Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

Sv: Hjälp mig välja klippmaskin till tät och massor av päls!

Ja man bör ju märka det, men nu blev jag helt förvirrad ju :p Jag har inbillat mig att jag klippt med 3 mm o nu har jag köpt nya, surt om jag egentligen klippt med 1 då så att jag har köpt fel :angel: Har inte riktigt orkat jämföra sen jag köpte den o det var ett tag sen..

På någon annan tråd tog dom oxå upp vilka som satt på, så jag trodde de va 1mm, och klippte med dom 1,5 vinter och köpte sen nya 1mm. Testade förra hösten med och klippa med 3mm för och få lite längre klippning men de va inte lika enkelt och få det jämnt då tyckte jag.

vilken av längderna är "normal längd" att klippa? så inte hästen ser ut som en stooor nakenhund när man är klar? :p
Hur ser man skillnad mellan skären?

en viss skillnad är det :)
klippte en ponny i fredes, helklippning +halva benen och halva huvudet

hmm, kommer inte ihåg vilket som är vilket nu av dom.. men kan kolla upp det imorgon :)

Ville bara säga att jag köpte en DeLaval för nån vecka sedan och jösses vilken maskin :D!

Hästen höll först på att skita på sig, men efter några dagar gick det att börja klippa och nu är han täckesklippt. Ska försöka hålla maskinen i så bra skick som det bara är möjligt, oljade den mycket noga flera gånger.

Hejja DeLaval :banana:

Det skäret som satt på måste ha varit det korta.. hehe hon ser ju nästan naken ut (klippte bara undersidan av halsen nu, första gången i sitt liv hon är klippt så vill vänja in lite långsamt).
Hon får någon skum grå-rosaflammig färg verkar det som :p (är ljus isabell).

Gris-skär kallar vi den färgen... :)

Alltså, jag hade samma åsikt om klippmaskiner, men så lånade jag stallkamratens Jula maskin när min egen havererade och jag märker INGEN skillnad! Hon hade haft den i 2 år nu och den klippte perfekt!

Åkte på stört och köpte mig en, har aldrig känt mig så nöjd med ett köp förut...:D

Jag gillar också deras maskin :D helt suverän. Jag klipper dock med 3 mm tyckte den klippte super och det var jätte lätt att få det jämt och det vart ingen randig häst som vissa maskiner kan få till. 1mm tror jag blir för kort på min sen får han en bättre färg med 3 mm håller sig fortfarande brun och inte nu ful grå färg :D haha

hur lyckas du? :) Jag har bara klippt 3mm på när han precis hade börjat sätta vinterpäls, alltså inte alltför grov och tät (islänning) kanske bör testa med 3mm nästa gång så jag slipper en rosa häst, om jag inte lyckas är de bara på med 1mm ;) tyckte jag fick de inte lika gämt på 3 mm

jag har oxå bara hört positivt om den klipparen. Haft min egen i 3 år nu.
MEN va iväg för några veckor sen och slipade skären och killen där sa att detta va inga bra skär, billigt och kommer kanske inte hålla så länge.
Men kan man gå och köpa nya för mindre än halva priset som på en dyrare klippare så gör man hellre det :D

frågan är bara hur länge klipparen håller..
Jag är sparsam, olja väldigt ofta och låter den vila och svalna riktigt mellan varven. Men sen så sparar man ju ihop vad klipparen är värd efter 3 klippningar. Tummen upp för Julas säger jag bara!

Senast ändrad:

Heiniger progress är jättebra!
Jag äger en ihop med min kompis och vi klipper flera islänningar per år med den. Tyst och stark.

Jag har också Julas, är himla nöjd med den. Har kört med de skär som satt på, och inte tänkt på vilka det varit.
Kompisen i stallet lånade maskinen förra helgen o bytte.. Så när jag skulle klippa min så tänkte jag inte så mycket på det utan skulle börja... kom ingenstans i pälsen.... Hon hade bytt till 1mm, vilket inte funkade på min kuse, han hade tydligen lite tjockare päls att ta sig igenom :)
Men är helnöjd med maskinen. Haft den i 3 år, iofs inte använd så mycket, bara ett par ggr per år.

Var ut på Julas hemsida och skulle kolla på maskinen men jag hittade inte den...Någon som vet vart på sidan man kan hitta den...?:cool:

sök på kreatur eller Artnr: 809017 :)

KL

Ursäkta ts om jag kapar din tråd lite :o

Jag är i stånd att köpa mig en klippmaskin men vet inte riktigt vad jag ska ha...:confused:
Jag har två unghästar som ska klippas (=aldrig tidigare klippta) så jag behöver en tyst maskin och en som inte är svindyr eftersom jag inte ska klippa så mkt/ofta. Jag har kikat lite på Moser Avalon och ju mer jag tänker på det desto bättre låter det :) Suveränt med sladdlöst ju :)

Vad tror ni? Passar den mina behov? Finns det andra alternativ som är lika bra eller kanske t.o.m. bättre?

Man kan hitta den aningens billigare på engelska nätshopar, hur blir det med elen då? Behövs adaptor och i så fall vart hittar man en sådan?

Mvh Jate Volim

sök på kreatur eller Artnr: 809017 :)

Nu hittade jag den...:idea:

Har också upptäckt att den som finns hos hööks är exakt lika dan som den hos Jula...;) Julas skär är lite dyrare än hööks men å andra sidan kan man välja 1mm eller 3mm skär, och det kan man inte hos hööks..

Om jag fattar det rätt så ska man ha 1mm skär om man vill ha riktigt kort..?

Har en heiniger och den klipper inte så kort...så jag tänkte pröva beställa skären hos jula har räknat "taggarna" på mina och dem hos jula och det stämmer överens och hålen å allt med...

Var till Jula idag och köpte skären....Gissa om jag hade bråttom hem för att kolla om dem passa min maskin...:angel:

Dem passade perfekt....Ikväll ska pröva att klippa..längtar..

Vill bara säga att man kan spara pengar på att kika runt, jag betalade 269 kr på jula för skären och hööks och börjes tar mellan 500-600 kr för skären till en Heiniger...Fynd!:love:

Fast det är ju inte samma skär som säljs på jula som exempelvis hööks. Det är ingen hög kvalitet på julas skär, men klipper man inte så många hästar per år så kan de säkert vara prisvärda.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 355
Senast: Egonson_
·
T
Utrustning Letar efter en stark, tyst och batteridriven klippmaskin och hittade denna: Moser Avalon- Hästklippare med extra kraftfull klippning...
Svar
4
· Visningar
5 245
Senast: Liselott76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama