Hjälp mig!

Sv: Hjälp mig!

Nu vet jag iofs inte om det är en allmän inställning bland Västgötaspetsuppfödarna
Nej, det är det verkligen inte.

Om vi bortser från vad du tycker om pälsmängden ;) så är dina observationer i övrigt korrekta. (Mycket skall kommer av att de vaktar så, varningsskall alltså). Vaksamma och alerta, alltså.

;)

Nej tack! Alldeles på tok för mycket päls och reserverade. Har ganska mycket erfarenhet av dem och visst de kan vara både söta, vackra och trevliga, men inga öppna och glada hundar oavsett situation, inte lättillgängliga precis. Har de inte ganska mycket skotträdsla i sig också?

Fast det där med reservation har gått så väldigt mycket framåt. Och som alltid beror det ju på vem som håller i snöret ;). Visst är det mycket päls men inte alls mycket arbete med den :). Har två stycken, varav en valp som är fullständigt... Bitchig! Hon är så tuff och sällskapssjuk så det finns inte! Vilket är underbart. Ingen av hundarna bryr sig om skott (bor på landet och här pangas det hejvilt).

Men om du känner så starkt emot dem ska jag inte fortsätta göra reklam haha ;)

Du var mig en kräsen en, så törs jag föreslå långhårig tax:angel::D

Jo jag vet att de ska vara så! Det finns ju en anledning till det, de är ju nötvallare. :D Och visst är de trevliga och söta på sitt sätt, men det är ingen ras som passar oss. Så mycket vet jag i alla fall! :)

varför inte en cattledog???

Hallå! Jag är inte online ständigt och kan inte svara på studs. ;)

Antar att cattledog också är en duktig vallare? Så här rakt av har jag för mig att det är ganska tuffa hundar?

Det är mycket möjligt att temperamentsbiten har gått framåt även på sheltiesarna. Men det finns ju en gammal anledning till att de ska/skulle vara reserverad, dvs sättet de arbetade på som ensamma fårahundar på öarna. Tuffa hundar!

Sen så får du gärna propagera för att pälsen är lättskött. Sånt är ju alltid en smaksak! :D Men både jag och min sambo är lite lätt "allergiska" mot hundar med så mycket päls. :angel:

Jag ångrar mig. ÅK och hälsa på Gnist. Efter det kommer du garanterat vilja ha en aussie! :devil:

Kräsna jäkel ;)

Varför inte korthårig? Eller strävhårig? :angel:

Goa hundar! Men lite för vaktiga och skälliga. De är ju trots allt drivande jakthundar. :D

Just därför att långhåriga är mer vanliga och kan funka mer som sällskapshund;) Självständiga är dom ju men det ger bara lite mer utmaning i lydnadsträningen:angel:
Påhittiga, roliga och uttrycksfulla är dom också:D

Ja de är utpräglade sällskapshundar, vill vara med överallt. De går att jobba med dem i lydnad, agility (det finns en norskfödd Löwchen som är agilitychampion i Canada), spår etc, de är med på det mesta men klarar av att vara "promenadhundar" också. Det är en frisk ras som lever i många år. De har ju en del päls då (lejonfrilla) men om man inte ska ställa ut så kan de ha en "alternativ frisyr". De är inte så stora (26-36 tror jag, min är lite överstor) men heller inga pyttehundar och det är mycket hund i dem.

Pinscher? Det är en frisk ras först och främst. De kan ju kanske vara lite reserverade ibland men de jag har träffat har inte varit det, utan varit väldigt sociala och glada utan att vara spattiga. Ingen pälsvård alls. Regnar det ligger de helst i soffan och slappar, men ska det tränas så är de med i svängarna.

http://www.sspk.se/images/pinscher.jpg

Finns även i black and tan-färg.

Jag har forskat om och träffat massor med pinschrar, det slutade med att jag tingade en själv...flyttar in här om lite drygt en månad. :)

Finns det nån variant som är större än dvärgpinscher och mindre än dobermännerna??? Jag har hört allt för mycket negativt om dvärgarna och doberman är på tok för stora (bl.a.).

Finns det nån variant som är större än dvärgpinscher och mindre än dobermännerna??? Jag har hört allt för mycket negativt om dvärgarna och doberman är på tok för stora (bl.a.).

Pinchern är ju större än dvärgarna;) Dom är ca 45-50 cm.

Tack för tipset! De ser onekligen superfina ut. Men så är det det där med "ska vara reserverad mot främlingar"...suck. :(

Liknande trådar

J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 722
Senast: Josefinelandgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025