Hjälp mig....

Sv: Hjälp mig....

Ser ut att vara lite bukig = behöver mer protein. Kör med lucern/lucernpellets utöver det du ger honom nu (om du verkligen vill dutta lite hit och dit) och ge honom en extra grovfodergiva på kvällen. Alternativt kan du ju ge honom så mycket grovfoder att det ligger kvar grovfoder på morgonen. Testa dig fram lite grann. Mitt varmblod får 10 kg hö och 1,5 kg lucern utöver 1 kg fibergi bas + mineraler. Hon ser fin ut på det, men ska höja lucernen ytterligare för att få henne att muskla sig lite bättre och snabbare.

milly: Tackar för ditt svar. Jag ger min häst kraft grov 125 och jag har nu höjt det till 1.5 kg. Det var en bra ide att lägga in allt hö samtidigt haha ibland tänker jag inte på den lätta vägen haha. Jag har skickat in ett hö annalys prov och väntar just nu på svaren och har även skickat in ett kolla masken prov.

milly: Tackar för ditt svar. Jag ger min häst kraft grov 125 och jag har nu höjt det till 1.5 kg. Det var en bra ide att lägga in allt hö samtidigt haha ibland tänker jag inte på den lätta vägen haha. Jag har skickat in ett hö annalys prov och väntar just nu på svaren och har även skickat in ett kolla masken prov.

Jättebra! Du kan inte göra mer rätt än så. ;)
Är det på eget initiativ eller "på order" av ägaren? Bara lite nyfiken på ägarens kunskaper om sånt där... Inte alltid man kan allt bara för att man är hästägare (verkligen inte!) och det kan bli fel även med deras förslag till foderstat.

Som a1agnlju skrev så får du pröva hur mycket hö som krävs till natten för att det ska räcka ända till morgonen. Det ska då finnas kvar lite på morgonen.

Nej allt detta har jag både läst mig till och tänkt helt själv nästan. (så det är inga order från ägaren, men vill kanske visa att jag kan) :)
Ägaren är nog kunnig vad jag tror, då jag inte känner dom men jag vet att dom har några stycken hästar som dom tävlar och så.

Det med höet var en bra ide faktiskt så tackar för den :bow:
Han får just nu hö lite då och då , så han får äta precis när han vill förutom när jag borstar och rider :). Och under natten ger jag honom 7kg och då är det lite kvar på morgonen.

Kan även meddela då jag har fått svaren från träckprovet att han inte hade någon mask som tur var, och nu väntar jag bara på hö annalysen så jag vet hur bra mitt hö var och så jag kan göra en riktig foderstat till honom :)

Nej allt detta har jag både läst mig till och tänkt helt själv nästan. (så det är inga order från ägaren, men vill kanske visa att jag kan) :)

Du verkar lära dig snabbt!

Ägaren är nog kunnig vad jag tror, då jag inte känner dom men jag vet att dom har några stycken hästar som dom tävlar och så.

Betyder inte att de kan det här med foder... Jag vet folk som har jättefina (dyra) tävlingshästar men själva kan dom nada om foderlära. Själv kan jag typ ingenting om tävling o sporten med hästar men mycket teoretiskt om hästens näringsbehov och t ex hästens beteende.

Hoppas det är bra värden i ditt hö nu då! Vet du vad som är bra/dåligt?

Jag hoppas dom är kunniga, annars får jag nog hjälp i skolan av min lärare då vi jobbar om foder just nu. (jag går på ett ridgymnasium)

Jag kan på ett ungefär vad som är bra och dåligt i ett hö, det är bara det att jag glömmer det hela tiden haha.
Du kanske kan det??:)

Jag har en varmblodsvallack som jag lånar på foder. Ägarna hade vart och tittat på honom och konstaterat att han var alldeless för smal och ser helt förskrämlig ut(sa dom) :cry:
Jag har själv sett innan detta att han hade magrat lite men många utav mina kompisars hästar har me gjort det så jag tänkte att det är väll ngt speciellt vid denna årstiden. Har även höjt en massa i foderstaten

detta är den nuvarande foderstaten (väntar tyvär fortfarande på svaret från grovfoderannalysen):
Morgon: 5kg hö
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
0.5 kraft grov
2.5 dl betfor
2dl krosshavre

Kväll:
0.25 kg korn
0.75 dl mineraler
3dl krosshavre
0.5 kraft
2.5 betfor
6 kg hö och lite halm som han kan pilla med under natten.

Har tyvärr inte möjlighet att ge honom middag, men skulle annars gjort det.

vet ni något kraftfoder som hästen verkligen går upp i vikt med förutom lucern och rapsolja..
(höet verkar inte vara så bra värden i):confused:

Snälla hjälp mig, jag vill verkligen inte förlora honom han är mitt allt.
Några orsaker som kan vara att han är mager?? tex att han inte trivs
Har gjort nästan allt jag kan nu men har ni några förslag så snälla tveka inte, skriv ...

Jag skulle ge han mer hö, typ fri tillgång!
har du ngn ensilage? min ponny (mkt svår att hålla i hull) får det och hon håller hullet bra nu tkr jag.
Sen skulle jag ge han mer korn!
sen kan du ju alltid gå in på kraffts hemsida, de har superbra foder för smala pollar :rofl:

Ja nu har jag fått svaret från hö annalysen:)
Men jag kommer inte ihåg om det är bra eller dåligt snälla hjälp mig :)

ts 84%
smrp 41g /kg foder
energi 7,1 (MJ) /kg foder
ca 2.2g / kg foder
p 1.6 /kg foder
Mg 0.8/ kg foder
kalium 11.4 / kg foder
om det är ngt mer ni vill veta så ni vet om höet är bra så säg till :)

det är ju inget dåligt hö iaf :)

tycker det är konstigt att han har magrat/fallit ur på 11kg av det höt :crazy: svårfödd??

vad väger han?
hur mycket rider du?

så du menar att höet har ungefär normalvärden om man kan säga så??:)

ja han är ganska svårfödd verkar det som. fastän ägarna sa att han var jättelättfödd och inte behövde mycket mat alls. :crazy:

Jag tror han väger runt 500- 550kg
och jag rider inte alls "hårt"
dressyr i manege 1-2 dagar i veckan
resten rider jag ut - skrittar och travar, lite på grusvägar lugnt.
Så han får ganska mycket mat ändå för detta lilla arbetet. men jag funderar på att börja träna honom mer men jag vet inte om han kommer att gå ner mer i vikt då :confused:

men jag har ökat på kraftfodret mycket mer än vad som står i början och han får fri tillgång på hö.

orkar inte räkna ordentligt nu, men kan göra det imorgon om ingen annan hinner före....

men kan ju säga som så att hade jag fått byta hö med dig hade jag varit överlycklig för tillfället, står här med betydligt sämre hö och svårfött dräktigt sto :crazy: här går en del pengar på foder just nu :(

Grovfoder kvoten ligger på 5,8 så du har ett medelbra hö. Lägg till Lusern för o få upp proteinet lite extra, kvoten bör vara minst 6.
Det är relativt enkelt att göra en bra foderstat på ditt grovfoder, utan att det kostar massor

okej vad bra :)
är det någon här som är bra på att göra foderstater eller finns det någon hemsida eller något som kan hjälpa mig, då jag inte kan räkan ut en foderstat själv. :)

Det är ju inte tillåtet att göra enskillda foderstater här, men kolla på Hippocampus, där kan du få hjälp

Jag kan inget om foder men hur ser hagen ut? Finns det att gnaga på där? Har h*n täcke på sig? (vet ej vart du bor eller hur kallt/varmt det är där. Men energin kanske går åt till att hålla värmen.)

Han går i en välldigt stor hage, och det finns gräs och träd och allt möjligt att gnaga på. Jag bor i Halland och det är snö här just nu så han har ett fodrat regntäcke (han är inte klippt)

Det är många i år som har för lite protein i höet. Du kan ju pröva att ge soja, för om de inte får protein så har de inte möjlighet att bygga några muskler. Tänk på att börja med max 1 dl/dag, och trappa upp det långsamt. Ge inte för stor mängd=fångrisk. Överskrid inte doseringsanvisningarna från tillv.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18