HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

faan va knepigt..

Om han nu står på halm...så äter han ju det han äter sas...strö upp med hur mycket halm som helst....maghöjd typ o sätt in grenar av grövre modell (träd) längs ena väggen..

Men mycket halm kanske påverkar skadan negativt? Pulsa o hålla på...

Jo för tungt blir inte bra, fast han brukar bygga små berg av det ändå. Han får ju alltså så mkt halm han vill och äta. Inte halvmeterdjupt, men jag ströar ju flera ggr/dag. Så han har helt fri halm.

Smågrenar har jag (han) haft, men som jag skrev tidigare så ska se om jag kan såga ner ett litet träd och fästa på något vis.

Finns bara i en storlek, den där burken som ju tar slut hur fort som helst ja (4-5 dagar för oss...).

Däremot, priset blir ju detsamma, men veterinären kan skriva ut t ex 2 eller 3 burkar 'åt gången' så slipper man skena på apoteket hela tiden. Alltså varje gång du hämtar ut får du ut fler burkar.

Ja, jag brukar köpa ett par åt gången men tycker ändå att det hade varit smidigt med en stor hink ;) Dyra kronor för så små burkar, men utan detta mirakelpulver hade inte min herre fixat tillvaron så det är bara att bita ihop...

Ja, jag brukar köpa ett par åt gången men tycker ändå att det hade varit smidigt med en stor hink ;) Dyra kronor för så små burkar, men utan detta mirakelpulver hade inte min herre fixat tillvaron så det är bara att bita ihop...

Nej, precis, bara bita ihop och betala. Är ju samma här, utan det hade vi inte haft en chans till en god konvalescens. Jag har fått öka dosen succesivt, vi började på 2 mått och nu är det 5.. Och lär få öka mer vad det lider. Han är hanterbar då men inte alls drogad, utan rätt pigg. Så jag började fundera på om han hade blivit 'tolerant' och det nog inte hjälpte. Och isf kunde jag ju lika gärna spara över 1000 kr i mån.

Så jag provade utan. Jo men tjena, det var en nära-döden-upplevelse och inte tillrådigt varken för liv och säkerhet eller konvalescensen. Så, blir till att fortsätta konsumera burk efter burk. Men ska be att det blir 3-4 burkar i stöten på nya receptet och inte 2 som det är nu. Men har också saknat 'storförpackning' och ett lägre pris...

Nej, precis, bara bita ihop och betala. Är ju samma här, utan det hade vi inte haft en chans till en god konvalescens. Jag har fått öka dosen succesivt, vi började på 2 mått och nu är det 5.. Och lär få öka mer vad det lider. Han är hanterbar då men inte alls drogad, utan rätt pigg. Så jag började fundera på om han hade blivit 'tolerant' och det nog inte hjälpte. Och isf kunde jag ju lika gärna spara över 1000 kr i mån.

Så jag provade utan. Jo men tjena, det var en nära-döden-upplevelse och inte tillrådigt varken för liv och säkerhet eller konvalescensen. Så, blir till att fortsätta konsumera burk efter burk. Men ska be att det blir 3-4 burkar i stöten på nya receptet och inte 2 som det är nu. Men har också saknat 'storförpackning' och ett lägre pris...

Känner igen mig i allt. Men som du säger - utan vetranquil hade det varit kört så jag är ändå tacksam för att det finns.

Min häst tycker om att pilla med spön, kanske kan din häst få ett gammalt spö att plocka med?

Jag har själv en häst som inte tycker om att stå på box, om han utav någon anledning måste stå inne över natten så brukar jag först göra iordning en hö påse som vanligt till kvälls fodringen. Men sen "snörar" jag ihop höet, och gör små "höbollar" och använder höstrån som "snöre", Så det tar mycket längre tid för honom att äta upp höet när man "snörar ihop" det. Så då har han "dödat" lite tid. Det kanske är något som du skulle kunna göra?

Han har fått lite grimskaft och en borste upphängd i boxen, och fipplar lite med dem, men det tycks inte ge ngn jätteskillnad än i alla fall, han leker fortfarande arkeolog i boxen, och bygger små halmberg. Men förhoppningsvis gör de ngt i alla fall, och han har ju inte blivit mer uttråkad iaf.

Såg alldeles nyss en bild här på buke där två ponnysar leker med en pilatesboll, det kanske kunde vara något? En pilatesboll är ju lite större än en fotboll och kanske = roligare? dom finns ju i ett par olika storlekar (och varierande prisklasser) så man behöver ju inte ha en gigantisk.. ;)

sen vet jag ju inte hur länge dom håller för en uttråkad unghäst :)

*KL*

Dessvärre räckte varken stimuleringsförsöken eller som sista halmstrået ökat silage, utan han lessnade ur helt på det hela, och en av svängarna jag var ner så var tre plankor HÖGT upp på boxväggen utkickade, och det såg ut som en berusad tromb farit omkring i boxen.

Så det fick tyvärr bli sedering, som funkar fint - förutom det lilla faktum att det går ½ burk/dag och apoteket nu i fredags meddelade att vetranquil var restat, med 'förväntad leveranstid: ovisst'.

Kriiiis och katastrof.. =/

*KL*

Dessvärre räckte varken stimuleringsförsöken eller som sista halmstrået ökat silage, utan han lessnade ur helt på det hela, och en av svängarna jag var ner så var tre plankor HÖGT upp på boxväggen utkickade, och det såg ut som en berusad tromb farit omkring i boxen.

Så det fick tyvärr bli sedering, som funkar fint - förutom det lilla faktum att det går ½ burk/dag och apoteket nu i fredags meddelade att vetranquil var restat, med 'förväntad leveranstid: ovisst'.

Kriiiis och katastrof.. =/

Har inte andra apotek? Jag kan handla o skicka om det behövs...

Eller andra lugnande

Vet inte ang andra apotek, ingen aning om det tas från samma lager eller olika. Ska kolla imorgon. 'Mitt' apotek tyckte att det ofta 'stod sådär' (alltså restnoterat, leveranstid: oviss) men att det inom ett par dagar var 'igång' igen. Men om de inte hört av sig på tisdag (dvs imorgon) skulle jag höra av mig för då var det värre än så.

Och de har iaf inte hört av sig idag. Men jag vet inte om olika apotek har olika lager så, jag misstänker att ett sådant prep som vetranquil kan komma från samma ställe, men ska kolla upp.

Annars finns sedalin eller domosedan mungel. Haken är att det blir hysteriskt dyrt. Vetranquilet går det ju sjuka mängder, kosta mig 175 kr/dag just nu :crazy:, och både sedalin och domo blir ännu dyrare. Så ingen långtidslösning dessvärre.

Ska se om man kan kolla via apovet om de har med, men som sagt, tar 'alla' från samma lager och/eller det är tillverkaren som restat det, så är det lite knivigare. Men än vet jag inte, så jag hoppas..

Har inga mirakeltips (ännu iallafall) men följer tråden då jag har en liten 7-månaders grabb på boxvila:(. Dock kan jag till skillnad från dig sysselsätta pålle med fri tillgång på grovfoder. Fick hem honom från djursjukhuset idag, och direkt började han gnaga på boxen som en galen kanin. Har lagt in en borste med ett lädersnöre som han lekt med varje dag jag borstat honom under sjukhusvistelsen, och ska ut och jaga lövruskor imorgon att hänga in i boxen. För oss väntar minst 4 veckors boxvila...

Stora bollar a la pilatesboll skulle jag starkt avråda ifrån - iallafall om man har en lekglad häst. Mina pållar fick leka med en sådan i hagen för ett par veckor sedan, och jag har nog aldrig sett så mycket bus och luftkrumelurer nån gång:D

På tal om apotek så skulle jag hämta ut Hippotrim idag - slut på bägge apoteken i stan:grin:

En sopborste, med avsågat skaft så det bara är ca 1 dm skaft kvar (filade kanter där man sågat) är favoriten här. I och för sig börjar jag snart fundera på om han tänker försöka ha ihjäl mig med den som hämnd för den långvariga arresten, då han vevade ganska vilt med den när jag mockade häromdagen ;) Men det är iaf favoriten lekmässigt, så kanske ett tips för er om din lille är en 'oral' herre.

(Inte en piasavakvast, utan en sån där längre, smalare, mjukare - vad de nu kan tänkas heta.)

Phu, köpt mig lite mer tid med hjälp av drogdimman. Mitt apotek lyckades genom frekvent rundringning få fram en burk vetranquil till, och min veterinär lyckades tömma apovets lager på de tre burkar de hade.

Man räknar tydligen med att kunna leverera vetranquil igen i början av november, men det återstår ju att se om det blir så. Men jag har iaf fått tag på 4 burkar, så det köper mig ju ett litet tag i alla fall

Stora bollar a la pilatesboll skulle jag starkt avråda ifrån - iallafall om man har en lekglad häst. Mina pållar fick leka med en sådan i hagen för ett par veckor sedan, och jag har nog aldrig sett så mycket bus och luftkrumelurer nån gång:D
:

Typ såhär då? Den lilla flygturen på slutet gjorde nog ont :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=emxI-nRGWBE

Typ såhär då? Den lilla flygturen på slutet gjorde nog ont :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=emxI-nRGWBE

Yikes, skaderisken känns gigantisk redan från början! Jag hade tagit ut den där bollen efter någon minut jag.. Nu är ju det där ett föl, och de brukar ju klara sig, och bollen är väl ändå kanske bättre än ingen lekkompis. Men bara tanken på en vuxen som gör sådär.. hmm, sträckning, vrickning, övertänjning, påspark, fläkning, benbrott, ond bråd död... Mitt katastroftänk hade antagit enorma proportioner :devil:

Hur många gånger om dagen behöver du ge Vetranquil?

Jag gav min dimisedan gel när hon skulle promeneras och i början i sjukhagen.
Jag tycker att det höll i sig ganska länge efter så är priset per dag du skrivit vad som går åt vid ett tillfälle så blir det ungefär det samma som med domosedan gelen.

Men ger du flera gånger/ dag för att hålla hästen lugn hela dagen så drar det ju snabbt iväg.

3 ggr/dag. Sen vill man inte ge min just domosedangelen, då den kan öka blodglukoskoncentrationen, och det vill vi gärna undvika just för det är upprepad administrering.

Men det är just att det behöver ges fler ggr som hottar upp priset. Vetranquil är ju per dos absolut billigast, så med sedalin eller domo skulle priset skena, och jag har i ärlighetens namn svårt att ekonomiskt få ihop 175 pix (dvs ca ½ burk) vetranquil per dag, det blir liksom sjuka summor (drygt 5000 kr..) i månaden. Nu har jag ju bara gett sådär mkt i en vecka, men det är ens om man får tag i vetranquil inte ett hållbart alternativ månad ut och månad in.

Men det behövs ju sedering för att kunna fixa en övergång till någon annan form av lösning alldeles oavsett. Även om vi just nu inte har någon bra lösning hur sjutton vi ska kunna fortsätta konvalescensen enligt plan. Men utan sedering blir det ju tusen ggr mer huvudbry.

Senast ändrad:

Men hur går det att äta med vetranquil? Jag fick en varning av min veterinär när jag fick ut en burk sånt för att transportera en häst just för foderstrupsförstoppningsrisken.

Man ska ju aldrig ge en häst nåt att äta på några timmar efter någon form av sedering.

Varför går det inte att ha hästen ute? Rymmer den? Jag är helt säker på att de flesta "läker" bättre om dom får psykisk stimulans och välbefinnande istället för att vara inne vecka in och vecka ut..

Aah, jag har en sådan gammal sopborste jag kan offra! Var hemma på lunchen och kollade till sjuklingen (och hans kompisar som även dem åker på ofrivillig boxvila) och han hade gömt borsten så bra att jag inte kunde hitta den:D

La in lite grenar, men mest spännande var att förfölja matte i boxen när jag mockade...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 990
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka