Hjälp mig tänka.

Monifa

Trådstartare
Två månader kvar tills jag blir med valp och jag är i full gång med att planera den praktiska biten - ha valpen på jobbet. Från början tänkte jag ha bur på kontoret med nått gott o tugga på samt leksaker. Den är lugnt där och jag kan kolla till henne var 30:e minut (oftare om behov uppstår). Detta under de två timmar jag mjölkar och inte törs ha med na ner i gropen. Men med en enkel googling inser jag att det olagligt.

Ett pass är 4 timmar, två av dessa mjölkar jag och den resterande tiden kan hon utan problem vara med mig.

Alternativ ett är att ha henne lös på kontoret med samma grejer som jag skulle haft i bur men det finns betydligt mer saker att tugga på än bara leksakerna (typ sladdar, skor, stolar etc)

Alternativ två är att ha henne lös i gropen men det är inte optimalt innan hon har grundlydnaden. Jag springer runt mycket både där och uppe hos korna (och där ska ingen hund vara). Planen är att när hon är lite större plocka ner henne i slutet av mjölkningen när det är lugnare och färre kor och målet är att hon ska kunna vara där hela tiden men det dröjer nog nått år innan det funkar :p

Andra förslag? Har ingen hundgård. Första veckan kommer jag försöka vara hemma.

Ett tredje eventuellt förslag är att hon kan vara hemma med sambon om han har likadan jul och nyårsledighet som förra året. I så fall är hon 12 veckor när hon på allvar får följa med på jobbet och jag kan under de 4 veckorna miljöträna på gården så mycket det bara går. Men det är varken säkert att gubben kan och vill vara valpvakt när jag mjölkar även fast jag inte tror att han skulle säga nej till det ;) det vore det bästa till en början . Men problemet kvarstår, hur jag gör när ledigheten är över.

Hur hade du gjort?

Jag mjölkar mellan 2 och 4 ggr i veckan.

Ett lagligt förslag är som andra nämnt, kompostgallerhage. Finns speciella "valphagar" att köpa också som är med tyngre och stadigare galler, kan vara bra om valpen inte har speciellt stor respekt för galler. Min har det inte, hon försöker välta dem om hon anser att de står i vägen ;)

Det går inte att köpa lite kompostgaller och "hägna in" en del av kontoret där valpen kan vara?

Kontoret är i storlek med en garderob typ :Angel: den är väl på smalaste stället 1,5 meter och på bredaste 2,5 meter och ytterväggar är 3,5 meter lång och innerväggen är 2 där rummet är som smalast + 1,5 m där det är som bredast. På denna yta har ju omklädning, skrivbord, 2 byråar, stövlar och div klädförvaring. Det är trångt men hade gått med bur. Alternativet skulle vara i vårat förvaringsrum / lilla verkstan, där finns mer plats men är inte uppvärmt.

Kompostgallerhagar är större och är lätta om man ska skärma av vissa farliga ytor för valpen. De flesta hundburar är mindre än kaninburar.
Det går att få tag i burar av alla storlekar. Vill man ha en chihuahua i en bur gjord för en GD så är det ju gott om plats på alla håll.

@em-pirre jo jag känner det också. Jag hade tänkt mig bur modell STOR (och då ska jag ha en dsg så det skulle ju inte bli trångt direkt) men man får inte ha hage i form av fyra kompostgaller heller för det räknas som bur utan tak.

Till er andra: Kollade lite i verkstan/förvaringsrummet och där skulle jag med enklare ommöblering kunna få in en hage som är 2x1,5 meter. Men det är inte uppvärmt och lite fuktigt men det kanske är okej när det rör sig om förhållandevis lite tid?

@em-pirre jo jag känner det också. Jag hade tänkt mig bur modell STOR (och då ska jag ha en dsg så det skulle ju inte bli trångt direkt) men man får inte ha hage i form av fyra kompostgaller heller för det räknas som bur utan tak.

Till er andra: Kollade lite i verkstan/förvaringsrummet och där skulle jag med enklare ommöblering kunna få in en hage som är 2x1,5 meter. Men det är inte uppvärmt och lite fuktigt men det kanske är okej när det rör sig om förhållandevis lite tid?
Du kan ju köpa en liten värmelampa och ha i ena hörnet av hagen, sedan bädda med filtar på golvet. Så kan valpen välja om den vill ligga under värmelampan eller inte.

Taket på buren. Helfånigt.
Nej faktiskt inte ens det. Komposthage beståendes av fyra stycken (som en fyrkant, inte mot vägg eller liknande) räknas som bur utan tak :grin: sketfånigt.

@iNHALE Det har vi ju faktiskt en på jobbet :idea: så till vida vi inte behöver den till hönorna men det tycker jag inte de behöver.

Nej faktiskt inte ens det. Komposthage beståendes av fyra stycken (som en fyrkant, inte mot vägg eller liknande) räknas som bur utan tak :grin: sketfånigt.

@iNHALE Det har vi ju faktiskt en på jobbet :idea: så till vida vi inte behöver den till hönorna men det tycker jag inte de behöver.

Va? Gäller det bara om det är specifikt 4 gallerbitar eller räknas även "valphagar" in där?

Tänker mig alltså något sådant här:
hage.jpg

Taket på buren. Helfånigt.
Njae, det stämmer inte riktigt utan det är mer måtten. Du får ha hund i box med tak, men det finns inte burar som håller rätt mått för att den ska få vistas där. Har du en bur i rätt mått, så den kan räknas som box - så absolut får du använda den :)

Du får inte använda en komposthage heller, om den är för liten. 4 kompostgaller är för litet för de flesta hundar.

Mina hundar som har en mankhöjd på 25-30 cm ska ha minst 2 kvadratmeter för att jag ska få stänga in en av dom - ska båda vara i samma, så krävs 2,5 kvadratmeter :) Så har jag en bur som håller det måttet, så får jag använda den ;)

Boxmått går att läsa om på sidan 17 http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf

Jag hade mina bäcäs med mig i mjölk gropen redan från början, inte varje gång, men väldigt ofta. I början bara när sonen var med o kunde ägna sig åt hunden medans jag mjölkade. Kossorna var väl invallade o hade respekt för hundarna, även valpar. Den här grabben försvarade mig mot en vuxen fjälltjur som gick till anfall mot mig. Hunden var 7 månader gammal o var min skugga. Jag var inte populär hos tjuren efter att ha behandlat honom för klövspalt.
V1280_90.jpg

:love::love::love::love::love:
Det var bara att inse att kvinnliga avbytare o veterinärer levde farligt när vi närmade oss denna tjuren.

Jag hade mina bäcäs med mig i mjölk gropen redan från början, inte varje gång, men väldigt ofta. I början bara när sonen var med o kunde ägna sig åt hunden medans jag mjölkade. Kossorna var väl invallade o hade respekt för hundarna, även valpar. Den här grabben försvarade mig mot en vuxen fjälltjur som gick till anfall mot mig. Hunden var 7 månader gammal o var min skugga. Jag var inte populär hos tjuren efter att ha behandlat honom för klövspalt.
V1280_90.jpg

:love::love::love::love::love:
Det var bara att inse att kvinnliga avbytare o veterinärer levde farligt när vi närmade oss denna tjuren.

Vill egentligen också ha det från början men det har jag insett att det blir en omöjlighet :angel: dels kommer hon vara så liten att risken för att hon blir klämd eller trampad är för stor. Korna är inte invallade ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 598
Senast: manda
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 544
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort...
2
Svar
28
· Visningar
2 553
Senast: Lindon
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama