HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

tror mul menar att: lung hast ute ar battre an stressad hast inne.

Min dam och boxvila gar inte ihop alls, efter nagra timmar forsoker hon riva stallet, hoppa boxdorrar och galoppera pa stallet. Bra mkt lugnare att ha henne i en sjukhage med en sansad kompis i stallet... Ensam i sjukhage sa hoppar hon ut. (Japp, med fang. Denna enda gang hon haft det... huj.) Nu drogade vi iofs inte henne..........

Det var det jag menade..

Gammelponnyn rev boxgaller inne vid en senskada, och ute hoppade han ALLA staket oavsett höjd, storlek på hage (han hoppade 1,5meters staket med en ansats på ca 2,5meter..)osv. Hoppade han inte så plockade han upp staketstolp och lade ner(började rycka upp dom i hörnen) , gjorde han inte det så lyfte han av grindar eller öppnade boxdörrar.. (vilket var en av hans specialiteter fram till jag fick ta bort honom för snart 5år sen)

Och stod han helt inne och man hade lyckats avvärja alla hans sätt så möttes man av två bakhovar i boxdörren när man öppnade den.. Eller två tandrader funkade med..

Den jag har nu river boxväggar, men har sista veckan inte gjort nåt sånt utan höttar efter en och surar.. (inte kul med en häst som väger 890kg i måndags)

Om den står mera still i en hage än i en box så borde väl det innebära mindre belastning för den skada den ordinerats boxvila. Intressant tanke!!

Det är ju sant. Men vad gör man i det läget? Skippar smärtstillande medicin? En häst med akut fånganfall ordineras boxvila på lämpligt underlag, samt smärtstillande/antiinflammatorisk medicin. Att i stället släppa ut den med kompisar är ju inte riktigt samma sak, eller? Hagen måste ju vara såpass stor att hästarna kan samsas utan att tränga varandra, samt att den måste ha lämpligt underlag. Hur gör man då? Ger buttan och släppar ut = hästen mår bättre än den är och rör sig antagligen för mycket. Och vad göra med underlaget? Hur åstadkommer man bra underlag ute i en hage stor nog att rymma ett par hästar? Det kan vara vinter och stenhårt i backen. För oss var det i februari förra året. Alternativt kan det vara sommar och gräs i hagen, och det är ju inte heller lämpligt ur fångsynpunkt. Så frågan om vilket som innebär mindre belastning, och vilket som är mest lämpligt, är kanske inte så enkel. Jag fick på inga villkor (enligt både vet och hovslagare) släppa ut min utanför stallet den första tiden, så jag är väldigt glad att hon stod så snällt på boxvila som hon gjorde...

Den jag har nu river boxväggar, men har sista veckan inte gjort nåt sånt utan höttar efter en och surar.. (inte kul med en häst som väger 890kg i måndags)

Det är ju inte skojigt, men det får du nog försöka stå ut med. Hon ska väl snart tillbaks till klinik och få på sko? Sedan behöver hon väl inte boxvila längre?

I de anvisningar som finns för akut sjuka fånghästar så ska de röra sig så lite som möjligt. Jag svarade på ett inlägg tidigare i tråden:

Dom svarade "släpp ut honom tillsammans med kompisarna, det brukar vara lugnare och läkningen är bättre än att han står inne. Han hade 3 fånganfall och inte tillstymmelse till rotation, han blev behandlad för kotled och hovledsinflammation ett antal gånger och tillfrisknade helt. En häst som trivs läker bättre.

Jag är inte veterinär och inte insatt i kot- eller hovledsinflammationer. Men vid ett fånganfall lossnar bindningarna mellan de olika lamelllagren som förbinder hovbenet med hovväggen vilket kan medföra att hovbenet ändrar läge och sjunker neråt i hoven. Det är då viktigt att hoven ej utsätts för de extra påfrestningar som rörelse innebär oavsett om den är skodd, verkad eller har andra beslag ev utbildad hovis. Jag uppfattade det inlägg jag svarade på som att det kan tolkas som en uppmaning att det är OK att släppa ut fånghästen i hagen tillsammans med sina kompisar för den blir bra i alla fall. Jag tycker att det är tråkigt om ngn fånghästägare läser ett sådant råd och följer det utan att inse riskerna med det.Jag har sett alltför många fånghästar som släpps ut i hagar alldeles för sanbbt pga att ägaren tror att hästen är frisk igen bara för att den rör sig lite bättre.

Sedan håller jag med bettysmatte om att detta kan vara svårt ibland.

Om den står mera still i en hage än i en box så borde väl det innebära mindre belastning för den skada den ordinerats boxvila. Intressant tanke!!

När det gäller just fång så måste man nog se till att följa ordinationen om man vill att hästen ska bli frisk. Om den har ordinerats att inte röra sig så ska den vara stilla och inte ledas til och från en hage. Det går kanske att fixa gnm att ha den i boxvila i en hage men hur menar du att det ska gå till om man släpper ut den i en hage med sina kompisar? Ska alla andra hästarna också stå still i den pyttelilla hagen eller vad menar du?

Det är ju sant. Men vad gör man i det läget? Skippar smärtstillande medicin? En häst med akut fånganfall ordineras boxvila på lämpligt underlag, samt smärtstillande/antiinflammatorisk medicin. Att i stället släppa ut den med kompisar är ju inte riktigt samma sak, eller? Hagen måste ju vara såpass stor att hästarna kan samsas utan att tränga varandra, samt att den måste ha lämpligt underlag. Hur gör man då? Ger buttan och släppar ut = hästen mår bättre än den är och rör sig antagligen för mycket. Och vad göra med underlaget? Hur åstadkommer man bra underlag ute i en hage stor nog att rymma ett par hästar? Det kan vara vinter och stenhårt i backen. För oss var det i februari förra året. Alternativt kan det vara sommar och gräs i hagen, och det är ju inte heller lämpligt ur fångsynpunkt. Så frågan om vilket som innebär mindre belastning, och vilket som är mest lämpligt, är kanske inte så enkel. Jag fick på inga villkor (enligt både vet och hovslagare) släppa ut min utanför stallet den första tiden, så jag är väldigt glad att hon stod så snällt på boxvila som hon gjorde...

Då kan man göra som ett par stycken jag vet här. Man gör en liten sandhage och har de andra hästarna intill i en mindre hage än vanligt. Den sjuka känner sig som om den är med i flocken och på bra underlag.;)

Det är ju inte skojigt, men det får du nog försöka stå ut med. Hon ska väl snart tillbaks till klinik och få på sko? Sedan behöver hon väl inte boxvila längre?

Vi ska tillbaka imorgon (hemmakliniken) och sen kan hon förhoppnigsvis vara ute som vanligt igen.

I de anvisningar som finns för akut sjuka fånghästar så ska de röra sig så lite som möjligt. Jag svarade på ett inlägg tidigare i tråden:

Jag är inte veterinär och inte insatt i kot- eller hovledsinflammationer. Men vid ett fånganfall lossnar bindningarna mellan de olika lamelllagren som förbinder hovbenet med hovväggen vilket kan medföra att hovbenet ändrar läge och sjunker neråt i hoven. Det är då viktigt att hoven ej utsätts för de extra påfrestningar som rörelse innebär oavsett om den är skodd, verkad eller har andra beslag ev utbildad hovis. Jag uppfattade det inlägg jag svarade på som att det kan tolkas som en uppmaning att det är OK att släppa ut fånghästen i hagen tillsammans med sina kompisar för den blir bra i alla fall. Jag tycker att det är tråkigt om ngn fånghästägare läser ett sådant råd och följer det utan att inse riskerna med det.Jag har sett alltför många fånghästar som släpps ut i hagar alldeles för sanbbt pga att ägaren tror att hästen är frisk igen bara för att den rör sig lite bättre.

Återigen så finns det många teorier om saker och ting och man ska ALDRIG göra saker utan att rådfråga sin veterinär(framför allt inte ta allt som står på internet som en absolut sanning, finns många som tror sig kunna men i själva verket inte kan..) , men ibland så är hästen mera still med sin flock än om den är själv. Sen gäller det att kunna se hur sin häst mår. Jag har lyckats att häva fånganfallen jättetidigt just at jag kan se hur hästen rör sig och om det är normalt eller inte. Det är visst många som inte klarar av (märker man när man läser här). Jag kans mina hästar så väl att jag ser minsta lilla avvikande antingen i rörelse eller hur dom beteer sig.

Sedan håller jag med bettysmatte om att detta kan vara svårt ibland.

När det gäller just fång så måste man nog se till att följa ordinationen om man vill att hästen ska bli frisk. Om den har ordinerats att inte röra sig så ska den vara stilla och inte ledas til och från en hage. Det går kanske att fixa gnm att ha den i boxvila i en hage men hur menar du att det ska gå till om man släpper ut den i en hage med sina kompisar? Ska alla andra hästarna också stå still i den pyttelilla hagen eller vad menar du?

Då kan man göra som ett par stycken jag vet här. Man gör en liten sandhage och har de andra hästarna intill i en mindre hage än vanligt. Den sjuka känner sig som om den är med i flocken och på bra underlag.

Hoppas att de blir bra med din häst alexandra. Om det är så att han blir pigg och upp "stressad" när du ska ut och gå så kan du ju testa Ge han lite massage innan så han riktigt slappnar av. Och om det funkar så behöver du ju inte dråga han lika mkt :) När min häst fick boxvila för några år sedan ( en 5 årig) valack på 175 cm(inte så kul att gå med när dom blir pigga) så fick jag oxå gå ut och gå med han. Och han tyckte ju att de var så himla kul att få komma ut och se sig om så han hoppade och studsade osv. Men så gav jag han lite massage innan och det hjälpte. Och sen så hade jag lite knäckebröd i fickan och gjorde som man kan görs med en hund, Så om han "glömde" bort mig och tittade på annat och började "hispa" upp sig så pratade jag med han och när han koncentrerade sig på mig igen så fick han lite knäckebröd och det funkade jätte bra :) dock så vet jag inte om det funkar på din häst om han inte fick äta ngt. Stretcha hästen i boxen när den står lös är oxå en lite rolig( dock kort) sysselsätning men då behövs ju oxå nån form av belöning typ morot, knäckebröd m.m. men dom tycker oftast att det är kul :) Lycka till nu och hoppas att mina tips kanske kan hjälpa dig lite iaf :)

Då kan man göra som ett par stycken jag vet här. Man gör en liten sandhage och har de andra hästarna intill i en mindre hage än vanligt. Den sjuka känner sig som om den är med i flocken och på bra underlag.;)

Ja, det låter väl rätt bra. Det låter i alla fall bättre än att släppa ihop fånghästen med andra hästar. Men du kan fortfarande inte få till ett riktigt bra underlag i en sandhage utomhus mitt i vintern. Jag vet en användare som, har jag för mig, använde torv som underlag i en boxhage. Torven täcktes över varje kväll med presenning för att den inte skulle frysa, och ny fylldes på vid behov så att underlaget höll sig lagom mjukt. Det kan jag möjligtvis tänka mig fungerar!

Jag har lyckats att häva fånganfallen jättetidigt just at jag kan se hur hästen rör sig och om det är normalt eller inte. Det är visst många som inte klarar av (märker man när man läser här). Jag kans mina hästar så väl att jag ser minsta lilla avvikande antingen i rörelse eller hur dom beteer sig.

Det är ju fantastiskt bra att du har sådan koll på dina hästar. Men i ärlighetens namn är det väl ändå det förebyggande arbetet för att förhindra nya fånganfall som är det viktigaste?

Det är ju fantastiskt bra att du har sådan koll på dina hästar. Men i ärlighetens namn är det väl ändå det förebyggande arbetet för att förhindra nya fånganfall som är det viktigaste?

Ja förhindra fånganfall i den mån man kan (men oavsett hur noggrann man är så verkar det kunna bli fång iaf, jag vet 3 hästar som fått det i år som ägarna varit myckte noggranna med)och sen MÅSTE man kolla hästen noggrannt och vid minsta misstanke häva det ev fånganfallet.. Min gamla ponny hade jag i 15år, så honom kände jag mycket väl.

När min häst fick fång trodde vare sig hovslagare eller veterinär som jag ringde ut att det var fång. Det var först när hältan på hf inte förbättrades, och jag åkte till klinik, som rotationerna och sänkningen uppdagades. Det är inte alltid glasklart i alla fångfall, skulle jag vilja säga. Fång har lärt mig att vara ÖDMJUK!

Ja, det låter väl rätt bra. Det låter i alla fall bättre än att släppa ihop fånghästen med andra hästar. Men du kan fortfarande inte få till ett riktigt bra underlag i en sandhage utomhus mitt i vintern. Jag vet en användare som, har jag för mig, använde torv som underlag i en boxhage. Torven täcktes över varje kväll med presenning för att den inte skulle frysa, och ny fylldes på vid behov så att underlaget höll sig lagom mjukt. Det kan jag möjligtvis tänka mig fungerar!

Sand dränerar bra (hur ofta blir det tjäle i en sandhög?) och blir ett ganska sviktande underlag.

När min häst fick fång trodde vare sig hovslagare eller veterinär som jag ringde ut att det var fång. Det var först när hältan på hf inte förbättrades, och jag åkte till klinik, som rotationerna och sänkningen uppdagades. Det är inte alltid glasklart i alla fångfall, skulle jag vilja säga. Fång har lärt mig att vara ÖDMJUK!

En hälta beror allt på nåt, och när hältan kom så hade du nog redan ett fånganfall.. Kolla när hästen går i en nerförsbacke eller vänder så ser du skillnaden i rörelsemönstret. Och den syns tidigare än när hästen väl står i fångställning.

Men i ärlighetens namn är det väl ändå det förebyggande arbetet för att förhindra nya fånganfall som är det viktigaste?

101010,,, varför inte leva som man lär och rikta inlägget till rätt användare???

Sand dränerar bra (hur ofta blir det tjäle i en sandhög?) och blir ett ganska sviktande underlag.

Jag håller helt med dig, har sett detta på flera fånghästar där ägarna uppvisat ödmjukhet att tänka främst på individens välmående och dagliga behov för att uppfylla veterinärens rekomendation om strikt vila. Visst blir det lite merarbete att fixa en snadhage som är lämpligt dränerad och där den övriga flocken befinner sig i direkt anslutning om det innebär att individen i den miljön uippvisar strikt vila.

Människan är av naturen bekväm och söker alla möjliga önskvärda andra lösningar som är mindre personligt krävande än den för individens bästa lösning. Så är det och det kan man ta del av när det främst gäller fång och inte minst återkommande fång.

Kom just på,, varför diskuterar vi fång i denna tråd ??

Jag håller helt med dig, har sett detta på flera fånghästar där ägarna uppvisat ödmjukhet att tänka främst på individens välmående och dagliga behov för att uppfylla veterinärens rekomendation om strikt vila. Visst blir det lite merarbete att fixa en snadhage som är lämpligt dränerad och där den övriga flocken befinner sig i direkt anslutning om det innebär att individen i den miljön uippvisar strikt vila.

Människan är av naturen bekväm och söker alla möjliga önskvärda andra lösningar som är mindre personligt krävande än den för individens bästa lösning. Så är det och det kan man ta del av när det främst gäller fång och inte minst återkommande fång.

Kom just på,, varför diskuterar vi fång i denna tråd ??

Det blev nog så eftersom det är just fånghästarna som får stå inne mycket.:(

101010,,, varför inte leva som man lär och rikta inlägget till rätt användare???

Jag lever tyvärr med det förebyggande arbetet VARJE dag :(! Efter mina hästars fånganfall försöker jag göra ALLT i min makt för att undvika fler. Detta betyder anlagda grushagar, noga utvalt grovfoder, etc etc etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 990
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka