Hjälp mig!

Sv: Hjälp mig!

Inte speciellt mycket päls, men de är ju strävhår och behöver ansas ibland för att se bra ut ;)

Stromboli_3_2.jpg

Känner inte till rasen alls. Jag får inte ens upp en bild i huvudet när jag läser rasnamnet. F'låt! :o

Har de inte ganska mycket päls? :o
Du tänker nog på Australian Shepherd, men det är inte en sån Gnist menar. Hon menar Australisk Terrier.
Ett tips är bara att åk INTE och hälsa på Gnists hundar. Då riskerar du ha kidnappat hela flocken på vägen hem :crazy:

:devil:

Papillon är en härlig ras. De är intelligenta, friska, aktiva och tåliga.
Dock får de ju sällan så många valpar, utan snarare 3-4 st.

Cockerspaniel?:)
Iof ofta lite egensinnade, men inte dumma på något sätt:D
Väldigt sociala, positiva och keliga!
Älskar aktivitet och har mycket spring i benen, men tycker lika mycket om att gosa tätt intill i soffan.
klipper man ner dem är det inte pälsvård heller, annars en 5-minuters genomborstning varannan dag, och trimning 4 gånger om året... det lär man sig lätt att göra själv.

Just en sådan. Varför inte då? ;)

Bodde i några år granne med en mindre uppfödare och hade en nära kontakt med henne och hennes två hundar. För skälliga för min smak, men det är ju vallhundar. För mycket päls för bådas vår smak och tror jag framför allt för liten ras. Denna dam ansåg att det 1. var fel att HD-röntga vättar eftersom det inte var schäfrar och 2. att det var helt OK att avla på C-höfter eftersom det är en numerärt liten ras.

Nu vet jag iofs inte om det är en allmän inställning bland Västgötaspetsuppfödarna eller om det bara var hon. Men jag tycker det är ett skrämmande resonemang, oavsett hur stor rasen är.

Sen så gillade jag inte grannen jättemycket av andra orsaker med, det är möjligt att det har färgat min bild av rasen. Men jag tycker ändå det är alldeles för valliga, vaktiga/skälliga något "döva" hundar med alldeles för mycket päls. :D

Senast ändrad av en moderator:

Du tänker nog på Australian Shepherd, men det är inte en sån Gnist menar. Hon menar Australisk Terrier.
Ett tips är bara att åk INTE och hälsa på Gnists hundar. Då riskerar du ha kidnappat hela flocken på vägen hem :crazy:

Du har rätt, jag tänkte på helt fel ras. Tack!

Men är det inte alltid så? Det finns otroligt många fina hundraser, med något olika egenskaper och utseende och det är alltid trevligt att träffa trevliga representanter. :)

Inte speciellt mycket päls, men de är ju strävhår och behöver ansas ibland för att se bra ut ;)

Nu när jag vet vad du menar, så visst är de söta och säkert jättetrevliga, men det är inte "vår" ras. Gillar inte vaktiga/skälliga hundar, vilka oftast brukar benämnas vaksamma eller alerta. :angel:

Terriers är ju speciella hundar, de har ett speciellt temperament. När jag nu tänker på det, så är det nog precis därför vi inte har gått vidare med dvärgschnauzrarna heller. Lite för mycket symaskin för vår smak i slutänden tror jag. :p

Då tycker jag att du ska träffa fler.;)
Det är en liten hund med mkt krut och arbetsglädje.

Hmm, njaäe. Det tror jag faktiskt inte. :o Samma som med vättarna: för skälliga/vaktiga, för spattiga, för mycket päls. Rasklubbens motto säger ju allt tycker jag: "Ett tjuvlarm med fart". :D

Nej tack! Alldeles på tok för mycket päls och reserverade. Har ganska mycket erfarenhet av dem och visst de kan vara både söta, vackra och trevliga, men inga öppna och glada hundar oavsett situation, inte lättillgängliga precis. Har de inte ganska mycket skotträdsla i sig också?

Papillon är en härlig ras. De är intelligenta, friska, aktiva och tåliga.
Dock får de ju sällan så många valpar, utan snarare 3-4 st.

Visst är de! Och smarta. Tyvärr väldigt stor skillnad på exteriören och väldigt stor skillnad i kvalitet öht... Har de inte ganska många snitt de med? Inte helt lätt att hitta bra ex? Annars är jag väldigt förtjust i papillon som ras. Men jag uppfattar det som att man avlar mot mindre och mindre och sirligare hundar, som något slags självändamål? Tyckte de var något större och robustare förr? Har de verkligen alltid delats in i två viktklasser eller har trendet gått mot att de mindre (under 2,5 kg) blivit populärare och därför man inte lika ofta ser de lite större (över 2,5 kg)? :confused:

Å andra sidan, de har ganska mycket kejsarsnitt trots allt, de har problem med PRA och patella i lite för hög utsträckning. De har nog varit lite för populära ett tag.

Tack för tipset! :)

Liten parentes: Med mindre hund menar jag inte bara typ dvärghund, utan andra raser mindre än schäfer/boxer. Men schäfer räknas ju som mellanstor...haha.

Vi har haft ett par större bruksraser tidigare på var sitt håll innan vi träffades, plus jag har haft parson jack russel (hette så i början). Har tränat lydnad, spår, gryt och ställt ut ganska mycket. Sambons föräldrar hade kennel, hans ena familjemedlem är partner i en kennel, jag är uppvuxen med större bruksras. Vi är båda överens om att vi inte vill ha en större brukshund igen. Jag har tagit hand om några olika omplaceringar genom åren, av olika raser. För det mesta problemhundar på olika sätt. Har lärt mig jättemycket av de här! Älskar hundar! Har ingen favoritras än så länge, finns många bra egenskaper hos många raser. Men föredrar hundar med lite mindre päls (eller tov som sambon kallar det haha).

Kan verkligen tänka mig pudel, fast kanske mellanpudel i så fall. Absolut inte toypudel! Hjälp! Haha! Med den passusen att så fort jag fått en någorlunda vuxenbedömning (nöjer mig med nån etta här eller där i alla fall) på hunden så kommer jag att hålla den nerklippt. Har svårt att tänka mig att köra racet hela vägen ut och jaga cert etc med en utställningsklippt pudel. Men jag har ju iofs ändrat mig förr... ;)

Vi är båda två lite precis 35 +, bor i vårt eget hus med stor inhängnad trädgård (1200 kvm) på en mindre, något lantlig ort i Skåne. :)

Jag tänkte på engelsk springer spaniel. Men då beror det på vad du tycker om pälsen?

Det tycker jag är jättetrevliga hundar med mycket go i, samtidigt som de är lugna trevliga familjehundar. Lite mera hund än cockern o inte lika feg, egensinnig o flamsig..

Men man behöver inte ha utställningspäls! Det har inte mamma på sin pudel,för hon tycker det ser jättetöntigt ut,han är ju bara en "bonnhund" som hon kallar han! :rofl: Dock så är han rakad i ansiktet och under magen.

Han är väldigt trevlig lättskött liten hund! Det är bara borstning 1 gång/vecka ordentligt,sen klippning.

Han orkar gå hur långt som helst,är med på det mesta,väldigt tuff av sig,är ofta lös,väldigt väldigt lättlärd,aktiv,med i stallet och med på ridturer,går bra med barn och andra hundar.

Det enda negativa jag har att säga är att han är lite skällig ibland,men det är väll en träningssak.

Aussies är inte terrierettriga/vaktiga/skälliga etc. som folk förknippar med terrier.

Rasen har aldrig avlats för ren jakt och har därför inte ett speciellt skarpt temperament. De är avlade som familje och gårdshundar :cool:

Liknande trådar

J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 722
Senast: Josefinelandgren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka