Hjälp mig välja ras

jessifelt

Trådstartare
Antar att ni redan vant er vid ett antal sådana här trådar, men jag tänker göra listan på "vilken-ras-ska-jag-ha-trådar" ännu längre, för kan verkligen behöva er hjälp! ;)

Jag drar det hela ganska kort och sammanfattat.
Vad jag söker:
- Medelstor/stor med ett utseende som tilltalar mig (ni ser nedan på raser jag funderar på)
- Lättlärd
- Fartfylld men kunna slappna av
- Arbetsvillig
- Allround
- Lämplig för agility
- Ej reserverad mot främlingar
- Följsam och gärna lite "will to please"

Vad jag kan erbjuda:
- Dagliga promenader
- Springturer var och varannan dag
- Agilityträning och spår eller något annat kul någon/några gånger i veckan
- Massa klickerträning och mind games ;)

Raser jag funderat på men med vissa frågetecken:
- Lapsk vallhund: För självständig? Svårmotiverad?
- Kelpie: För aktiv?
- Aussie: Reserverad? Svagt psyke?

Lapsken har varit nummer ett på listan ganska länge nu men tvivlar ändå. Kelpie hade varit drömmen men är osäker på om den är för aktiv mot vad jag kan erbjuda.
Vilken utav nämnda raser tror ni mest på eller har ni något annat förslag som ni tror passar bättre?

Tacksam för all er hjälp! :)

Sv: Hjälp mig välja ras

Gällande Aussie så är det viktigt att välja bra uppfödare med de linjer man önskar.
Jag hör så mycket negativt om rasen, men av de ca 50 Aussies jag träffat är det en väldigt låg procent som har ett psyke som inte är stabilt. Kan bero på att de jag träffar ofta är aktiva inom hundsporten och väljer hundar efter bra linjer och aktiverar dem på rätt sätt. Men under de förutsättningarna så finns det all chans att få en underbar Aussie.

Varför tvekar du på lapsk? Tycker det låter som ett bra val för det du vill använda din hund till. Min pojke är 50% lapsk och han är verkligen inte svårmotiverad.

Gällande Aussie så är det viktigt att välja bra uppfödare med de linjer man önskar.Jag hör så mycket negativt om rasen, men av de ca 50 Aussies jag träffat är det en väldigt låg procent som har ett psyke som inte är stabilt. Kan bero på att de jag träffar ofta är aktiva inom hundsporten och väljer hundar efter bra linjer och aktiverar dem på rätt sätt. Men under de förutsättningarna så finns det all chans att få en underbar Aussie.

Min fetstil, och jag håller helt med i vad HeleneK skriver. Man behöver vara väldigt noggrann om man letar aussie, då rasen dras med problem som t.ex skotträdsla, reservation (överdriven sådan) samt högt i stress.

Men jag har som HeleneK samma erfarenhet, aussies från bra linjer och som (framförallt) blir aktiverade på rätt sätt (det är rejält arbetsbehov vi pratar om, det är väldigt aktiva brukshundar!) är helt underbara att ha att göra med och att träna med :love:

Senast ändrad:

Kolla upp Lagotto Romagnolo. Rasen blir bara populärare (på gott och ont) och jag kan se varför, den passar in på alla dina krav/erbjudanden, utseendet får du ju bestämma själv, för mig finns det inget sötare.

En lagotto kommer att följa med och prova på allt som du kan tänkas hitta på med stor livsglädje, det är ingen elithund, åtminstone inte med mig som förare för när jag blir för seriös tycker min att jag är tråkig. Agility har vi aldrig tränat eller tävlat organiserat men på agilityanan i närheten stortrivs min vovve. Han tar tunnlar, balansbrädor och A-hinder utan att jag bett om det bara för att visa att han kan. Finns ett hinder i närheten klipper han det också innan han kommer tillbaka och ber om bollen. Ställer jag krav på fokus går han dock även banan i rätt ordning och låter mig hänga med.

Klicker och shaping är en annan favorit, jag har slut på fantasi på vad jag ska lära honom.

Lagotton behöver klippas några gånger om året men om man inte bryr sig om utställning och så vidare är det bara att brumma på med rakapparaten eller saxen som jag föredrar.

Senast ändrad:

Finsk lapphund? Mindre grundenergi än en Kelpie så vitt jag vet, men hänger med på allt.

Jag hade ungefär samma önskemål som dig när jag skulle välja ras, och bestämde mig till slut för lapsk vallhund (står just nu på kö för valp). Viss självständighet finns i rasen, men jag upplever dem inte som svårmotiverade. Personligen gillar jag djur som tänker själva, så jag ser inte självständigheten som något minus. :D Tycker du att den lapska känns mest intressant så tycker jag du ska kolla in den lite mer.

Antar att ni redan vant er vid ett antal sådana här trådar, men jag tänker göra listan på "vilken-ras-ska-jag-ha-trådar" ännu längre, för kan verkligen behöva er hjälp! ;)

Jag drar det hela ganska kort och sammanfattat.
Vad jag söker:
- Medelstor/stor med ett utseende som tilltalar mig (ni ser nedan på raser jag funderar på)
- Lättlärd
- Fartfylld men kunna slappna av
- Arbetsvillig
- Allround
- Lämplig för agility
- Ej reserverad mot främlingar
- Följsam och gärna lite "will to please"

Vad jag kan erbjuda:
- Dagliga promenader
- Springturer var och varannan dag
- Agilityträning och spår eller något annat kul någon/några gånger i veckan
- Massa klickerträning och mind games ;)

- Kelpie: För aktiv?
- Aussie: Reserverad? Svagt psyke?

Lapsken har varit nummer ett på listan ganska länge nu men tvivlar ändå. Kelpie hade varit drömmen men är osäker på om den är för aktiv mot vad jag kan erbjuda.
Vilken utav nämnda raser tror ni mest på eller har ni något annat förslag som ni tror passar bättre?

Tacksam för all er hjälp! :)

Nu beskriver du ungefär vad de flesta söker i en hund (även om tränings/tävlingsgrenen/-arna man är intresserade av varierar) så jag tror säkert att du kan hitta liknande trådar om du söker.
Dina alternativ har jag ingen erfarenhet av men jag kan tänka mig labrador/golden/flatcoated retriver, dalmatiner, svensk lapphund eller collie kanske skulle passa.

Senast ändrad:

Varför tvekar du på lapsk? Tycker det låter som ett bra val för det du vill använda din hund till. Min pojke är 50% lapsk och han är verkligen inte svårmotiverad.

Nu tvekar jag inte så mycket längre.. ;) har läst mycket nu som motbevisar de enstaka negativa sidor jag hört om lapsken. Har även sökt igenom forumet med ämnen som handlar om lapsk och det börjar kännas mer och mer som att det tillslut är den jag kommer bestämma mig för. Som du säger verkar den passa in bra, hade bara mina tvivel förut men de är snart som bortblåsta! ;)

Jag hade ungefär samma önskemål som dig när jag skulle välja ras, och bestämde mig till slut för lapsk vallhund (står just nu på kö för valp). Viss självständighet finns i rasen, men jag upplever dem inte som svårmotiverade. Personligen gillar jag djur som tänker själva, så jag ser inte självständigheten som något minus. :D Tycker du att den lapska känns mest intressant så tycker jag du ska kolla in den lite mer.

Åh, vad härligt att höra! Ja, det lutar verkligen åt en lapsk nu.
Från vilken uppfödare köper du? Några särskilda uppfödare med gott rykte ni kan tipsa om? :)

Tack även ni andra för bra förslag, men nu är jag nästan helt inriktad på att det blir en lapsk! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 300
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 099
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 911
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025