Hjälp mig

Bejbie

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars(:

Det är såhär att min lilla syster(12 år) har kärat ner sig i ett treårigt sto som inte är inriden eller något alls.
Jag jobbade för denna herren ett tag och vet hur hästen är. Hon kan stegra, sparka, bitas, m.m. Alltså väldigt ohanterad häst.
Har tränat hästen lite grann med att tömköra, tränsa, sadla m.m. Herren sa efter ett tag att han ville att jag la ner annan tid på de lite äldre hästarna och ja gjorde som han sa.
Jag försöker intala till min syster att inte vara där själv m.m. Men hon lyssnar inte.
Jag har sagt att ja kan följa med en dag i veckan och vara med när hon vill rykta m.m men ja vill INTE hjälpa till att rida in och sånt jag själv inte är så kunning inom inridning.


Efter mycket prat med min pappa har han sagt att hon har gjort detta i stallet med hästen:
- Satt på träns och hoppa upp i stallet (hästen slets sig och gick omkull)
- Försökt rida ett antal fler ggr.
- Fått en rejäl spark av henne i boxen.
- Lagt ut annonser att hon vill ha hjälp med hästen (ej okej när det inte är hennes stall)
- Haft med jämnåriga kompisar så dom har försökt rida och hålla på med hästen

Börjar tycka synd om hästen med eftersom den får dålig erfarenhet av detta.
Varför hästen inte använd är för att ägaren inte tycker om hästen.

Jag vill jätte gärna att min syster håller på med hästar med INTE med denna hästen. Då jag är rädd om min syster med:(

Vad kan jag göra`???

:cry:
 
Sv: Hjälp mig

Vad har er pappa gjort i detta läget? Har han agerat något ö.h.t för att få stopp på det? Vet hästens ägare om vad som pågår?

Hade det varit mitt barn hade jag läst lusen av ungen och hade det varit någon annans barn som varit på min häst hade jag först gjort samma sak och sen kontaktat föräldrarna. Det din lillasyster gör är helt oacceptabelt. Hon och hennes kompisar kan inte bara skada sig själva utan även hästen mycket allvarligt om de fortsätter bete sig på det viset.

Informera hästägaren omedelbart.
 
Sv: Hjälp mig

Det är sådant här man har föräldrar till när man är barn. De måste ta sitt ansvar och säga stopp när det är något som kan skada deras barn. De kan inte tillåta att hon håller på som hon gör utan måste hindra henne.

Dessutom riskerar hon att förstöra hästen genom sin okunskap och det är ju inte heller okej.
Om inte föräldrarna tar sitt ansvar så får du väl berätta för hästägaren så att han förbjuder henne att komma till hans stall.
 
Sv: Hjälp mig

Agahö?!! Oj oj oj om det där skulle vara min dotter! Hon skulle få sig en rejäl omgång och få total förbud av mig att överhuvudtaget vistas inom 4 km radie från hästar! :devil: Hur tänker er pappa egentligen? :mad: Är han inte det minsta rädd om er alls? Bryr han sig inte om att ni kan hamna på sjukhuset eller, ännu värre, att han kan få gå på er begravning?! En unghäst är INGET att leka med (och inte andra hästar heller för den delen)
Och vet han om att kan bli skyldig att betala om hans dotter ställer till så hästen skadar sig, blir obrukbar eller liknande?! Visst, ägaren bryr sig inte om hästen, tycker inte om den, men sanna mina ord, kommer det den dagen då det blir pengar inblandade DÅ bryr ägaren sig minsann! Så är det i 99% av alla fall då det kommer till pengar! Informera stallägaren om vad som pågår och fråga rent ut av din far om han vill gå på sin dotters begravning! För DET KAN faktiskt hända! Och det har hänt många gånger förut!

Ursäkta om jag låter hård, men jag har själv haft människor runt mig som har dött då de har hållit på med hästar. Denna hobby är inget att leka med, man sätter sitt liv på spel varje gång, för när som helst kan det gå snett. Det är levande och stora djur vi har att göra med!
 
Sv: Hjälp mig

Jag kan anta att du i den här tråden kommer få fler svar i stil med ovan. Visa din pappa tråden!
Han måste ta sitt ansvar som pappa och sätta stopp för det här. Din syster kan skada sig så pass att hon dör eller blir invalid. Hennes vänner med! Deras föräldrar borde också underättas. Hästar är inga leksaker!
Dessutom tycker jag otroligt synd om hästen. Den kan vara på god väg att lära in ett problembeteende som gör att den i slutändan hamnar på slakthuset. Allt för att några småtjejer vill ha roligt. Och det på hästens bekostnad. Usch!

Nu får vuxna ta sitt ansvar innan flera skadas!
 
Sv: Hjälp mig

Det ni har skrivit har jag redan sagt till min far. Han bor ca 40mil ifrån och vet inte alls hur hästen är utan min syster säger att den är så underbar m.m. Jag har sagt precis hur hästen är och pappa har försökt prata med henne men icke. Min mamma gav henne stall förbud men min syster lyckades på ett eller annat sätt ta sig dit..Jag tog med min mamma till stallet och visade hästen, och hon såg ju hur hon sparkade, och dumma sig.
Vet inte hur jag ska göra längre,

Det jag tycker är mest jobbigt är att hon drar dit sina kompisar som "tror" det kan så mkt när dom är 12 år gamla min syster sätter ju alla i en fara!!:(

Ägaren vet om detta och han bryr sig inte alls.Han låter hästen vara kvar/i livet för min syster är där och hjälper han att mocka. Vilket jag tkr är helt sjukt. JAg har sagt att ja mer än GÄRNA hjälper honom att sälja hästen eftersom ingen i stallet vill ha med hästen att göra. Men har fått svar att han hellre tar bort henne än att säljer henne pgv hennes humör

Har ringt runt till olika stall där hon FÅR vara och kan rida ponnisar men det duger inte tkr hon.....
 
Sv: Hjälp mig

OK, din mamma är alltså medveten om riskerna och har tydligen förbjudit henne att hantera hästen. Då borde hon rimligtvis kunna upplysa hästägaren om detta och kräva att han ser till att dottern inte förtsätter vistas i det stallet och under inga omständigheter får hantera hästen.

Vidare kan hon förklara att hon anser att det är mycket olämpligt att ägaren överhuvudtaget låter barn hantera en häst som uppför sig på det här sättet och att det inte alls är otroligt att han kan hamna i en mycket problematisk situation om ett barn skadas eftersom han uppenbarligen är medveten om att hästen inte är pålitlig men i alla fall tillåter att barn hanterar den.

När hästägeren är medveten om att din syster av sin målsman är förbjuden att hantera hästen borde det finnas en hyfsat stor chans att h*n faktiskt inte vågar ta risken att låta henne fortsätta, kanske inte andra barn heller. Jag är inte alls tillräckligt kunnig för att veta om det tex skulle kunna bli frågan om vårdslöshet, utsättande av minderårig för fara, vållade av kroppsskada eller något liknade om någon unge råkar illa ut, men det kanske inte hästägaren heller är?!
 
Sv: Hjälp mig

Din mamma kan inte ta kontakt med din lillasysters kompisars föräldrar och förklara läget för dom?

så det inte blir tokigt med deras barn menar jag :)
Om kompisarna inte får följa med ut till stallet så kanske det inte är så lockande längre?
 
Sv: Hjälp mig

Det med att mamma ska prata med ägaren var en väldigt bra ide!:)

Mamma har sagt till att min syster INTE under några omständigheter får ta med kompisar till stallet. Får inte vara i stallet hon får endast vara i stallet när jag är där och jobbar eller motionerar hästarna åt honom. Aldrig annars.

Jag vet tyvärr inte heller vem denna kompisen är så lite svårt att säga till föräldrarna.
Syrran har blockat mig på hennes "bdb" där hon skrivet allt vad hon gör i stall med hästen. Annars hade det varit lätt att kolla upp kompisen -_-
(Gud jag låter som värsta stalkern på min syster:/ )
Ska till stallet på lördag och jobba lite så ska ta mig ett rejält snack med ägaren.
 
Sv: Hjälp mig

Jag måste bara skriva, vilken guldsyster du är som bryr dej så mycket om din syster och att du till och med har fixat ett annat ställe åt henne att vara på :bow::bow::bow: Känn dej inte som en stalker utan känn dej som någon som verkligen bryr sig om. Det finns för få som verkligen bryr sig så världen behöver människor som du.

Kanske hjälper det om du sätter dej ned med din syster och verkligen förklarar vad som kan hända? Att du förklarar att hon kan bli allvarligt skadad och i värsta fall dödad. Förklara för henne att det är inte roligt att hamna i rullstol eller bli liggande i en säng resten av livet och inte ens kunna gå på toa eller duscha själv längre bara för att hon inte lyssnar. Hon är ju i "odödlighets åldern" och "det händer inte mej" åldern så det kan vara riktigt bra att du verkligen förklarar att det faktiskt kan hända henne. Du behöver ju inte ens överdriva för det är ju riktigt hemska saker som kan hända henne.
Förklara för henne att det är för att du bryr dej som du inte vill att hon ska vara där. Hade du inte brytt dej så hade du ju struntat i om hon var där eller inte.
Stå på dej!
 
Sv: Hjälp mig

Googlar du finns det en uppsjö artiklar om människor som råkat illa ut efter att ha fått en hästspark, trillat av etc. Är det verkligen värt det, för någon annans häst?

Självklart ska inte din syster hålla på med den här hästen. Om ägaren t o m anser att den är osäljbar och istället ska slaktas p g a sitt lynne - då tycker jag han ska göra slag i saken och ta bort hästen. Innan någon skadas.

http://www.hemmetsjournal.se/Manniskor/reportage/Hastspark-gjorde-Maria-blind/
http://hd.se/skane/2010/06/11/veterinar-fick-hastspark-i/
http://jorgenkranz.wordpress.com/2011/03/23/hastspark/
 
Sv: Hjälp mig

Jag har verkligen försökt prata med henne jag var var med i en olycka för några årsen och mitt knä är helt pajat och min armbåge helt krosad. Men fick svar: Men du gick ju omkull med hästen, ja rider inte på den nivån som du gjorde och sånt.

Slängde även upp henne på min dressyrhäst som är guda snäll. Men han fick litet gläjeskutt och hon flög av och efter det fick hon lite mer respekt för hästar, men nu tillbaka på ruta ett igen (Jag kan allt bla bla,).....:(

Har även visat bild när min kompis fick sitt pannben insparkat och fick ligga på sjukhuset.
Men icke, hon säger att denna hästen ALDRIG skulle göra så mot henne.

Ska visa dom google artiklarna för henne!:) Smart idé.

Ska ju även till ägaren imorgon och hoppas att han är hemma så jag kan prata med honom om detta. Han har så många andra hästar som är så mycket trevligare och som behöver motion.

Ska även sätta mig ner med min mamma och hennes man ikväll och lägga fram på svart och vitt vad som kan hända. De var ju rädda när ja låg på sjukhuset. Så hoppas de inser att en treåring kan göra dubbelt upp som inte är hanterad .

Men det jag har märkt när jag har varit där är att hästen kan gå från super snäll och sedan bara börja bli helt galen/elak. Vad kan det bero på? Är det lynnet eller att hon helt enkelt inte vet som är rätt och fel?

Tycker ni att han gör rätt att avliva hästen, för hästen bästa?
 
Sv: Hjälp mig

Om ägaren anser att hästen inte går att sälja pga hur den beter sig (kan bero på allt från att den i verkligheten har ont någonstans till att den är ohanterad och ouppfostrad etc) så tycker jag han gör rätt i att avliva den. När hästen är avlivad så slipper den lida, den slipper stressen av allt som händer runt den och den kan inte skada folk i sin omgivning.

Många ser avlivning som något supernegativt och att avlivning/slakt alltid måste vara den absolut sista utvägen för att det är så hemskt för hästen att dö. Jag är inte av den åsikten. En häst som beter sig som denna 3-åring gör riskerar att hamna hos folk som är precis som din lillasyster, dvs okunniga, naiva och lever i en drömvärld där de tror att de kan rädda den stackars hästen och att det ska bli någon romantiskt saga a la Black Beauty. Det som i verkligheten händer är att hästen far illa, både psykiskt och fysiskt pga människornas okunnighet. Jag tycker att det bästa för hästen är att låta den somna in, den är en fara för både sig själv och sin omgivning.

En häst ska inte hållas vid liv till varje pris och man måste se till den mentala aspekten också, inte bara den fysiska. Precis som många andra hästar (speciellt travare) riskerar hästen att bli en vandringspokal där den pga sitt beteende får byta hem gång på gång på gång på gång och spendera sitt liv med att flytta runt, ofta mellan människor som är totalt okunniga när det kommer till den typen av hästen.

Som sagt tycker jag du ska råda honom till att avliva hästen, det är det bästa för alla, hästen behöver inte lida mer, gubben blir av med den och den kommer bort från din lillasyster.
 
Sv: Hjälp mig

ledsen för det hårda ordvalet.. men jag hade dragit henne på käften och skrämt hennes kompisar.. Blir bara så förbannad på ungar som ska "bevisa" vad dem kan när dem inte kan ett piss... MORR!!! ledsen om jag verkar arg.. men jisses, sånt här gör mig bara irriterad!
 
Sv: Hjälp mig

*Har du pratat med min syster och visat google artiklarna och hon verkade förstå. Men litar inte på henne ändå. Har även pratat med mamma och min halvpappa men de har pratat med henne säger dem. Ägaren var inte hemma i lördags.
 
Sv: Hjälp mig

Kan ju tilllägga att ja tycker väldigt synd om henne eftersom hon är jätte hästintresserad men att vi inte har råd att skaffa en ny häst i dagsläget. Jag sa att om jag får jobbet så ska ja köpa henne en gammal läromäster som hon kan skrutta runt på istället. Dock tänker ja INTE ställa hästen i samma stall som unghästen finns i.
 
Sv: Hjälp mig

Vi är på ruta ett igen. Mamma och min syster har antagligen pratat om denna hästen och mamma ser ingen anledning till att hon inte ska få ha hästen.

Jag vet inte vad jag ska göra längre!!!!!!:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp