hjälp mig !

J

josefin

hej, jag har en knabstrup valak som har känne tecken som en appalosa. Jag skulle vilja registrera honom som appalosa. men vet inte hur man gör ? vilka hemsidor ? tacksam för förslag! :bow:

Sv: hjälp mig !

jag vet att appalosa är en ras .. det är därför jag vill registreera honom till det :P

jo ! för alla western människor vi frågar säger att han "självklart" är en appalosa. Därför vill vi om registrera honom ! :d

asso alla "western människorna" som vi träffar säger att han är en appalosa. det är därför som vi vill "omregistera" honom till de ...

Du kan ju inte registrera honom till en ras han inte är.

Från http://www.appaloosa.se

Register your Appaloosa—protect the past, the present and the future.

Registering your Appaloosa preserves your horse’s unique and vital place in the history of the Appaloosa breed.
When you register your Appaloosa with the ApHC, you receive a certificate of registration that provides official recognition of your horse’s identity and documentation of your horse’s place in Appaloosa history. Registering your Appaloosa ensures that your horse’s unique name will never be repeated, and allows you to order a pedigree to trace your horse’s parentage.

men han är ingen lnabstrup , men han är registrerad som knabstrup !

Då har ju hästen en knabstrupper stam? Eller har ni registrerat en häst med appaloosa stam som knabstrupper?

De är ju 2 helt skilda raser. Appaloosan är från 1500-talet och höll på att dö ut under kriget i slutet på 1800-talet. Därför finns ApHC för att bevara den gamla stammen och ha koll på alla appaloosor som finns idag i hela världen. De härstammar från Montana i USA.

Knabstruppern är en dansk ras med anor från 1800-talet.

Min fråga är, hur har man kunnat regga hästen som knabstruper om den inte är det?

för att personen antagligen inte har någon vidare koll på hur läget är.. med tanke på att hästen ska byta ras:rofl:

men varför inte. ni med travare kan ju omregistrera dem till halvblod och sälja dem dyrare:idea:

Knabstup kan ju se lite olika ut, både små, stora, ädla och grova. jag har sett många olika och de har alla varit knabstrup. Om jag inte har helt fel så är rasen inte särskilt homogen.

Varför vill du förressten registrera den som appalosa? Förutom utseendet spelar det väl ingen roll? Om den inte har någon stam är det väl inte heller nån idé att avla på den?

Har också för mig att det är en viss % Och det finns ju knabstrupper som inte har en enda fläck.

Det finns ju allt från ponnyer på 1m till storhästar på 1.75 som är knabstrupper.

Den här ponnyn är från danmark, men ingen stam, så han är alltså en tigrerad korsningponny bara, har inte hittat något heller om honom trots att han är brännmärkt.
lillen.gif

såhär är det: Alla tigrerade hästar kan registreras i svenska knabstrupperföreningens korsningsregister. De knabstrupperhästar som har stam, med minst en godkänd knabstrupperförälder och den andra föräldern tillhör en av de godkända inkorsningsraserna (kan inte alla i huvudet men tex welshponny och halvblod) registreras som renrasig knabstrupper oavsett om den har orickar eller inte.
Har själv en knabstrupper med welshmamma och knabstrupperpappa + att jag har en tigrerad ridponny som jag velat regga i korsningsregistret. MEn det är tyvärr inte möjligt eftersom hon redan är regga i ASRP...

Antagligen har din häst blivit reggad i korsningsregistret just för att den är tigrerad. Och om den en gång har fått ett registreringsnummer i en rasförening kan man väl inte regga om den?

Har också för mig att det är en viss % Och det finns ju knabstrupper som inte har en enda fläck.

Det finns ju allt från ponnyer på 1m till storhästar på 1.75 som är knabstrupper.

Den här ponnyn är från danmark, men ingen stam, så han är alltså en tigrerad korsningponny bara, har inte hittat något heller om honom trots att han är brännmärkt.
lillen.gif

den kan reggas i knabstrupperföreningens korsningsregister

Han är registrerad redan (ridponny) gjordes när han importerades till sverige 97. Men jag misstänker att han inte är från danmark från början, då ingen hittat honom, trots brännmärkning i något register (när jag red honom syntes det tydligt, vet ej hur det är idag och nu är han i princip skimmel, det är mkt troligt att bara den ena föräldern vad tigrerad)

Mitt fullblod har 2 st registreringsnummer, ett för galoppen och sen ett hos ASVH för att kunna få ut en hästlicens.

jaha....oki..ja jag hade gärna velat att min ena ponny kunde få ett registreringsnummer till, hos knabsrtupperföreningen men det funkar inte tyvärr

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka