tvungen att äta den där skinkskivan, fast du inte ville? Tycker inte @Andromedae har fel i det som skrivs, även om det blir lite bakvänt och handlar om vad man inte ville äta versus föräldrarnas övertygelse i ditt fall.

Hm. Så om hon helt slutar med köttet kan hon behöva tillskott? Bör man ta prover på det i så fall? Jisses. Jag kan ingenting om det här inser jag :rofl:
Så länge hon äter ägg och mjölkprodukter så klarar hon sig fint och kanske till och med bättre än sina jämnåriga blandkostare (förutsatt att hon äter en varierad kost så klart).

Min, nu 15-månader, är vegetarian från start. När han börjar fisk nästa vår ber vi om vegmat. Tror inte det behöver vara svårare än så. Läs på Livsmedelsverkets råd, det är i stort sett okomplicerat om man äter en blandad lakto-ovo-vegetarisk kost. Det är om man vill att barnet ska vara vegan som det behövs tillskott.

Min bebbe växer så fint och är fin i kroppen, jag vet inte varför det är sånt hallaballoo om det här egentligen. Låt henne bli vegetarian om du/ni vill. Vill hon sedan ha kött när hon blir större är det väl bara att låta henne äta det. Heja er!
Fisk? Autocorrect är roligt ibland :)

Som sagt ligger valet helt hos barnet här vilket gör det hela rätt komplicerat tycker jag. Vid köttmiddagar kommer hon att serveras alternativ om hon vill framöver. Vi frågar först. Mycket duktig på att prata och förstå den där tösen men det är även där problemet ligger lite, att hon ätit som alla andra på förskolan så hon vet inte vad alternativ kost innebär för henne så jag förstår att om hon ska äta vegetariskt på HENNES initiativ behöver hon själv vara medveten om vad det innebär på förskolan. Även jag måste vara medveten. Kan hon välja alternativ om hon önskar kött en dag men inte en annan t.ex?

Sen skulle jag tro att det som serveras där är rätt annorlunda mot det vi äter hemma i köttväg iom att jag av princip inte vill köpa kött i butik (=vi får hem lådor med grovstyckat från familj och bekanta att ta vara på). Det resulterar ju i att exempelvis vanliga saker som grillkorv etc är så gott som icke-existerande i hennes vardagliga hemmakost men som kanske finns på förskolan. Jag är dålig på att läsa deras matlista. Smakar det bättre än det "riktiga" köttet vi petar i oss här är det ju inget att diskutera. Då har hon gjort sitt val där. Hon börjar igen efter helgen så vi får se vad de säger då men ratar hon även där hamnar vi i en situation jag är väldigt ovan med :p

Fisk? Autocorrect är roligt ibland :)

Som sagt ligger valet helt hos barnet här vilket gör det hela rätt komplicerat tycker jag. Vid köttmiddagar kommer hon att serveras alternativ om hon vill framöver. Vi frågar först. Mycket duktig på att prata och förstå den där tösen men det är även där problemet ligger lite, att hon ätit som alla andra på förskolan så hon vet inte vad alternativ kost innebär för henne så jag förstår att om hon ska äta vegetariskt på HENNES initiativ behöver hon själv vara medveten om vad det innebär på förskolan. Även jag måste vara medveten. Kan hon välja alternativ om hon önskar kött en dag men inte en annan t.ex?

Sen skulle jag tro att det som serveras där är rätt annorlunda mot det vi äter hemma i köttväg iom att jag av princip inte vill köpa kött i butik (=vi får hem lådor med grovstyckat från familj och bekanta att ta vara på). Det resulterar ju i att exempelvis vanliga saker som grillkorv etc är så gott som icke-existerande i hennes vardagliga hemmakost men som kanske finns på förskolan. Jag är dålig på att läsa deras matlista. Smakar det bättre än det "riktiga" köttet vi petar i oss här är det ju inget att diskutera. Då har hon gjort sitt val där. Hon börjar igen efter helgen så vi får se vad de säger då men ratar hon även där hamnar vi i en situation jag är väldigt ovan med :p

Jag tycker nog att det dras på lite stora växlar om vad en 3-åring vill eller inte vill äta. Vi hade ett tag barn som helst bara åt frukt i den åldern men jag ansåg inte automatiskt att de ville bli fruktarianer utan fortsatte att erbjuda blandad kost utan press och sedan gick fruktskovet liksom över.
Andra gånger kanske barn undviker mjukt bröd ( vår son gör det just nu) men jag har ingen tanke på att beställa någon sorts specialkost, han får äta sig mätt på annat helt enkelt.
Vad jag tror jag vill komma till är att just art avstå kött konstigt nog verkar vara något som man som förälder ska agera snabbare på än andra födoämnen som små barn i perioder väljer att avstå från.

Jag tycker nog att det dras på lite stora växlar om vad en 3-åring vill eller inte vill äta. Vi hade ett tag barn som helst bara åt frukt i den åldern men jag ansåg inte automatiskt att de ville bli fruktarianer utan fortsatte att erbjuda blandad kost utan press och sedan gick fruktskovet liksom över.
Andra gånger kanske barn undviker mjukt bröd ( vår son gör det just nu) men jag har ingen tanke på att beställa någon sorts specialkost, han får äta sig mätt på annat helt enkelt.
Vad jag tror jag vill komma till är att just art avstå kött konstigt nog verkar vara något som man som förälder ska agera snabbare på än andra födoämnen som små barn i perioder väljer att avstå från.
Kanske kan det bero på att det finns flera anledningar till att det är bra att välja vegetarisk mat? Väljer hon att inte äta potatis hade jag naturligtvis serverat andra tillbehör i stället också men det är nog svårare att få igenom till förskolan då de ska ha alternativ som sallad som är en bra ersättare för potatis.

Jag kan inte se någon anledning till att inte fixa alternativ till ett barn som oavsett anledning väljer bort olika saker. Jag har själv aldrig uppskattat orden "det är vad som serveras" och det finns rätter jag knappt kan med att höra namnet på av den anledningen.

Kanske kan det bero på att det finns flera anledningar till att det är bra att välja vegetarisk mat? Väljer hon att inte äta potatis hade jag naturligtvis serverat andra tillbehör i stället också men det är nog svårare att få igenom till förskolan då de ska ha alternativ som sallad som är en bra ersättare för potatis.

Jag kan inte se någon anledning till att inte fixa alternativ till ett barn som oavsett anledning väljer bort olika saker. Jag har själv aldrig uppskattat orden "det är vad som serveras" och det finns rätter jag knappt kan med att höra namnet på av den anledningen.
Jag ( som är allätare) ser ingen anledning till att helt avstå kött. Däremot kan man äta mindre mängder och se till att djuret haft det bra innan det blivit kött.
Jag och sambon lagar inte 5 alternativ till mat i familjen ( vi är 5 i familjen) däremot är det olika hur mycket var och en äter i av de olika ingredienserna . Hur andra väljer att göra är ju helt upp till dem.

:bow::bow::bow: Jag har aldrig förstått orsaken till att vissa tvingar barnen att "äta det som bjuds". Det är i mina ögon ett helt vidrigt övergrepp och maktmissbruk. Mat ska vara glädje och lustfyllt! Inget tvång.

:bow::bow::bow: Jag har aldrig förstått orsaken till att vissa tvingar barnen att "äta det som bjuds". Det är i mina ögon ett helt vidrigt övergrepp och maktmissbruk. Mat ska vara glädje och lustfyllt! Inget tvång.
Jag tror att mycket av det beror på hur man själv blivit uppfostrad så jag kan inte riktigt klandra de som gör så men för mig känns det galet. Ibland har det gått av bara farten här men har alltid ångrat mig strax efter och gett barnet vad hon vill ha, förutom efter x tallrikar sockrad yoghurt då, där går min gräns.

Sen är köttet inte en ny grej men det har blivit tydligare att hon väljer bort och när man börjat tänka på det har man lätt kunnat se ett mönster i vilken mat som åker i komposten oftast och inte är det bönbiffarna.

Jag ( som är allätare) ser ingen anledning till att helt avstå kött. Däremot kan man äta mindre mängder och se till att djuret haft det bra innan det blivit kött.
Jag och sambon lagar inte 5 alternativ till mat i familjen ( vi är 5 i familjen) däremot är det olika hur mycket var och en äter i av de olika ingredienserna . Hur andra väljer att göra är ju helt upp till dem.
Jag började precis fundera på, i egenskap av allätare, när anser du att barnen ska få avgöra mer själva vad de vill äta? Säg att det rör sig om rätt okomplicerat och näringsmässigt bra alternativ då.

Jag började precis fundera på, i egenskap av allätare, när anser du att barnen ska få avgöra mer själva vad de vill äta? Säg att det rör sig om rätt okomplicerat och näringsmässigt bra alternativ då.
Svår fråga. Jag känner nog att när något av mina barn är nog beläst, kan argumentera vettigt för sin sak samt stötta upp med viss ( inta all!) egen matlagning så är det barnet moget nog att helt välja sin egen mat.
Före det presenteras mat för allätare där barnet får äta mer eller mindre av maten på tallriken ( det brukar ju rättas till automatiskt under dagens mål om de äter mer ett mål och mindre ett annat). Man behöver inte äta mat/ ingredienser man tycker är äckligt men det är bra om man provar smaka ( och helt ok att spotta ut).
Vi har haft tur med barn som äter nästan allt. Minstingen har haft svårt med svamp ( främst konsistensen) men imponerade stort idag då han åt två stora portioner av lövbiff-och trattkantarellgryta. Det visade sig sedan att han inte förstått att det var svamp i grytan...

Min unge växte upp som vegetarian. Han fick vegetariskt på förskolan och bad aldrig om kött där.

Men jag tycker ändå att det verkar konstigt att be om vegetariskt till en treåring som ratar köttet hemma. Inga barn äter allt som serveras på förskolan, men då äter de ju det de gillar, helt enkelt. För mig framstår det som att detta att barnet ratar just kött övertolkas en smula, antagligen just för att vegetarisk kost finns, som begrepp och inriktning.

Om barnet ratade grönsaker, skulle man väl inte be om kött till varje mål på förskolan utan helt enkelt låta barnet äta det som går ner av det som ställs fram. Olika former av kräsenhet torde förskolepersonalen vara van vid.

Jag tycker alltså att veg-mat är en liten och enkel grej, inte het alls, men att barnet verkar bli övertolkat här om det bara är tre år gammalt.

Min unge växte upp som vegetarian. Han fick vegetariskt på förskolan och bad aldrig om kött där.

Men jag tycker ändå att det verkar konstigt att be om vegetariskt till en treåring som ratar köttet hemma. Inga barn äter allt som serveras på förskolan, men då äter de ju det de gillar, helt enkelt. För mig framstår det som att detta att barnet ratar just kött övertolkas en smula, antagligen just för att vegetarisk kost finns, som begrepp och inriktning.

Om barnet ratade grönsaker, skulle man väl inte be om kött till varje mål på förskolan utan helt enkelt låta barnet äta det som går ner av det som ställs fram. Olika former av kräsenhet torde förskolepersonalen vara van vid.

Jag tycker alltså att veg-mat är en liten och enkel grej, inte het alls, men att barnet verkar bli övertolkat här om det bara är tre år gammalt.

En nyfiken fråga, är barnet vegetarian idag?

En nyfiken fråga, är barnet vegetarian idag?
Periodvis, det svänger mellan vegan, vegetarian och allätare (fast då med minimalt med kött jämfört mef "svensk standard").

Jag var också helt inne på att i samma ögonblick som han inte ville vara veg i förskola och skola, skulle han slippa det. Men veg-maten har varit godare än standardmaten hela tiden, tycker han, när det gäller skolmat och liknande.

• Gilla
Reactions: Sar
spontant svar
Kanske är det så att hon hänger på de andra barnen på förskolan till hösten och äter allt som serveras där. Förskolan funkar ofta så, att gruppgemenskapen gör att barnen äter samma mat som alla de andra äter.
Så, mitt svar är att du avvaktar lite med att fundera på detta och ser vad som händer på förskolan efter sommarlovet. Du kan ju prata med personalen, så att de kan ha lite extra koll på vad hon äter där, med förbehållet att inte truga åt något håll. Då kan du ju få svar på om hon väljer bort köttet där också, eller om det bara är hemma.

Själv är jag en så "elak" mamma att jag sagt till mina barn att de får välja själva om de vill äta vegetariskt eller blandkost när de fyllt 18. Jag har själv ätit vegetariskt sen jag var 18 (skulle testa hur länge jag kunde låta bli köttet...) men jag anser mig inte ha kunskap nog för att ge barnen näringsmässigt tillräckligt bra vegetarisk kost medan de växer.
Hade vi hamnat i en situation där något av barnen verkligen far illa av att äta kött, så hade vi garanterat omvärderat ställningstagandet. Men eftersom barnen äter kött med god aptit, även om det varierar mellan olika köttsorter, så har det aldrig varit på tal.

Vi i vår familj väljer bort de livsmedel vi inte tycker om, alla på varsitt sätt. Jag har valt bort köttet för att jag tycker att konsistensen är obehaglig när man tuggar. En av mina avkommor ratar alla grönsaker utom morötter (och tomat duger i puréform...), en undviker helst falukorv och är inte särskilt förtjust i fisk (men skulle kunna leva på kokta ärtor och majs...), en tål inte tomater, är måttligt intresserad av ris o pasta och väljer bort en hel del kött, men vill gärna ha köttfärssås och fisk. Åsså minstingen som äter nästan allt...

Fast det är ju stor skillnad tycker jag på att man får äta BLAND det som bjuds (alltså om man inte vill ha t ex fisken kan man äta potatis med lite smör, smörgås och grönsaker) jämfört äldre tiders (?) "du måste äta av allt - även det du tycker är äckligt". Visst kan man laga alternativ ibland (våra ungar får t ex ofta fiskpinnar när vi äter lax eftersom de verkligen inte äter lax) men att laga massor av rätter blir ju ganska tidsödande (vissa lättare att anpassa och javisst kan man göra det ibland).
Jag tycker fortfarande inte att TS ska göra någon grej av det hela mer än att till att börja med kolla hur barnet äter på fsk. Visar det sig att hon inte får i sig tillräckligt (över lite tid- inte en dag här och där, för mat man inte gillar har ju alla) måste man ju såklart hitta en lösning.
Sedan funkar det säkert jättebra med veg kost i förskolan också, om man som t ex @Comatose har valt det för sitt barn. Jag får dock uppfattningen om att TS inte själv egentligen vill styra barnet så mycket utan mer är orolig för att hon inte ska äta, och beställer man veg kost har man väl gjort valet att barnet ska äta annat än merparten sv kompisarna, för det blir ju onekligen slöseri att slänga hennes mat de dagar hon tycker fisken eller korven känns mer lockande.
Lycka till! Förhoppningsvis blir det inte ens något problem :-)! De äter ju veg en dag sa du, och säkert fisk (äter hon det ?) en dag och sen är det ju bara 3 luncher kvar!

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Milosari
·
Småbarn Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 696
Senast: Thera
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka