Hjälp mig med övergångar och halt...hon tappar allt

Sv: Hjälp mig med övergångar och halt...hon tappar allt

Jo det finns paddar man kan bygga up och fortfarande vikt fördelning rätt.

Padden jag har har en kasset som en madrass som fyller upp själv med luft när du öppna en kran. Shimsen som man sätter i att bygga upp är ovanpå paden så att när sadel är på och spent så öppna man kranerna sen stänger dem. Då är det filled med luft just vart det behövs och det blir jämna bärytta. Hästen aldrig känner att det är upp byggt. I Oktober så tar jag mig till Tumbleweed och prova bomar så att jag måsta beställ en sadel till min häst. Har provat, köpt och sålt 9 sadlar för att hitta rätt och inte har gjort det än. Padden är det perfekta hjälpmedel tills jag får en sadel som passar han. Och det är bättre än att har hästens bogblad krasha i sadeln.

Galopparbete har jag inte börjat med ännu.
När jag gör övergång från skritt till trav så gör jag först halvhalt så hästen vet att något är på gång...en halvhalt gör jag genom att "sitta till" på henne lite, en kort förhållning och sedan eftergift, därefter det "kommando" för det jag vill att hon ska göra.
Redan när jag ger henne halvhalten så börjar hon segdra....
För att få tillbaka henne till ett bra utgångsläge så får jag rida fram henne i form igen och för att sedan göra samma sak och så fortsätter det.
Om jag skrittar och vill till trav så ger jag henne inga tecken på trav förrän hon går i den form jag vill att hon ska gå men skänklar jag lite så vips åker huvudet upp och hon tappar allt, lägger tyngden i fram och börjar trava med huvudet upp i luften...och här känns att allt är tappat...det är inte ens balanserat.

Jag vet inte riktigt hur jag själv sitter. Jag håller om henne för att få henne att gå kvar, lutar kanske lite framåt för att visa att hon ska öka.
Handen håller jag lite låg och lite bred......
Min tränare har sagt att jag ska rida med låg vanlig hand och inte en hög hand som många gör i western...rider man på tränsbett så ska man ha låg hand, det är först när man rider på stång och enhand som man höjer handen.
Om jag gör en halt så gör jag på samma sätt som vid övergångar..
Här sa min tränare till mig att jag ska räta upp mig vid halten (även vid back) och att det ska räcka. Inte luta mig bakåt och knipa.

De där med att kolla var skruvarna sitter var jätte intressant. :)

En ny fråga, vad är ditt mål. Vart vill du kom fram till? Är det ätt tävla?

Det är så svårt när man är inte framför dig och hästen. Men det låter mer som. det hänger up på dig och inte henne. Du gör nåt som hon kan inte klara av övergången utan att behöver tar up huvud för att rätt till.

När du ska från skritt till trav, håller du up henne litemed tyglarna. Kan du tatag i tyglarna på ett sätt (kanske pga nu vet du att hon ska göra vad göra). Jag skulle inte tränna övergång med en halvhalt själv. Jag tycker om man har förbrett allt så är det hästens ansvar att hålla formen tills och min ansvar att stanna ur vägen. Har du släppt henne och gjort övergång till trav utan att gör en halvhalt och lösare tyglar? Om det inte fungera som det är nu du förmodligen har missat ett steg i träning.Vad det är är svårt att säger när jag tittar på en still bild. Tänk på i travet så bära henne sin eget vikt 50% och 50% bak. Du måste göra samma. Vi kan prova lite och ser hur det går. Går som du brukar med lite ändringar.

Gör inte en halvhalt denna gång. När du ska trava så krama henne i denna ordning först med rumpa - lår - vadarna - hälarna, och slutar direkt hon travar. Strax innan du travar och du har henne i form klämmar dina armbågarna till dina revben så att armarna är stöm. Då tar du bort risken att du följer eller dra henne i fel läget. Luta inte framåt sitter som du satt i skritt. Du kan gör allt samtidet eller att du gör de en och en. Att prova fram sen skriver du ner vad hände. De är saker som senare vi kan kryssa av som är inte problemet och du förstår vad jag menar. Komm ihåg balanspunkten!

Du är en ängel.....

Ja..mitt mål är att tävla men endast på D-tävling i just "finlir" klasserna. Förhoppningsvis kommer vi senare börja på lite kor också.

Jag ska rida i morgon och då ska jag tänka på allt du skrivit...det är säkert jag som gör fel...inte hästen. Hon gör ju bara det jag ber henne om och som du säger försöker antagligen styra upp det jag gör fel.

Tack så jättemycket och efter ridningen i morgon ska jag tala om hur det gått......:)

Nu så...nu när Buke fungerar igen kan jag berätta hur ridningen gick igår...

Jag koncentrerade nästintill hela ridpasset på övergångar och halter.
Gjorde lite annat emellan också för att det inte skulle bli tjatigt...

Jag gjorde allt som du gav mig råd om och det fungerade efter att hon försått vad jag menade.

Jag började med halter i skritt. Jag struntade i halvhalter och tänkte mycket på min sits. Jag såg till att vara i balans, jag började att klämma med säte, lår och sedan knä. I början tappade hon sig och det blev segdragning men jag höjde handen och lättade lite fast behöll kontakten. I början stannade hon inte alls men jag skrittade då fram lite och gjorde sedan samma procedur...ska säga att jag"satt till" henne lite också,,la tyngd i sadeln som en förklaring på att hon skulle stanna..och jag sa "whoo".
Efter ett par gånger behöll hon sin form men stannade inte alla gånger. Jag ville inte dra i henne får då blev det ju tio gånger värre men till slut förstod hon att hon skulle stanna.
När hon hade stannat så använde jag samma hjälper, säte, vad, knä, till att enbart höja ryggen, inte gå framåt, för att hitta sin form och därefter back. Det var samma där...i början gick det inte,,hon började backa med fram men efter ett par försök backade hon även som hon skulle,,,,,började i bak och i form.
Där slutade jag vårat ridpass......

Idag har det inte blivit någon ridning men däremot i morgon och då tänkte jag göra samma sak.....

Tack så mycket för råden...kram

Det är bra att du har inte bråttom. Du säkert slutade i rätt läge. Det är bra att du ger er tid, det är ny för dig och henne. Men forsök att vara konsekvent, detta är jätte viktig. Om du gör nåt 3-4 gånger och det inte fungera perfekt, bara forsätta, om du ändra dina taktik för mycket och prova för många olika saker då kan det blir innumer förvirande för henne (jag hoppas att du förstår vad jag menar). I annat ord ger henne ett chans. Åter igen INTE LÄTT över nätet.

Ett annan sak att tänka på är låt henne gör fel. Vi har en tendans att vill rätta de när de tänker på att göra saker (bättre sagt vi TROR vi vet vad de tänker) och vi vill rätta till de innan de gör det. En häst kan lära fortare/lättare om de får gör fel sen kan vi rätta till. Då lära sig "huh, om jag gör så då gör matte si" om vi rätta till innan de gör fel, det sänka inte in i hjärnan eller att de förstår felet och det kan vara in sak som folk kommer alltid måste påminne hästen om, för hästen har aldrig förståt (stavning?) vad vi de har gjort för fel. Då brukar det låter från oss "Dumma häst! varför gör du så hela tiden." Så om hon gör fel, låt henne, rätta till. Om hon gör rätt, gör/säg inget, bara låt henne fortsätt i takten hon är i en bit(kräv inte så mycket i början) sen avslapna och beröm. Om du ger beröm när hon gjorde rätt kan du ändra vikt eller stör henne på nåt sätt och tills slut kan hon gör fel ändå.

Lycka till...komihåg att uppdatera:D

Tyvärr kommer jag inte kunna uppdatera på ett tag då vi har fått lite problem...min häst är skadad.

Oh nej! Jag hoppas att det är inte så alvarlig. Håller tummen att allt läkar fort.

Jag vet ärligt talat inte hur framtiden ser ut för henne. Om två veckor kan jag tala om vilket.....

Nej, nej...det får inte va sant....
Vad har hänt?:(

Usch o fy...:eek:
Håller tummar o hovar....för att allt skall gå bra.....

Tack så jättemycket....redan idag har det blivit genast mycket bättre.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka