Hjälp mig tänka.

@Monifa Jag är ju lite i samma sits som du - blir (förhoppningsvis!) också med dsg-valp om ett par månader :) . Om det stämmer med julledigheten så tänker jag ta tre veckor ledigt över jul-nyår, och sedan börja jobba igen när valpen är ca 12 veckor.

Jag jobbar tre dagar i veckan på kontor, och ska ha valpen med mig på jobbet dessa tre dagar (har alltid haft mina hundar med på jobbet). Hon kommer att få vara på mitt rum med kompostgaller för dörren. Ett vanligt kontorsrum med diverse grejer att bita i ...

Jag gjorde så med min förra dsg också, och det funkade faktiskt riktigt bra! Hon var också ca 12 veckor när jag började ha henne med på jobbet, och vad jag minns så hade hon inte sönder någonting av kontorsinredning - bara sina egna leksaker och en och annan filt. Nu sitter jag ju i och för sig mer på mitt rum än vad du ska göra, så jag har lättare för att hålla koll (inga kor att mjölka här inne i stan :D).

Två månader kvar tills jag blir med valp och jag är i full gång med att planera den praktiska biten - ha valpen på jobbet. Från början tänkte jag ha bur på kontoret med nått gott o tugga på samt leksaker. Den är lugnt där och jag kan kolla till henne var 30:e minut (oftare om behov uppstår). Detta under de två timmar jag mjölkar och inte törs ha med na ner i gropen. Men med en enkel googling inser jag att det olagligt.

Ett pass är 4 timmar, två av dessa mjölkar jag och den resterande tiden kan hon utan problem vara med mig.

Alternativ ett är att ha henne lös på kontoret med samma grejer som jag skulle haft i bur men det finns betydligt mer saker att tugga på än bara leksakerna (typ sladdar, skor, stolar etc)

Alternativ två är att ha henne lös i gropen men det är inte optimalt innan hon har grundlydnaden. Jag springer runt mycket både där och uppe hos korna (och där ska ingen hund vara). Planen är att när hon är lite större plocka ner henne i slutet av mjölkningen när det är lugnare och färre kor och målet är att hon ska kunna vara där hela tiden men det dröjer nog nått år innan det funkar :p

Andra förslag? Har ingen hundgård. Första veckan kommer jag försöka vara hemma.

Ett tredje eventuellt förslag är att hon kan vara hemma med sambon om han har likadan jul och nyårsledighet som förra året. I så fall är hon 12 veckor när hon på allvar får följa med på jobbet och jag kan under de 4 veckorna miljöträna på gården så mycket det bara går. Men det är varken säkert att gubben kan och vill vara valpvakt när jag mjölkar även fast jag inte tror att han skulle säga nej till det ;) det vore det bästa till en början . Men problemet kvarstår, hur jag gör när ledigheten är över.

Hur hade du gjort?

Jag mjölkar mellan 2 och 4 ggr i veckan.

Jag hade satt hundens bästa före vilken lag som helst och kört på bur. Ingen risk att tugga på något olämpligt och dessutom nyttigt för valpen att lära sig koppla av. En annan fördel är att valpen kommer känna en trygghet i buren, om du vänjer in på rätt sätt.

Kompostgaller och hage i all ära, men min senaste valp hade lätt rymt ur en sådan.

@Monifa Jag är ju lite i samma sits som du - blir (förhoppningsvis!) också med dsg-valp om ett par månader :) . Om det stämmer med julledigheten så tänker jag ta tre veckor ledigt över jul-nyår, och sedan börja jobba igen när valpen är ca 12 veckor.

Jag jobbar tre dagar i veckan på kontor, och ska ha valpen med mig på jobbet dessa tre dagar (har alltid haft mina hundar med på jobbet). Hon kommer att få vara på mitt rum med kompostgaller för dörren. Ett vanligt kontorsrum med diverse grejer att bita i ...

Jag gjorde så med min förra dsg också, och det funkade faktiskt riktigt bra! Hon var också ca 12 veckor när jag började ha henne med på jobbet, och vad jag minns så hade hon inte sönder någonting av kontorsinredning - bara sina egna leksaker och en och annan filt. Nu sitter jag ju i och för sig mer på mitt rum än vad du ska göra, så jag har lättare för att hålla koll (inga kor att mjölka här inne i stan :D).

Ja ibland önskar jag att jag hade kontor också och att kunna umgås med hunden hela arbetstiden :angel: Det underlättar ju väldigt! Men tror det kan bli bra att ha henne i den lilla verkstaden, det är inget spring där heller (det är en reservverkstad/förråd) så med värmelampa kan det nog bli riktigt bra. Det är öppen dörr till gropen med så skulle hon börja skälla eller om det händer något är jag bara 7 meter ifrån. Nackdelen med vårat kontor är att det är två dörrar mellan den och gropen så skulle det hända nått hör jag inte det. Nu kommer hon bli van vid ljudet också, studera kor på avstånd liksom ;)

Jag hade satt hundens bästa före vilken lag som helst och kört på bur. Ingen risk att tugga på något olämpligt och dessutom nyttigt för valpen att lära sig koppla av. En annan fördel är att valpen kommer känna en trygghet i buren, om du vänjer in på rätt sätt.

Kompostgaller och hage i all ära, men min senaste valp hade lätt rymt ur en sådan.

Jag jobbar på gård och vi har oanmälda besök från diverse myndigheter som kollar djuren och gården i största allmänhet så jag törs faktiskt inte :( Vore så jäkla retligt att åka dit på en sån skitsak liksom. För tanken har slagit mig också att skita i lagen (jag vet ju att bur är smidigt, har sätt flera använda sig av det och funkat riktigt bra och hunden har kunnat koppla av) men frågan är om det är min chef som åker dit på det eller jag om buren är hos honom även om det är min hund i. Och anmärkningar vill jag inte ge min arbetsplats :angel:

Så hage blir den bästa lösningen och då kommer hon inte åt nått olämpligt att tugga på heller.

Jag jobbar på gård och vi har oanmälda besök från diverse myndigheter som kollar djuren och gården i största allmänhet så jag törs faktiskt inte :( Vore så jäkla retligt att åka dit på en sån skitsak liksom. För tanken har slagit mig också att skita i lagen (jag vet ju att bur är smidigt, har sätt flera använda sig av det och funkat riktigt bra och hunden har kunnat koppla av) men frågan är om det är min chef som åker dit på det eller jag om buren är hos honom även om det är min hund i. Och anmärkningar vill jag inte ge min arbetsplats :angel:

Så hage blir den bästa lösningen och då kommer hon inte åt nått olämpligt att tugga på heller.
Ett alternativ är om du har tillgång till att ha bil i närheten och låta valpen sitta i bur i bilen. Säkert för valpen och mer lagligt, vilket i sig är väldigt märkligt men det är en helt annan fråga. ;) Svårast är om det är riktigt kallt men med bra isolering under ifrån och filtar i buren så borde det fungera den stunden du mjölkar. Bäst är väl om du på något sätt kan hålla bilen varm, vi har diselvärmare på våran bil som går att ställa på tid vilket jag har gjort ibland.

Tänk då på att hagen måste ha box-mått. De exakta måtten finns på jordbruksverkets hemsida. Att hagen inte har tak spelar ingen roll.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 598
Senast: manda
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 544
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort...
2
Svar
28
· Visningar
2 553
Senast: Lindon
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 107
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama