HjÄlp Mig Med Min Hoppsits!

_Mallan_

Trådstartare
Ja som ni kanske förstår så har jag en hemsk hoppsits. Mina ben åker bak, mitt överliv fram o mitt huvud upp o bak :eek: det är hemskt! Någon som typ vet hur man kan förbättra detta eller har några tips?

Har bilder o filmer på det men vet dock int ehur man lägger ut dom, så om nån förklarar hur man gör så kan ja fixa det.

Vill också tillägga att ja är jävligt hopprädd då både ja o min ponny tvekar en hel del, men idag när vi hoppade hade tydligen båda vi en bra dag för ingen av oss tvekade :p

TACK PÅ FÖRHAND!!

Sv: HjÄlp Mig Med Min Hoppsits!

hoppa hinder som är "lagom stora" för er där ni känner er säkra, bli medveten om din sitts och tänkt under ritten på de du behöver förbättra (fast 1-2 saker i taget! blir för mkt annars :)), ut o galoppera i korta läder och stå upp, ger en starkare och stadigare skänkel, hoppa mkt studs och koncentrera dig på sig själv och var alltid självkritisk och "var din egen lärare" (tänk "handen handen handen" el. "trampa ner skänkeln" när du rider).
Hade själv mindra bra sitts förut, men jobbat mkt med den när jag ridit själv och nu får jag mkt beröm av div. välkända tränare/ryttare för att jag har en väldigt skolad sitts. Egen styrka och balans tkr jag är "nykeln" ;)

Okej tack så mycket! :) Ska tänka på det där. Vi hoppar iaf inte för höga hinder, vi håller oss till 50 ungefär :angel:

Hej!

Angeånde ben som åker bak vid språnget har jag ett bra tips som jag själv har använt mig av.

Jag satte "sporr remmar" i sadelgjorden fastsatta i stiglädret. Man får dock inte sätta dom för tigh. På det sättet tvingas du att hålla din skänkel still och den kommer inte bak.

Jag red med det ett tag och resultatet syntes verkligen. Gör inte det längre, har kommit till rätta med min sits!

Lycka Till !

man kan ta balsnören (går lätt sönder) och självklart sätter man dom inte så att dom på något sätt blir farliga! kan sätta dom i gjorden-stigbyglarna också.

Rid mycket i lätt sits i både trav och galopp. Gärna med någon som "kritiserar" dig och påpekar om du sitter fel.
På så sätt stärker du benen och då får man lättare att få en bättre hoppsits.

Hoppa gärna mycket studs och serier på låg höjd (För tränare) och bara rulla på. Stå kvar i samma position som du ska göra innan hindret. Håll i manen om du skulle tappa balansen.

Säger som MQ, bala snören är väldigt bra! Klart Man ska ju inte ta nylon sporr remmar utan läder.. Så tunna läder remmar går sönder om de utsätts för ett sådant tryck! Jag tycker i all falll att det är en super bra lösning och jag vet väldigt många som använder sig det, både på låg och hög nivå :D

Adnra kör med bala snören och liknande, kanske är effektivt. Vet ej då jag aldrig själv har provat.

Men oftast är boven bakom att skänklen far bakåt och man i många fall tappar stigbyglarna är att man kniper med knäna.
Vad man ska göra åt det är att lägga all sin vikt i stigbyglarna (trampa ner hälen), och där ska vikten vara i all sorts ridning, inga spänningar i bennen eller knäna.
Mkt lättare sagt en gjort ska jag dock poängtera!

Hoppa mycket studs för att hitta en bra sits över hindren med nedtrampade hälar, lagom eftergift och följsamhet över hindren. "Övning ger färdighet"! :)

Hej!

Angeånde ben som åker bak vid språnget har jag ett bra tips som jag själv har använt mig av.

Jag satte "sporr remmar" i sadelgjorden fastsatta i stiglädret. Man får dock inte sätta dom för tigh. På det sättet tvingas du att hålla din skänkel still och den kommer inte bak.

Jag red med det ett tag och resultatet syntes verkligen. Gör inte det längre, har kommit till rätta med min sits!

Lycka Till !

precis. gjorde det för ex antal år sedan när jag började på storhäst. om benen sitter fast så brukar överlivet "stanna" kvar där det ska. :)

hoppserieovning150.gif

Serien börjar med en travbom och två studshinder. Mellan travbommen och det första hindret ska det vara cirka 2 till 2,20 meter. Mellan de båda studshindren, som byggs som saxar, ska det vara ungefär 3,30 meter. Från studsen till det sista stigsprånget i serien ska det vara mellan 6,50 och 7 meter (ett galoppsprång). Avstånden måste självklart anpassas efter hinderhöjd, hästens storlek och galopp.

det här ska tydligen hjälpa ;)

Senast ändrad av en moderator:

precis. gjorde det för ex antal år sedan när jag började på storhäst. om benen sitter fast så brukar överlivet "stanna" kvar där det ska. :)

Ja det är verkligen super bra! Det hjälper enormt mycket. Jag hade både dåligt skänkellägae och ett överliv som var väldigt ostabilt. Idag har både skänkelläget och överlivet blivit mycket mycket bättre! I början kan det dock känns lite obehagligt om man är van att "flaxa" runt med skänkeln!

ja visst är det så. jag hade en häst som hoppade mig ur sadeln och då satte jag fast fötterna. och vips så satt jag kvar där jag skulle :angel:

ja det gör man verkligen. Man har inte större val ;) I början fick jag väldigt ont i ryggen eftersom man bestlar på ett helt annat sätt när man kommer rätt, men man får lida pin om man vill vara fin :rofl:

Har du inga bra tips på hur man kan förbättra sitsen ytterliggare, typ finlir? :idea:

det finns ju så himla mycket man kan göra, jag brukar hoppa mycket på små volter. i början går det jätte bra när hindren är låga, men när man höjer då känner man att man egentligen rider svin dåligt, så då tvingas man att räta upp sig och att sitta still. man kan rida mycket cavaletti, hoppa smala hinder. träna mycket smått, svängar, ja typ allt. hoppar man små hinder kan man ju bara träna på att sitta rätt. och när man hittar känslan för hur man ska sitta så kan man ju försöka att ha kvar den även när man hoppar högre hinder. svårt jag vet :angel: . och om man hoppar ur sväng, på volt mm. så tvingas man för att klara hindret (om det är upphöjt) att räta på sig. men för att kunna ha en bra sits när man hoppar gäller det ju att ha en bra grundsits på marken.

hittade på hippson något liknade jag brukar göra. super bra. man kanske inte tror att det hjäpler att få en bättre sits. men
det gör de. detta är finlir! :)
28584.gif

Senast ändrad av en moderator:

Ja, där kom du med en hel drös med bra tips! Jätte bra, de övrningarna är bra för att träna avstånds bedömningen oxå va `? Tack så mycket :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka