Hjälp mig, snälla!

N

Niiina

Hej!
Jag har en foderhäst som jag har haft i 2 veckor. När jag rider dressyr så lyssnar han inte, i allafall inte i traven, vad ska jag göra? Han kör bara upp huvudet och ångar på. Traven är skumpig så jag får ingen kontakt genom sätet. I Skritt och galopp så går han i form, korta stunder, men det kan bero på att jag kan sitta då. Snälla, hjälp mig, kom gärna med förslag om olika övningar ect. Jag kan ta ett filmklipp på traven om du vill ha för att se bättre.

Tacksam för svar!

Mitt bästa tips är att du ska ta hjälp av en tränare!

Vad du annars ska göra själv beror till viss del på vilken utbildningsnivå hästen befinner sig på.

Vad jag förmodligen skulle börja med, om jag var du, är att öva på och befästa de grundläggande framåtdrivande och förhållande hjälperna. Öva igångsättningar och avsaktningar. Hästen ska lära sig reagera på lätta hjälper; den ska lyssna på dig. Jag skulle inte trava/galoppera en längre sträcka än att jag känner att jag kan kontrollera tempot, d v s sakta av så snart (helst innan) hästen ångar iväg utan att lyssna på mig.

När hästen går fram och saktar av för lätta hjälper kan jag börja arbeta med eftergiften. Det gör man lämpligen på volt och m h a sidvärtsrörelser.

Tack så mycket för tipset! Jag ska testa. Det är så att vi har inget ridhus, utan bara en uteridbana så en tränare kanske jag inte kan börja med förräns till våren eftersom att det blir så hårt. Min kompis föreslog också en martingal, tror du att det skulle hjälpa mig lite? Vi tänkte låna den av henne och testa och om det funkar så köper vi en egen! Tack än en gång för tipset!
:D

En tränare tror jag skulle vara bra, kan ni inte åka iväg på någon helgkurs?
Vad är det för häst, ras, ålder, utbildningsnivå, hur mkt har du ridit?

Hej! Vi kan inte åka bort eftersom att Peppe blir så nervös i transport, annars är det en kurs idag för en jätteduktig tränare i närheten, men jag kan inte åka. Han heter Pepini (Peppe) är 13 år, Svenskt halvblod och är utbildad LA i dressyr och LC i hoppning. Jag har ridit i 9 år på en ridskola och har haft ca 8 medryttarhästar som jag har tävlat en del på i både dressyr och hoppning med rätt goda resultat :D.

Synd att ni inte kan åka i väg.
På vintern är vår bana HÅRD. Men när jag rider lektion där så rider jag klassisk dressyr. Dels är det jättenyttigt och sen skrittar man mest, (iallafall i början), man hållar inte på så länge heller, efter 30minuter brukar hästarna bli trötta.

Nog kan du prova en martingal om du vill, även om den i sig inte löser några grundläggande problem.

Synd att du inte har möjlighet till tränarhjälp ännu, men lycka till på egen hand! Var tydlig och konsekvent när du rider, ta ett steg i taget, låt det ta tid - det vinner du på i längden!

Okej.. Vi testar och ser om det blir någon förändring. Jag tänker nog ta dit en tränare snart som kan hjälpa mig, passar på nu när det fortfarande går att rida där. Annars finns det en ridskola några meter från mitt stall däör dom har en jättemjuk ridbana, den får man låna, eller rättaresagt hyra.

tänk på att du bara har haft hästen i två vecker. det tar tid för en häst att känna sig som hemma ca:1år. rid ut mycket med den istället och lär känna den. har den gått LA. ja då kan den ju. så ta det lungt och skynda långsamt. men en tränare är ett måste tycker jag om man vill komma någonstans i sin ridning. lycka till. malin :D

Jo, det är ju tyvärr så, men vi ska försöka anlita en tränare som är någorlunda billig.. Har inte så mycket pengar just nu...

Tack för alla tips!! Igår testade jag att göra massor av
av- och igångsättningar, Det funkade! Jag fick i allafall ner huvudet på honom, gick inte i form, men han lyssnade i allafall! :D :D :D :D :banana:

Igår testade jag att göra massor av
av- och igångsättningar, Det funkade! Jag fick i allafall ner huvudet på honom, gick inte i form, men han lyssnade i allafall!

Snälla, strunta i var hästen har huvudet. Det är "bakkärran" som ska jobba. Böjde hästen ner huvudet, så var det INTE för att den lyssnade. Utan för att den har lärt sig att komma undan jobbet genom att kröka nacken och "vara fin", "för att det är det ryttaren vill". Men som sagt, övergångar, igångsättningar, avsaktningar, halvhalter och mycket böjda spår är toppenövningar för att hitta hästens form.

Som någon annan sa, du har BARA haft och "känt" hästen i 14 dagar. Skynda långsamt. Rom byggdes inte på en dag.

:smirk:

Lycka till.

Om du rider lätt i traven så skumpar det väl inte så mycket och hästen slipper spänna sig eftersom han inte får en massa dunsar i ryggen. Något som kan vara värt att testa är att rida på volt med hästen utåtställd, om han lugnar ner sig kan du sen testa att rättställa. Brukar vara lite lättare att fånga upp hästar som rinner iväg så här eftersom ryttaren tar lite mer kontroll på yttersidan.

Hej! Som jag sa; jag fick inte honom i form, men han sänkte huvudet och lyssnade på var jag gjorde.. Jag vet att han inte var i form, det skrev jag... Men han lyssnade på mig, innan så drog han bara upp huvudet och ångade på, igår hade han huvudet sänkt och lyssnade jättebra...

Eftersom du inte haft hästen så länge kan det oxå va bra att lära känna varandra ordentligt. Ett bra sätt är att massera hästen, då du inte bara tillbringar tid till att gosa med den utan oxå kan känna ev. spänningar som kan göra problem i ridningen. Kontakten mellan er ökar och då tycker han nog att det är roligt at vara med dig och ställer då oxå upp i ridträningen för att han tycker om dig. Hästar tycker det är roligt när de gör framsteg så när det går framåt och han känner att du blir glad, blir han oxå glad och vill fortsätta! :banana: :bump:

Okej.. jag försökte massera honom sist men han verkar liksom inte gilla det.. men jag ska försöka igen.. Tack för tipset!! :banana:

Förklaringar till varför han inte verkade gilla det kan vara att han är spänd där. Kan oxå va att han inte är van att nån haller på och rör vid honom så mycket som man gör vid massage. Verkar han spänd (att det gör ont) ta det försiktigt i början och tryck inte så jätte hårt, öka trycket succesivt alteftersom han verkar gilla det. Fortsätt försöka! Efter några gånger kommer han att tycka att det är jätteskönt!

Nu har jag hittat en jättetrevlig tränare, som också råkar vara stallchef för vårat stall :D
Jag red för henne igår och jag fick då ner Peppe på tygeln i ALLA gångarter! Han gick som en klocka! Hur mysigt som helst!

Sv: Hjälp mig, snälla!

Hej!
Jag äör Niiina, fast med den "nya" användare (inte speciellt ny, men jag är samma person).
Tänkte om ni ville se lite bilder på utvecklingen...

Idag är det exakt ett år sen vi fick Pepini..
vill ni se bilderna, gå in på www.pepini.tk

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 832
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 039
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?