Hjälp mig räkna

Sv: Hjälp mig räkna

Åh tack tack:bow:

Men om min häst har 90% foundation blod i sig, är det då en bättre/sämre häst? Vad säger att det är det bättre/sämre häst? Alltså varför räknar man foundation?

Det man räknar ut är hur mkt quarter och fullblod det finns i hästen, ju högre foundation-procent ju mer quarter är det i hästen. Om hästen är 100 % foundation så finns det inga fullblod någonstans i stamtavlan.

Inte direkt den bästa förklaringen, men du kanske förstår ändå?

Det behöver varken vara en bättre eller sämre häst, det betyder bara att den har mycket foundationblod i sig.
Det finns två föreningar/registraturer i USA för foundationhästar, och dom räknar lite olika...en tillåter fullblod och den andra inte.
Dessa föreningar har kommit till för att man vill bevara de gamla blodslinjerna som byggde upp rasen-foundation blodet.
Alla quartrar har mer eller mindre foundationblod nånstans i stammen, men eftersom man nu kan räkna fram hur mycket så inriktar sig en del uppfödare på enbart foundationhästar.

Även om man räknar enligt NFQHA's modell räcker det inte med att bara särskilja quartrar och fullblod... Det är stor variation på foundationblodet i olika quartrar...

Rent generellt tycker jag att foundation står för bra, robusta, trevliga allround/ranch hästar, med hög hållbarhet och ridbarhet.
Det är dock en generalisering och det finns givetvis moderna blodslinjer med olika inrikting med hög del foundationblod i också.

Det har dock gått lite mode i att säga att man har foundationhästar (tex att sälja) när man kanske bara har en halvbra häst utan rolig stam eller direkta förutsättningar på tävlingsbanan....

Din verkar dock vara en "äkta foundationstammad häst"

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 861
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 073
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Är det nån här som tränar enligt do as I do-protokollet, eller i alla fall har provat på det? (Jag har försökt söka efter tidigare...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 906
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar