Jag antar att du pratar om mina hästar eftersom du svarar på mitt inlägg?
Nej, det gör jag inte, utan allmänt. Det är ofta man ser detta.
Nej, i mitt fall handlade det inte alls om det. Min häst var absolut helt lugn på boxvila och även helt lugn i boxhage. Hovslagaren, som hade tillgång till röntgenbilder, och som såg hovarna var sjätte vecka, fick göra bedömningen angående när det var okej för hästen att röra på sig mer. Inte några bukeanvändare.
Nu blir jag RIKTIGT förbannad på dig
!
Det kvittar hur förbannad du blir, det är inte riktat mot dig, men om du känner dig träffad så kan inte jag göra mycket åt det.
Senvåren ´09 byggde vi tillfälliga boxhagar åt hästarna, med ett tjockt lager torv, som de fick vara i under uppsyn. Under sommaren hade vi hit en grävmaskin som fraktade bort matjord i hagen, och sedan anlitade vi en traktor som körde hit en grus/flisblandning. Allt för att skapa ett bra underlag samt ta bort gräset.
Jag har dränerat mina hagar, del för del under 4år. För att få det bästa underlaget som möjligt. Och har man sjuka hästar så är det ens skyldighet att fixa fram det absolut bästa för just den hästen. Och det är ofta man ser här på buke om att det är jobbigt och dyrt att hålla på med att göra det bästa för hästarna.
Mina hästar ÅKER nästan 7 mil enkel resa till sin hovslagare var sjätte vecka, och har gjort sedan mars '09. Det kostar jag på mina hästar i både pengar och tid, bara för att han är absolut bäst för mina hästar.
Det får jag göra nu med för att sko den ena..
Jag har undersökt grovfoder noggrant och åker nästan en gång/månad och hämtar det absolut finaste hö jag kan hitta. Det är inte billigt, men det är riktigt hög kvalitet! Shettisen har vi blötlagt hö, för att laka ur ev överskott på socker, till sedan april/maj '09.
Det är ju bra att du gör det, men återigen så är det svårt för andra att ens försöka göra nåt åt saken istället för att säga Jag vill inte, jag kan inte osv..
Spån hämtar vi själva med hjälp av hästtransporten på ett sågverk.
Det gör jag med, antingen packar i säck elelr packar med traktorn på traktorvagn. Och även hämtar halm 4mil bort..
Så säg mig, var någonstans tycker DU att jag verkar lat och snål
???