Hjälp mig....

Sv: Hjälp mig....

Hur gammal är din häst? Är tänderna kollade den senaste tiden?
Jag har en 13 årig varmblods dam som gärna faller ur på vårkanten speciellt när fällningen börjar. Hon står hela året på fri tillgång på hö, värdena ligger ungefär som dina, jag kompleterar upp med 1,5kg lucernpellets , 0,4kg vetekli och 2 kg Kraffts Rehab hon får även en extrados med B-vitamin och solrosolja på våren allt fördelat på 2-3 gånger per dag. Damen går 1-2 tim per dag ca 5 dagar i veckan blandat dressyr,hopp,skog och körning.
Efter det att jag börjat med rehaben håller hon formen mkt bättre och jämnare.

han är snart 15 år.
men han är inte lika smal nu som han var på den bilden. det var ett tag sedan jag tog den bilden.

Men det om att ge honom matolja är jag lite skeptisk till då jag har hört att man inte ska ge det till hästar utan isf rapsolja eller soja mfl.

jag kan kanske ta en ny bild på honom i mon så ni kan få se hur han ser ut nu.:)

Men hans nya foderstat ser ut så här:
morgon:
½ kg korn
½ kg kraft groov 125
3 dl betfor
½ dl mineraler
3kg hö

Lunch:
5kg hö

middag:
1kg lucern
0.25 kg korn
2kg hö

kväll:
0.25 kg korn
1 kg kraft groov 125
3 dl betfor
2msk rapsolja
½ dl mineraler
1kg lucern hack
6 kg hö

han får som fri tillgång på hö

Jag har en varmblodsvallack som jag lånar på foder. Ägarna hade vart och tittat på honom och konstaterat att han var alldeless för smal och ser helt förskrämlig ut(sa dom) :cry:
Jag har själv sett innan detta att han hade magrat lite men många utav mina kompisars hästar har me gjort det så jag tänkte att det är väll ngt speciellt vid denna årstiden. Har även höjt en massa i foderstaten

detta är den nuvarande foderstaten (väntar tyvär fortfarande på svaret från grovfoderannalysen):
Morgon: 5kg hö
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
0.5 kraft grov
2.5 dl betfor
2dl krosshavre

Kväll:
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
3dl krosshavre
0.5 kraft
2.5 betfor
6 kg hö och lite halm som han kan pilla med under natten.

Har tyvärr inte möjlighet att ge honom middag, men skulle annars gjort det.

vet ni något kraftfoder som hästen verkligen går upp i vikt med förutom lucern och rapsolja..
(höet verkar inte vara så bra värden i):confused:

Snälla hjälp mig, jag vill verkligen inte förlora honom han är mitt allt.
Några orsaker som kan vara att han är mager?? tex att han inte trivs
Har gjort nästan allt jag kan nu men har ni några förslag så snälla tveka inte, skriv ...

Har du kollat mask och tänder ?? Har den mask får den ju inte i sig allting ändå ... Skulle nog ha provat att ge den mer hö om den kan äta det, mitt varmblod har fri tillgång i hagen äter ca. 10 kg där och får sen 10 kg på kvällen (hösilage) och då lämnar han lite i boxen så han äter så mkt han vill ha. Han äter oxå 0.3 kg kra**t protein/dag, för han hade proteinbrist förut. Sen beror det ju på om han är smal över revbenen eller om han saknar msukler i överlöinjen. Saknar han muskler har han antagligen proteinbrist, och annars behöver han mer energi. Så det beror på men ger du lusern så är det iaf "snällt" mot magen, det räkans ju som grovfoder...

Trivs inte hästen så syns det nog, stod en travare i mitt stall som mådde dåligt han blev utstött i hagen och fick inte äta så han magrade ut jätte mkt och såg ledsen ut :crazy:. Trvis inte hästen så ser du nog det, på ögonen mm. glanslös päls....

Han äter inte så mycket hö, så det han redan få är för mycket.det är därför han får småmängder hela tiden så jag inte slösar, för mycket.

Jag tror han trivs för pälsen är jätteblank och han verkar pigg och så men det kan vara så att han inte gillar att han bara står med en annan häst då vi bara har ett två hästars stall. Och när dom rider iväg med den andra hästen så blir min själv. Men som tur är har grannen tre hästar som inte är så långt borta utan min häst kan höra/se dom.

men jag har skickat in ett kolla masken prov och det visade sig att han inte hade någon mask.och vi kollade tänderna på honom i september förra året och då hade han bara lite tandsten. men vi ska kolla upp tänderna på honom igen (på en klinik). men jag funderar på att höja både lucern och korn givan. men jag vet inte än men jag ska göra en riktig foderstat till honom, när jag kan hitta bra hjälp med det.

Ett tips är oxå att lär dig så mkt som möjligt om foder, jag köpte min första häst för 6 månader sen, och ringde kraffts foder rådgivning och fick en foderstat som vi följde tills vi upptäckte att han hade proteinbrist :cool: Det är jätte svårt att säga hur man ska fodra hästar som man aldrig sett, eller som man inte kan se hur dom reagerar på fodret. Nu har jag lärt mej betydligt mer om foder, och hoppas att det inte ska behöva bli så igen. Man får prova sig fram lite oxå, min häst åt lusern ett tag men slutade bara äta det sen... :smirk:

Men att höja lusernt tkr jag låter bra, korn har jag ingen erfarenhet av men tror det ska hjälpa hästar att få bättre hull.

jag håller med som någon annan skrivit, jag förstår itne heller varför du småduttar med så många olika saker. Varför får han både havre,korn och kraft? Ta bort havren och ersätt mer kraft tycker jag.

Har själv travare, den ena får
Morgon:
0.75kg kraft
1 liter betfor(dock inte super ihoppressad)
0.5 liter lucern(håller på och vänjs vid det fodret)

Fri tillgång på hö i hagen.

och samma giva vid kvällsmat.

lunch får han också betfor, luren och kraft.

om du kollar riktigt noga på den nya foderstaten så ser du att han får ingen havre eller ngt sånt.
utan bara korn och kraft. betfor får han så det inte blir så tort m.m och mineraler för det behövs inget "småduttande" här inte. olja och lucern för det är protein och energirikt då det verkar vara brist på det i mitt hö. Han får nu 1.5kg kraft och 1.25 kg korn.

Måste bara säga att jag tycker det är så himla trevlig ton i den här tråden, inga påhopp utan bara vänliga förslag, KUL!

Hoppas du lär dig under tiden nu, foder kan vara så spännande när man märker att det funkar och hästen går upp i vikt och blir rund och fin:)

Lycka till med din pålle!

Tack så mkt
Jo jag hoppas ju på att lära mig en hel del om foder:)

Jo jag har nu funderat lite och sett lite andra trådar. Och jag undrar om det är stor skillnad på kraft 125 och kraft rehab. För ja funderar på att byta till rehab ett tag och sedan byta tillbaka till 125 igen. Är det en bra idé eller vad tycker ni??:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18