Hjälp mig!

H

Horsemanda

Har en 7 årig d-ponny som jag hoppar och rider dressyr med. Hon är väldigt lydig i dressyren och lyssnar bra för det mesta. När vi sedan kommer ut i skogen blir det en helt annan häst. Hon blir så pigg. Visst, det är jätte kul att hon blir pigg hon visar ju verkligen att hon gillar det. Problemet är att hon blir så stark. Man får hålla in henne hela tiden. Jag jobbar mycket i form i trav och galopp när jag är ute och när hon väl kommer ner i form så ökar hon tempot, håller jag henne då för hårt så går hon bara upp och ner med huvudet. När hon är trött kan hon gå stadigt i form. Ibland är hon så uppjagad att hon börjar takta bara jag tar lite i tyglarna. Hon är inte alltid så här men de gångerna det blir så här är det väldigt jobbigt så nu vänder jag mig till er i hopp om tips.

Sv: Hjälp mig!

Jag hade bara skrittat ut med henne ett tag, arbetet kan du göra på banan, så att hon inte ser på uteritten som ett race. Skritt är ju faktiskt den gångarten som hästen använder flest muskler =)

är hon lika pigg om du rider ut med flera hästar? eller blir det bättre/värre?
om du har möjlighet så kan du ju till exempel värma upp henne i skritt ute i skogen innan ett dressyrpass och skritta av henne i skogen efteråt. lycka till :)

En kompis som upplevde det ungefär likadant tröttnade på att hålla i, lät hästen springa tills den tröttnade och sedan fick den springa ett tag till. Efter det gick den mycket bättre.

är hon lika pigg om du rider ut med flera hästar? eller blir det bättre/värre?
om du har möjlighet så kan du ju till exempel värma upp henne i skritt ute i skogen innan ett dressyrpass och skritta av henne i skogen efteråt. lycka till :)

Jag har även en mindre häst som en yngre tjej brukar rida. När vi är ute tillsammans går det bra om jag ligger bakom dem när vi travar eller galopperar. Då jobbar hon bra och håller det tempot som hästen före har. Nackdelen med det är att jag inte kan jobba med övergångar och tempoväxlingar eftersom vi då antingen hamnar för långt bakom och hon orolig över det eller så kommer vi för nära.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar