Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

Sv: Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

Valet mellan dem två torde vara lätt, det är två helt skilda maskiner (budget och högkvalité), så frågan är vad som är viktigast.

Håller med lovisaleonora_ hela vägen. Min DeLaval har ju flera år på nacken och använd ca 10ggr/säsong. (Vilket påminner mig om att jag måste lämna skären på slippning.)

Har en Delaval jag. Innan min ägo användes den på bondgård och klippte kossor, vet inte hur gammal den är men den har ju gått en del. Jag har haft den ganska många år. Köpte nya skär en gång, slipar om dem varje vinter (eftersom jag aldrig tar hand om dem så de är genomrostiga :p) för ca 220 kr.

Det är som att skära i mjuk smör med den. Heeelt underbar att klippa med och inte särskilt högljudd. Sladdlös dock och batteriet börjar kanske bli gammalt nu, kan inte klippa klart nordisen utan att ladda extra. Men den är väl 10+ år också.

Så egentligen är Deleval inte så dyr, med tanke på att maskinen håller så länge och att slipa till skären kan man göra till ett överkomligt pris. Har bara hört gott om den maskinen. Bara priset är ett minus. Finns den med sladd eller bara batteridriven? Är mest inne på att köpa en med sladd så slipper man batteriet.

Vi har med sladd, jag tycker det är mest prisvärt. Har en liten, billigare batteriapparat för fintrimmning.

Kollade nu, vi har en CC3-180. Det är "bara" 180 w. DeLaval skriver själva så här om maskinen:
---
DeLaval har utvecklat denna elklipper med användaren i centrum. Motorn och klipphastigheten har förbättrats för anpassning till kor och häst, en mycket bra effekt i förhållande till vikten.

Vibrationer och oljud har reducerats kraftigt. Detta innebär mindre stress för djuren och bättre arbetsförhållanden. En tystare drift förenklar klippningen vid känsliga områden såsom vid huvud, ben och juver. Elklippern har en trehastighetskontroll och få delar som förenklar service och reparation.
---

www.delaval.se

Senast ändrad:

Är h**ks showmaster bra? Hyffsad billig med 1799 k. Det står "rejäl klippmaskin med 120 W motor." Medan den dyrare (3599 kr) Heiniger progress har 65 W magnetmotor -vad betyder det? Hur kommer det sig att den är starkare?

Det är exakt samma klippare som J*las, skillnaden är att du får den för 500:- billigare på J*la och ibland ännu billigare (ibland är dom nere på 999:-)
Jag köpte min för tre år sedan och har klippt min islänning 5-7 gr/vinter och ett russ 3-4gr/vintern samt andra islandhästar och paint (så jag har tjänat tillbaka vad jag gav för den :D) och den funkar jättebra! ta bra i tjock päls. Dom två negativa sakerna om den är bara att den låter lite mer än dom dyrare maskinerna + att den blir varm lätt så man får ta liter fler pauser och kyla ner den. Men jag är helnöjd med den! :)

Senast ändrad:

Jag har Julas klippmaskin, kostade 999:- tror jag.
Har klippt mååånga hästar med den, bla min nordsvensk med tjock päls.
Även shettisar med björnpäls osv.
Inga problem, den går jättebra! Låter ganska mycket men mig gör det inget.
I år ska den få ge sig på shettisen också.

Den låter helt klart suverän! Tack för länken :). Köpte du din via deras webbutik?

Nej, i butik. Vi köpte också till skär, de som följde med var för grova.

Du som vet...

Har fått en begagnad Heiniger, vet ej modell, som inte har använts på många år.
Sambon har gjort ren den och oljat upp den, men jag är tveksam till vilket av skärena jag ska använda.... den som nästan ser lite "lockig" ut i änden ska man väl inte ha till häst, eller ? ? ?
"grov"- eller "fin"-tandad ? ? ?

Har alltid tidigare "köpt" in klippning så vi är helt "rudis" på detta...

Finns ju med sladd, och skulle jag köpa idag skulle jag välja det! Som sagt efter x antal år tappar ju batteriet styrka. Tycker också det är värt de extra kronorna för att få en maskin som inte låter eller vibrerar så extremt mycket, och som dessutom håller i många år...

Har bestämt mig för DeLavals klippmaskiner :banana:. Googlade runt lite för att hitta köpställen, men fann inget :( Tänkte att det är bättre att köpa den i butik så blir det lättare att lämna in den om det skulle behövas och så kan jag fråga lite råd av personalen (om de nu vet nåt om vilken av DeLavals är bäst). Antingen den du har eller den lite starkare (320 W), beror lite på hur mycket det skiljer i pris.

Men att det ska vara så svårt att hitta en affär där de är till salu :mad:! Eller är det jag som är blind?

Nånstanns i min lilla stad borde de väl finnas? Bor i Stockholm by the way :cool:.

Leta på Granngården, vet bestämt att domhar butiker ute i förorterna...

Tack så hjärtligt för tipset! Kolla in deras hemsida, men det stod inte mycket om deras produkter bara en massa annat tjafs.

Typiskt, nu när jag kanske fått loss pengar till klippmaskin så har de höjt Julas till 1500 kr igen.. Timing :grin:

Jag köpte min på Granngården, de hade inte hemma men tog hem den jag ville ha åt mig!

Fick mkt hjälp också och han i butiken ringde DeLaval direkt när vi var där och frågade och de sa CC320 (den starkaste).

Nu har jag köpt en Jula-klippmaskin. Det var ett extra par skär med, är de likadana som de som sitter på, eller är det annan "grovlek" etc? Jag såg ingen skillnad iaf?

Nu har jag köpt en Jula-klippmaskin. Det var ett extra par skär med, är de likadana som de som sitter på, eller är det annan "grovlek" etc? Jag såg ingen skillnad iaf?

den som sitter på är 1mm, den du fick med är 3mm :)

Jag har för mig att det var tvärtom på den jag köpte.. hm...

Dom kanske sätter olika på alla så vi köpare ska bli förvirrade? :D
Men annars märker man de när man klipper + att man kan se på skären vilken som klipper kortast :)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 355
Senast: Egonson_
·
T
Utrustning Letar efter en stark, tyst och batteridriven klippmaskin och hittade denna: Moser Avalon- Hästklippare med extra kraftfull klippning...
Svar
4
· Visningar
5 245
Senast: Liselott76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama