Hjälp! Min 3-åring håller på att bli vegetarian!

Amha

Trådstartare
I takt med att jag har tappat intresse för kött och infört mer och mer vegetarisk mat i vardagen har 3-åringen fått upp ögonen för vegetariskt. Nu satt vi ikväll med taco och hon återigen väljer bort köttet, vilket även sker när det finns rester av båda slagen att välja på etc etc så nu har tankarna börjat snurra. Självklart ska hon inte äta kött om hon inte vill och jag känner att vi måste försöka göra vad vi kan för att ge henne alternativ när det serveras kött men några frågor har dykt upp.

1. 3-åringar växer ju. Är det något särskilt i näringsväg som försvinner med kött som behöver kompletteras? Barnet i fråga äter ägg och mejeriprodukter med god aptit (än så länge ;) )

2. Hur hanterar man detta med förskolan? De har i dagsläget inte två rätter som standard att välja mellan som jag förstår. När vet man om man ska beställa vegetariskt åt henne till förskolan? Trist om de skickar en rätt och barnet hellre vill äta det kompisarna äter? Detta handlar ju ändå om att hon måste göra sitt eget val och jag vill inte styra henne åt något håll. Allra minst ha en ledsen unge för att kompisarna äter något annat på förskolan.

Det är det jag kom på nu :p

Näringsmässigt, om man är lakto-ovo-vegeterian och äter en varierad kost, är det inga problem. Även för barn. Kan dock vara bra att hålla lite koll på att intaget av b12 är tillräckligt eftersom barn inte har något uppbyggt förråd av det och finns bara i animaliska produkter.

Näringsmässigt, om man är lakto-ovo-vegeterian och äter en varierad kost, är det inga problem. Även för barn. Kan dock vara bra att hålla lite koll på att intaget av b12 är tillräckligt eftersom barn inte har något uppbyggt förråd av det och finns bara i animaliska produkter.
Hm. Så om hon helt slutar med köttet kan hon behöva tillskott? Bör man ta prover på det i så fall? Jisses. Jag kan ingenting om det här inser jag :rofl:

Inga problem. Mina barn har sedan de har kunnat uttrycka sin önskan fått välja mellan vegetariskt och kött. Dottern har valt bort det mesta i köttväg och gjorde det tidigt. Det enda hon egentligen har ätit är köttfärs i olika konstellationer och fisk. Jag valde att inte ta upp med förskola/skola att hon skulle ha vegetarisk mat utan hon valde att äta vissa saker och valde bort andra och det har fungerat med lite extra koll på vad hon har ätit i förskolan/skolan. Orsaken till att jag inte tog upp det med förskola/skola var just att hon skulle få välja själv och tyvärr var då den vegetariska maten under all kritik inom skola och barnomsorg. Däremot var jag tydlig med att de inte fick tjata, truga eller tvinga utan tackade hon nej så var det nej.

Det man kan få brist av är protein om man blir uteslutare istället för vegetarian "på riktigt", dvs. att man utesluter kött men inte ersätter det med något annat. Det vet jag dock att din dotter inte kommer bli med dig som mamma :)
B-12 är vanligt att veganer får brist utav men inte som vegetarian. Så länge hon äter ägg så är det lugnt. B-12 brist kan man få ändå men då brukar det vara något annat som felar än att man är vegetarian. Ibland rör det sig om en genetisk defekt som gör att man helt enkelt inte kan ta upp b-12 i tarmen. En liknande defekt kan också uppkomma vid andra mag-tarmproblem.

Vi äter nästan bara vegetariskt hemma (min man äter helvegetariskt). Det innebär alltså att vår blivande treåring gör detsamma (även om sonen får ost hemma ;)). Hos sin dagmamma (och hos släktingar etcetera) äter han dock blandkost. Han har aldrig uttryckt en vilja om någondera, så vi tycker att det är rätt gött att han får blanda. I regel tror jag bara att det är till godo för barn att få möjlighet till mer vegetariskt. :)

@Amha håller med @Andromedae , kolla Livsmedelsverket.

Angående förskolan så kan du väl höra med personalen vad de har för tips. Flera barn på vår förskola, bl a våra kompisars barn, äter vegetariskt på förskolan och jag har inte hört annat än att det skulle vara oproblematiskt.

Jag som är allätare tycker att ni ska göra typ... nada . Låt henne äta det hon vill och så även på förskolan- gör ingen grej av det. Hon är ändå själv för liten för att förstå ett eventuellt etiskt ställningstagande utan äter ju- som de flesta barn- det hon tycker är smakligt.

Om hon som äldre aktivt väljer vegetarisk mat finns det ju alltid veg alt i skolan. Vegetarianer i förskolan är det ju trots allt framförallt av föräldrarnas övertygelse. Jag tror det är bra att hon får ett brett smakfönster och provar lite av varje. Ät veg hemma om ni vill och begränsa inte barnet på fsk, hos kompisar etc. Gillar hon inte köttet så finns ju tillbehören.

Lycka till!

Inga problem. Mina barn har sedan de har kunnat uttrycka sin önskan fått välja mellan vegetariskt och kött. Dottern har valt bort det mesta i köttväg och gjorde det tidigt. Det enda hon egentligen har ätit är köttfärs i olika konstellationer och fisk. Jag valde att inte ta upp med förskola/skola att hon skulle ha vegetarisk mat utan hon valde att äta vissa saker och valde bort andra och det har fungerat med lite extra koll på vad hon har ätit i förskolan/skolan. Orsaken till att jag inte tog upp det med förskola/skola var just att hon skulle få välja själv och tyvärr var då den vegetariska maten under all kritik inom skola och barnomsorg. Däremot var jag tydlig med att de inte fick tjata, truga eller tvinga utan tackade hon nej så var det nej.

Det man kan få brist av är protein om man blir uteslutare istället för vegetarian "på riktigt", dvs. att man utesluter kött men inte ersätter det med något annat. Det vet jag dock att din dotter inte kommer bli med dig som mamma :)
B-12 är vanligt att veganer får brist utav men inte som vegetarian. Så länge hon äter ägg så är det lugnt. B-12 brist kan man få ändå men då brukar det vara något annat som felar än att man är vegetarian. Ibland rör det sig om en genetisk defekt som gör att man helt enkelt inte kan ta upp b-12 i tarmen. En liknande defekt kan också uppkomma vid andra mag-tarmproblem.
Vår fsk har varit väldigt noga med att maten ska vara bra. Första månaderna hade de avtal med ett ställe som skickade rätt kass mat men nu verkar det bra. Personalen uppskattar maten också. Mycket intressanta rätter i stället för den typiska skolmaten en annan åt som barn. Vegetariskt åtminstone en dag i veckan.

Uteslutare får hon inte bli :o hon älskar bönor och sånt så det är jag inte så orolig för faktiskt. Jag själv äter flera måltider och stora mängder om maten saknar protein så det är rätt viktigt att få med det på ett eller annat sätt här, som möjlighet att välja i alla fall. Däremot ska jag bli bättre på att koka ägg ser jag. Brukar försöka ha några kalla i kylen till frukost. Hon gillar inte att äta frukost :meh:

Och tack! :love:

@Diskurs problemet här är väl om hon tidigare ätit samma och sen inte "får" göra det. Det ska ju fortfarande vara hennes vilja. Jag är rädd att det blir galet om man byter innan man är helt säker på vad hon vill. Vid vissa tillfällen äter hon ju kött men ännu har vi ju inte aktivt frågat om alternativ annat än när det funnits rester eller varit någon slags buffé.

Vänta ett tag och se hur det är på förskolan. Om hon inte äter kött där på ett tag tycker jag absolut att ni ska be om vegetariskt till henne
Äter man bra och varierat får man inga brister av att skippa kött, jag tror tvärtom att det är bra att göra det :)

Jag som är allätare tycker att ni ska göra typ... nada . Låt henne äta det hon vill och så även på förskolan- gör ingen grej av det. Hon är ändå själv för liten för att förstå ett eventuellt etiskt ställningstagande utan äter ju- som de flesta barn- det hon tycker är smakligt.

Om hon som äldre aktivt väljer vegetarisk mat finns det ju alltid veg alt i skolan. Vegetarianer i förskolan är det ju trots allt framförallt av föräldrarnas övertygelse. Jag tror det är bra att hon får ett brett smakfönster och provar lite av varje. Ät veg hemma om ni vill och begränsa inte barnet på fsk, hos kompisar etc. Gillar hon inte köttet så finns ju tillbehören.

Lycka till!
Det är ju lite det som är grejen. Vi vuxna är allätare. Äldsta barnet väljer när hon kan som regel vegetariskt när man börjar tänka efter. Äter små mängder om ens något av köttet när vi äter t.ex stekar. Jag ser ingen poäng med att servera henne mat hon inte gillar och det är ju där funderingar runt förskolan kommer in. Gillar hon inte kött på fsk heller? Hemma kan vi ju fråga om hon vill äta rätten x eller om vi ska ordna y i stället. Det funkar inte där och då måste ju ändå alternativen vara såpass att hon inte är hungrig om hon råkar välja bort kött.

Och som sagt, vi är allätare även om köttet tappar värdet mer och mer här. Från att ha varit bas är det icke existerande eller ett tillbehör. Dock är det köttet vi har hemma slaktat hos barnets mormor eller hennes granne. Vi är ärliga med att kött är döda djur utan att lägga någon värdering i det. Vi äter kött ibland och ibland inte. Ingen big deal.

Det handlar verkligen inte om att hon ska vara vegetarian pga föräldrarnas övertygelse. Dock är jag positiv om hon gör ett aktivt val att låta bli det oavsett anledning och underlättar gärna hennes val i så fall så hon får sjysst käk i förskolan/skolan så det inte hamnar i ris med kall sallad eller liknande precis som att hon naturligtvis ska äta kött om hon vill. Det känns som om jag lite måste försvara min fråga om när man blandar in förskola/skola för att hon hellre verkat vilja äta vegetabilier.

Vänta ett tag och se hur det är på förskolan. Om hon inte äter kött där på ett tag tycker jag absolut att ni ska be om vegetariskt till henne
Äter man bra och varierat får man inga brister av att skippa kött, jag tror tvärtom att det är bra att göra det :)
Föra en dialog med dem ska jag såklart göra för att se vad hon väljer där. Våra tydlig med att hon börjar välja bort kött hemma. Optimalt vore ju om det fanns möjlighet för henne att välja vilket som där men jag gissar att en hel del skulle behöva kastas med sådant system.

Alltså, vad barn äter handlar ju alltid om föräldrarnas övertygelse. Det råkar bara vara så att blandkostnormen är så stark att allt som inte är traditionell blandkost ses som avvikande.

Att ge sina barn kött att äta är precis lika mycket ett val som det är att äta vegetariskt (eller varför inte religiöst grundade kostval). Var och en blir salig på sitt.

Håller helt med @ako , jag tycker att det är alldelesEn för tidigt att blanda in förskolan och begära enbart vegetarisk kost utan hade bara nämnt att hon ratat köttet hemma ett tag och att du vill att det ska vara ok om hon gör det även på förskolan. Vet du om hon ratar köttet även på förskolan?

Det är ju lite det som är grejen. Vi vuxna är allätare. Äldsta barnet väljer när hon kan som regel vegetariskt när man börjar tänka efter. Äter små mängder om ens något av köttet när vi äter t.ex stekar. Jag ser ingen poäng med att servera henne mat hon inte gillar och det är ju där funderingar runt förskolan kommer in. Gillar hon inte kött på fsk heller? Hemma kan vi ju fråga om hon vill äta rätten x eller om vi ska ordna y i stället. Det funkar inte där och då måste ju ändå alternativen vara såpass att hon inte är hungrig om hon råkar välja bort kött.

Och som sagt, vi är allätare även om köttet tappar värdet mer och mer här. Från att ha varit bas är det icke existerande eller ett tillbehör. Dock är det köttet vi har hemma slaktat hos barnets mormor eller hennes granne. Vi är ärliga med att kött är döda djur utan att lägga någon värdering i det. Vi äter kött ibland och ibland inte. Ingen big deal.

Det handlar verkligen inte om att hon ska vara vegetarian pga föräldrarnas övertygelse. Dock är jag positiv om hon gör ett aktivt val att låta bli det oavsett anledning och underlättar gärna hennes val i så fall så hon får sjysst käk i förskolan/skolan så det inte hamnar i ris med kall sallad eller liknande precis som att hon naturligtvis ska äta kött om hon vill. Det känns som om jag lite måste försvara min fråga om när man blandar in förskola/skola för att hon hellre verkat vilja äta vegetabilier.
Men börja med att kolla m fsk hur hon äter där då! Hon kanske glatt knaprar i sig av det som bjuds och då är det ju inget problem. Om hon inte äter så får ni ju såklart hitta en lösning utifrån det.
Lycka till!

• Gilla
Reactions: Sar
Alltså, vad barn äter handlar ju alltid om föräldrarnas övertygelse. Det råkar bara vara så att blandkostnormen är så stark att allt som inte är traditionell blandkost ses som avvikande.

Nej det håller jag inte med dig om. Jag var visserligen äldre än @Amha s barn när jag blev vegetarian som tioåring men jag förde en kamp i många år innan jag äntligen slapp köttet. Jag minns t ex. jularna när jag var 3-4 år då jag satt med den i mina ögon vidriga julskinkskivan som jag var tvungen att äta. Jag ville verkligen inte ha kött alls men det var ett tvång när jag var liten som så mycket annat. Jag har aldrig påtalat vad mina barn ska eller inte ska äta heller utan de har valt helt själva.

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Milosari
·
Småbarn Dottern, 5 år, bestämde i helgen att hon inte längre vill äta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 696
Senast: Thera
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka