Hjälp mig reda ut det här med sadlar tack!

P

prinsus

Jag tycker westernsadlar är en hel djungel, vill ni hjälpa mig?

1)Först bomstorlek, visst är semi-quarter smalast och sen kommer full-quarter men vad heter de vidare bommarna?

2)Vad är "Gullet"?

3)Vilket material är att föredra i bommarna? Vilka material är sämre?

4) Förklara det här med rigging, 7/8, 3/4 osv. vad betyder det?

5) Rumpstorlek på mig själv, vilken är det minsta storleken på sätet och vilken är den största på westernsadlar. Om jag är knubbig med stor rumpa vilken storlek ska jag ha då?

6)Vilka är de bästa/mest prisvärda sadelmärkena? Vilka sadlar ska man undvika? Nån som vet något om "American Saddlery"? Är Simco en bra sadel? Premier?

7) Vilken typ är bra som allroundsadel till en unghäst som ska startas? Vad är skillnaden på reining, pleasure, trail och cuttingsadlar mer än att cuttingsadlar är tunga med rejäla horn? Vad har de olika sadlarna för egenskaper, för och nackdelar? Jag har tex tänkt att tävla reining och ev trail på min 2 åring i framtiden men den första sadeln kommer han ju att växa ur fort så det är väl ingen ide att köpa en reiningsadel?

Nyfiken och väntar ivrigt på svar! :bump:

Sadelpassning är verkligen skitsvårt. Speciellt när man som regel bara har några få sadlar att välja på när man lånat hem några på prov för att testa.

Rekommenderar en titt på ett nytt sätt att prova ut sadlar.

länk till westernsadlar passform

Sv: Hjälp mig reda ut det här med sadlar tack!

Köp den senaste Lucky Rider där står det massor om olika western sadlar!

American saddlery ska vara bra. Jag har köpt en sån till min häst nu. Simco ska också vara okej sadlar. jag tror man får vad man betalar för!

Simco är faktiskt ett bättre märke än de får credit (sorry hittade inte det svenska ordet i skallen) för..:love:
Sen kan jag rekomendera Continental och deras Equi Flexbommar...:D

/Carina :eek:

Kan du motivera varför du rekommenderar Equiflexbommarna?

Jag har funderat att kanske investera i en sån, men har hört både gott och ont om dom.... :crazy:

De är flexibla och följer alltså hästens rygg bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka