Hjälp mig med denna häst...

C

Cassandra

Hej! Jag köpte min häst för ett år sedan (drygt), hon är visad som 1,2,3,4-åring, och hennes treårsvisning var sämst. Hon är en kl 1 häst som är mkt välutbildad i unga år, startad i hoppn, och fälttävlan och sedan har hon fått fem föl.. Jag betalade inga enorma summor för denna häst, då tolv år och hon såldes som tävlingshäst(LA/LA). Efter att hon kommit hem började jag rida henne lite smått, hon blev värre och värre att rida, mkt het och istadig, vägrade att gå ut ensam, då jag kände mig lite osäker på denna donna (är lite mesig efter många skador efter barna födande) började jag tömköra henn, efter ett par månader var hon jätte fin, hon började hopptränas med rut ryttare, och hon hoppade kanon, flög över 140, så länge det är andra hästar i ridhuset... nu är hon dräktig, 60 dag med chess och jag har tänkt mig börja motionsrida henne, men har fortfarande problem att få ut henne ensam, kan någon komma med förslag på vad vi kan pröva utan att jag ska behöva riskera livet... tack och lov har hennes avk inte denna tendens.. jag ska tillägga att hon hos sin förra ägare varit mkt bortskämd. hon är fortfarande mkt fin att tömköra ut ensam, hon har inga skador och är fin i munnen och trivs med bettet, sadeln passar.. Jag har slängt ut mkt pengar på tillbehör, massage och vet på denna dam och inget är fel, hon är i kanonskick, fn ngt otränad. Vad ska jag göra??? :confused:
Tacksam för all hjälp jag kan få..

Sv: Hjälp mig med denna häst...

Pröva att leda ut henne med sadel och alla tillbehör på utan någon annan häst med.. Hon kanske har fått för sig att det kommer att hända nåt om hon inte har någon kompis med sig? Kanske har det hänt någon hemskt tidigare hos sin förra ägare?

:bow: Jag tror också det kan ha med tiigare upplevelser att göra. Ta det succsesivt och prova olika saker men gå alltid tillbaka till steg ett om det inte funkar, funkar det inte i alla fall få man kanske vara lite tuff men ändå trygg för att få henne över gränsen. Kanske någon männiiska kan gå med er en period eller har du prövat det redan?
Min häst hade en period när han inte ville ut i skogen, i skritten gick det bra men i traven och galoppen kunde han få för sig att tvärnita och vända hem. Fick vara väldigt envis och visa att han inte kom ngn annan väg, tack och lov visar han inte det minsta olat i dag.
Hoppas att allt gå bra men gå försiktigt fram!!!!!!!!
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har prövat att ha andra människor med och då har det gått bra, jag har aldrig någr problem (längre) med att göra något från marken med henne, jag kan tom gå med grimskaft och hålla mig en m bakom och smacka lite så går hon, men inte när jag rider..
Jag antar att det har med hennes förtroende för mig att göra iom att jag blir lite osäker så fort hon börjar bråka, hon kastade av min vän så det sjöng om det när hon lade spöt mot rumpan på henne, men det ahr aldrig hänt oss något när vi har varit ute så hon kopplar inte ihop ensamheten med något farligt, iaf inte härifrån, men det kan ju ha varit något där hon kommer ifrån. Det är lite tråkigt iom att hon inte kan göra något själv... hon är bet bättre nu än när hon kom för då var det bråk bara vi skulle ut och gå, men jag vill kunna rida ut henne..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka