Hjälp mig med övergångar och halt...hon tappar allt

lakrits

Trådstartare
Jag behöver er hjälp...

Min häst vill inte behålla formen i övergångar och vid halt.
Tex. jag skrittar och hon går i form, jag ger efter på tyglen men behåller kontakten med henne när hon hittar där hon ska gå.
Jag rätar upp mig och rider in i en halt. När jag rider in henne i halten så tappar hon allt och kör fram huvudet och det hela blir en segdragen halt. Hon drar i bettet och stannar med fram först.

Kan ni ge mig tips på hur jag ska försöka få henne att gå kvar i formen?

Det är samma vid övergångar mellan gångarter..om jag skänklar för att få henne till trav så tappar hon och huvudet åker upp.

Jag försöker hålla henne kvar genom mitt säte och mina ben, har en mjuk hand men det går inte.

Sv: Hjälp mig med övergångar och halt...hon tappar allt

Svårt att säga när man inte ser (som vanligt) men du beskriver ju bra...

Är du säker på att du har henne i en ärlig form? Att hon inte bara knäpper av och ger efter för bettet?
Det är det förta jag tänker på....

Vad händer om du gör en samlande övning innan du ber om tex halt eller trav. Tex en förvänd sluta utan för mycket tvärning.

Be om stoppet när du känner att hon kortar sig och lyssnar på sätet, gör en förhållning och andas ut när du ber henne stanna. Stanna tex snett in mot staketet eller väggen som när du avslutar den öppna delen på en volt. Det kan hjälpa dig att få ett bättre stop utan att behöva segdra henne i munnen, med att hon kör upp huvudet som resultat. Du ber om stopen något steg innan väggen och om hon inte lyssnar då kommer väggen som en hjälp i nästa steg.
Det är dock viktigt att du har henne i rätt, ärlig form innan. Väggen är bara ett hjälpmedel...

Hoppas jag inte är otydlig, några tips att prova iallafall!

Jag förstår hur du menar;)

Hon går i ärlig form för hon höjer ryggen och trampet är bra i bak och man känner att hon har ett sug på bettet.
Det är när jag förbereder halten eller övergången som hon börjar segdra och kör upp huvudet.

Jag ska prova att ha något framför när jag ska gör halt och även prova med en samlande övning innan.

Tack för hjälpen...:)

Jag är inte säker på att jag förstått det helt rätt, men jag tänkte att jag kan göra ett försök att förklara iaf!

Jag hade nämligen samma problem med unghästen jag rider, om än i mkt mindre skala. Han gick i en ärlig form i skritten, men orkade inte hålla kvar den i övergångarna till trav, i och med att han då var tvungen att använda ryggen och bakdelen vääldigt mkt (arab som han är går han ju gärna med huvudet i luften naturligt).

Det jag gjorde var att bitvis bygga upp tempot i skritten och ändå få honom att behålla formen. Mkt övergångar mellan kort och ökad skritt. Jobbade också en hel del two-track (det är ju också en bra övning för att få hästen att stretcha det yttre bakbenet och verkligen kliva in under sig själv --> lättare att komma i en ärlig form). Jag jobbade ett bra tag i bara skritt innan jag gav mig på traven igen och då var jag väldigt noga med att låta honom gå i ett lite friskare tempo, sedan använde jag sätet tillsammans med skänklarna (att bara använda skänklarna kan bli väldigt abrupt och i sin tur få vilken häst som helst ur balans) --> be mjukt med benen och sätet och när du känner att hon håller på att börja trava, sitt djupt och upprätt. Att sitta korrekt (på sittbenen, inte rumpan!) kommer få henne att lättare engagera bakdelen.

För att lära lillkillen, gjorde jag också så att när jag kände att han inte arbetat rätt i övergången från skritt/trav, bröt jag av, samlade ihop oss igen, och försökte sedan en gång till. Var nöjd med små framsteg, men jag tror att när hon väl förstår hur hon ska göra, kommer hon gilla det :)

Ang. avsaktningen: driv henne in i avsaktningen/halten. Det är jättesvårt att förklara, men du ska upphöra med bäckenets rörelser samtidigt som du driver henne in i halten (hmm...). Det är också något man måste göra stegvis, men eftersom du driver henne "in i handen" (väldigt mjukt!!), måste hon stanna med bakdelen under sig. Kom ihåg att hålla kontakten med benen, släpp dem inte, för då kommer det antagligen bli så att hon bara drar emot tygeln. Sitt inte heller och hårddra, utan ta och släpp, ta och släpp. På så vis kan hon ju inte ta tag i bettet på samma sätt.

Att använda väggen håller jag med om är ett bra sätt, men jag skulle hellre försöka att uteslutande stanna på raka spår i början (lättare för henne att behålla balansen) och att börja en bra bit ifrån väggen, så du verkligen ger henne en chans att stanna innan hon kommer fram till väggen.

Lycka till! (och förlåt för att det blev så otroligt långt!)

Jag är glad för alla tips oavsett om det är långt eller kort :D

Ännu en fråga då......det här med sitsen...alltså jag har ridit i hela mitt liv men men det är först nu de senaste åren som jag försökt göra nåt vettigt av ridningen.
Jag och min häst höll på med dressyr i ca. 5 år innan vi började med det här och då fungerade det jättebra. Sedan har hon stått till och från i 1 1/2 år och både jag och häst har tappat allt.

Jag vet att man ska sitta på sittbenen och inte rumpan för det är väl då man hamnar i stolsits?

Sedan jag började med westernridningen så har jag haft problem med att hitta den rätta sitsen lite grann.

Jag tycker att jag har okej längd på fendrarna så att jag ska komma i rätt läge men det kanske jag inte har?

På den här bilden vet jag att jag inte upprätt och kanske lite för mycket på rumpan?
film021.jpg

På den här däremot sitter jag mer upprätt i sitsen helt och hållet...är det mer på sittbenen då? Eller är det bara man själv som kan känna vilket?
magari1.jpg

Hamnar jag mer på sittbenen om man sitter mer på "ni vet vad" :p ?

Usch,,jag känner mig som en total nybörjare med mina frågor trots ett helt liv med hästar men nu "tänker" jag mer på min ridning än innan och vill väl vara säker på att jag gör rätt kanske......

Jag hoppas verkligen inte att du tog illa upp över att man inte skulle sitta på rumpan, ville bara klargöra det, för säkerhets skull :idea:

Det är lika bra att börja med att tala om att jag också tycker det är hemskt svårt att hitta en lodrät sits i en westernsadel, chansen att hamna på rumpan är väldigt stor. Själv rider jag i en sadel med ganska brett säte, vilket gör att det är MKT mer bekvämt att sitta på rumpan i jämförelse med att dessa kanter skär in i insidan av låren =/.

Jag har haft problem med att sitta rätt, både pga för korta fendrar (som jag tycker du har på den första bilden) och sedan pga att jag lutade mig framåt. Har dock haft turen att tränas av underbara tränare i fyra veckor och nu har jag en mkt stabilare sits, men det tog alltså såpass lång tid innan alla ändringar satte sig något sånär.

På den andra bilden tycker jag nog att du har en aning för långa läder, fast jag rider gärna med lite stöd (horsemanshiplängd). Det kan vara bilden, men jag tycker nästan att du lutar dig lite framåt på andra bilden också? Det finns ett par jättebra övningar för att förbättra sitsen, de är inte särskilt komplicerade heller, men de är jättesvåra att förklara här (om det inte ska bli hemskt hemskt långt...). Jag kan iaf tipsa om att du sätter dig på en stol (eller i sadeln på en sadelbock), sitt rak i ryggen med händerna i korrekt position och försök känn sittbenen (utan stigbyglar!). Gör sedan samma sak i sadeln (på hästen) och koncentrera dig på att känna dem även när hästen rör på sig (utan stigbyglar!). Som sagt, inte alls lika effektivt som övningarna, men iaf något. Kom också ihåg att för att få en bra sits behöver man mjuka upp hela kroppen (och öka flexibiliteten), inte bara benen!

Jag tog inte alls illa upp,,det var en mycket bra upplysning.

Jag har faktiskt fendrarna på samma hål på båda bilderna men sitsen är olika.
Jag har också lite problem med att jag lätt faller framåt och det har ju påverkat ridningen också givetvis...det var då min häst blev väldigt framtung...nu har vi kommit över det men då är jag rädd att jag i stället har hamnat mer på rumpan...som på första bilden.

På första bilden så "sitter" jag ner mer i sitsen och på den andra så "står" jag mer....hästen känns lättare på nåt vis när jag har den mer ståeende sitsen och lättare att rida men då har jag svårt för att rida henne bakifrån och fram.....därav tror jag att jag satte mig mer ner som på den andra bilden...vilken är tagen senare fram.

Det är skitsvårt tycker jag just med sitsen....jag har ju tränare nu och nästa gång ska jag be om råd och hjälp så jag får ordning på det men för att få det andra att fungera så behöver jag gärna komma på det innan..

Jag är jättetacksam för all hjälp.....

=)

Jaså, jamen då är du ju på god väg med sitsen, om du nu har kontroll och kan ändra den såpass iaf. Det man måste åstadkomma med sin sits är att få den djup, följsam och väldigt effektiv. Let's see...vad sa tränarna? "Deep, square and centered" (tror jag, har inte anteckningarna tillgängliga). Men det verkar ju logiskt: du ska ha kontakt med hästen, du ska sitta i centrerad i sadeln och inte sitta med ena höften framför den andra.

Om du utgår från den sitsen du har när du "sitter på rumpan"? Kan du prova att länga lädrena lite och försöka sträcka ut benen? (inte utåt, utan länga, menar jag förstås). Tänk på att du ska ha övre inre delen av vaden (knät och 2 dm ned) i kontakt med hästen, inte den nedre inre/bakre delen, vilket oftast händer när man hamnar i stolsits (bara att titta på mina gamla byxor ;) ).

Usch, vad hemskt det är att ha så många bra grejer att dela med sig av, men inte kunna! *suck*

Men som sagt, jobba på, gymnastisera överkroppen också och rid MKT utan stigbyglar! (även över bommar, mönster och sådant). Du kanske kan be din instruktör hålla dig på en longerlina, så kan du helt koncentrera dig på att hitta din sits och din balans? ("correct rider's form (postition) = rider's balance" - Cyril P.R).

Jag hoppas verkligen att du kommer på hur du ska arbeta och att du hittar en bra sits!

Tack så mycket..................:bow:

Jag har provat att rida mer och mer utan stigläder och när jag rider utan dom känns det mycket bättre......Nästa gång när jag rider ska jag försöka känna efter och se om jag kan länga ännu mer på lädren.
Hur långa ska dom vara egentligen?

Har du några bilder på bra sits?

Haha, jag är så glad att kunna hjälpa till :)

Jag funderar på om jag har någon bild på en bra sits....jo, har nog tre olika tror jag. Ska ladda upp dem och skickar sedan ett PM med länkarna!

Hola,

Inget roligt svar men precis så gör min häst om man inte rider henne bakifrån och fram i handen.

Din sits har blivit mycket bättre mot bilder du har visat förut. En sak som är viktig är att du slutar att titta ner på hästen.
Upp med blicken, det kommer att hjälpa din häst att inte bli så tung på framdelen.

mvh Eva

Hon går i form och arbetar med ryggen,,,hon kröker inte bara men kan hon göra det utan att gå bakifrån?
Hon bjuder framåt och har bra tramp i bak,,bättre än tidigare.
Tränaren kollade noga och vi pratade om detta när jag var där.
Han var noga med att se så att hästen jobbade rätt och nu känns det likadant som då.

Hon hinner tappa under tiden jag förbereder för halten eller övergången...jag måste göra nåt fel antagligen precis där...jag vet inte....

Vilken bild tycker du sitsen är bättre på?
Om du går in på min andra tråd där jag vill ha kritik så kan du se några bilder från träningen. Där tycker jag sitsen är skit......att jag sitter mycket på rumpan......hästen däremot går bättre...

Jag är tacksam för alla svar oavsett om det är bra eller dåligt;)

Jag själv tycker det fortfarande har med din balans (och hästens) och möligtvis din sadel. Jag också vill att du sitter mer på din "balans pukt isstället för sittbenet.

Om man sitter på sittbenet eller för långt fram på "Pluttan", när du ska sakta ner så är det lätt att du själv måste skifta din vikt framåt så att du inte tappa balans, i sin tur så måste hästen hålla up dig igen= långt hals eller högre huvud. När hästen stanna eller ska sakta ner så måste den skifta sin egen vikt bakåt så den inte ramla på näsan. Om man sitter på balans pukten (att hitta den så kan du sitter i ett stol och lyfter dina foter upp en decimeter eller på golvet och hålla dina fot ledar och lyfta dina ben så att du kan balansera på ett vis punkt) så kan du följer lättare med hästen om den stanna eller rusha framåt. Du är mer "med" hästen istället för en sekund efter. OBS man ska inte sitta som en potatis säck heller :D

Kommer inte ihåg (om det var du eller nån annan i ett annat tråd) om vi har pratat om att du ska har en kompis sitter uppe på din rygg (över höfterna för säkerhet skuld) och har de ändra sina vikter till den övning du vill göra med hästen. Tänk själv hur hästens kropp måste rör sig för att t ex lyfta framdelen för nåt rörelse och de lutar framåt lite grand. Har din kompis sitter på sitt benet och på balans pukt och verkligen tänker på hur hennes/hans vikt effektera dig. Har de sitter rakt och "propper" sen med din vikt rusha/svaja fram eller bakåt och känna hur de kommer efter. Om de har hittat deras balans pukt rätt så kan du göra samma sak och känna att de är mer med dig.

Nu är det svårt att förklara över netet men det går att rätt till om du inte förstår (hoppas jag allefall). Men det är guld för att förstår HUR mycket vår vikt krångla till så mycket.

Att du ska hålla form så kan du gör övningar som wrangler sa med ett vägg eller staket, men sen ska du backa direkt efter. Om du är balanserad, hästens huvud ska sänka ner till att backa lätt för hans egen balans. Om du backa varje gång du stanna för ett tag så kommer det blir ett lärd respons att han hålla sig i form för stoppen. Han själv förbredda sig för vad han vet som ska hända. Men om din häst inte backar så tränna det först.

Jag tycker, från de bilderna du har ut, att din sadel lutar för mycket ner åt. Det lägsta pukten i sadelsitts ska var direkt under din balans pukt. Ett tips för ser om det är rätt är att att de två skruvarna (en uner sitts bakrekant bakom låren och den direkt under the "fork" (vet ej svenska ord för det) ska vara horisontal. Jag ska visa det i dina bilder med först måste jag ladda ner de. Jag har sett hästar som ändra sig, med att justera sadeln rätt, innom 2 varv i ett ridbanan. Det kan effekt ett högt huvud eller "hollow back" direkt. Sen tänk på hur långt back det ska vara. Den skruv under "Fork'en" ska var lite bakom pukten var bogbladen ska vara i rörelse. Den pukten hitta du med att har hästen står still och rakt hitta bak sidan av bogbladen markera det eller hålla finger där. Lyfta fram benet upp bakom knä så att underarms ben är rakt (horisontal) sen markera dät du hittar bogbladen då. Visa hästar kan vara mer än 5 cm mellan markeringar. Skruven ska vara bakom andra markeringen. Då vet du att din sadel kommer inte i vägen av bogbladet när din häst rör sig.

Hoppas att den är inte för lång dragen men jag själv tycker det är så intressant med sånna och vill dela det med er. Att visa grejer är så lätt att fixa bara med vikten.

Hoppas att du kan ser vad jag menar med de skruvarna....

magari1.jpg

film021.jpg

Det skulle vara lättare med en närmare bild och att sadeln är tomt. Det ser ut att det är ett par cm. Om du lyfter up sadel i framänden tills de är rakt så ser du hur för lågt sadeln är.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för dina kloka råd än en gång...
Jag ska se om jag förstått det hela rätt....att det är bättre att sitta mer på rumpan än på sittbenen? Huvudsaken är var man hittar sin balans?
De två skruvarna du pratar om...de ska ligga horisontellt med varandra...nu tycker du att det ser ut som att den bakre är högre än den främmre?

Den sadel jag har idag lånar jag bara av hon som hästarna står hos. Jag letar febrilt efter en sadel men plånboken klarar inte av en riktigt bra sadel.....
Den här sadel är det quarterbom på..jag har provat en semi men hittills så har de inte varit bra...kanske passformen men tycker också att de varit för smala.
Jag vet att det är svårt med sådant här via nätet men nästa gång jag har träning så ska jag be om hjälp.
Jag har inte riktigt koll på min sits...den har blivit bättre tycker jag men absolut inte OK för jag har inte hittat den ultimata ännu.
Jag tycker jag provar mig fram varje gång jag rider och som du säger...utan en balanserad sits från mig så kan inte hästen gå bra heller.

Jag läste lite trådar igår både på barock och dressyrforumet och jag kan ärligt säga att den här känslan att hästen sätter sig ner har jag faktiskt inte kännt.
Jag klämde lite extra på henne igår och då kändes det skillnad.
Jag kanske har varit för snäll mot henne...varit för försiktig.
Hon har jobbat med sin rygg...det har jag både känt och sett och hon har inte bara krökt men jag kanske har kunnat få ihop henne mer så det blivit mer rätt.........fast jag inte har vågat riktigt.

lakrits skrev:
Tack för dina kloka råd än en gång...
Jag ska se om jag förstått det hela rätt....att det är bättre att sitta mer på rumpan än på sittbenen? Huvudsaken är var man hittar sin balans?

Precis det kan skillja bara i mm för visa men det brukar vara mittimellan båda. Så att du inte stöder med dina ben i stigbyglar som kan vara orsak till farför visa har ont i knä när de rider. Rider för mycket balans i ben istället för rumpan.

De två skruvarna du pratar om...de ska ligga horisontellt med varandra...nu tycker du att det ser ut som att den bakre är högre än den främmre?

Exakt!

Den sadel jag har idag lånar jag bara av hon som hästarna står hos. Jag letar febrilt efter en sadel men plånboken klarar inte av en riktigt bra sadel.....

Du kan använder en built-up pad eller för nu kan du ta handdukar vika de vid längden och bygga up den bakom bog bladen tills du hittar din sadel. Jag själv har en quarter som inget passar. Jag köpt en Air flo pad med små "shims" man kan bygga up padden med tills det är rätt. Om jag tänkar när jag rider nästa gång kan jag tar bilder så du ser vad jag menar.

Jag vet att det är svårt med sådant här via nätet men nästa gång jag har träning så ska jag be om hjälp.
Jag har inte riktigt koll på min sits...den har blivit bättre tycker jag men absolut inte OK för jag har inte hittat den ultimata ännu.
Jag tycker jag provar mig fram varje gång jag rider och som du säger...utan en balanserad sits från mig så kan inte hästen gå bra heller.

Jag tycker det är bra och modig att du fråga även på nätet. Du öppna up dig själv för båda bra och dålig kretik. Det är inte alla som kan tåla det. Jag också tycket det är bra med dina bilder. Jag tänkte fråga om du kan göra några när du stanar och göra övergånger.

Jag läste lite trådar igår både på barock och dressyrforumet och jag kan ärligt säga att den här känslan att hästen sätter sig ner har jag faktiskt inte kännt.

Jag är inte riktig säkert jag förstog vad du menar med detta...är det när du stannar?

Angående paddar har jag blivit tillsagd att man inte kan padda upp sadel enbart på ett ställe utan padden måste ligga under hela sadeln och lika bred som sadeln...?

Jag ska försöka be någon ta kort när jag gör detta...det allra bästa hade väl varit film ...ska se om jag kan ordna det.

Det jag menar är att när hästen går rätt och trampar under sig så ska man få en känsla som att hästen "sätter" sig på bakbenen...att man känner hur framdelen höjs när den trampar under sig.
Det har jag inte känt,förutom igår lite när jag "klämde" lite extra på henne.
Men samtidig har jag sett och känt att hon jobbar med sina ryggmuskler och känt att hon höjer ryggen...ibland har hon gått på bogarna och det var då hon låg på i handen och blev tung...

När hon stoppar eller gör övergången så tappar hon allt och huvudet åker upp och hon kör fram huvudet=segdrar.......

Jag ska se om jag kan hitta en bild där jag gör en halt/stop eller övergång.

jag tänkar på övergång. Vad gör du? förbreddar du utan att du vet att du gör det? Jag vet det är många som lutar lite för fram när de ska börjar galopp Så att det är lättare att hålla balans med hästen (dvs inte ligger efter när hästen går fortare) och inte tänkar hur hästen tappa balans. Kan det vara en faktor?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka