Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?
Men hur går det att äta med vetranquil? Jag fick en varning av min veterinär när jag fick ut en burk sånt för att transportera en häst just för foderstrupsförstoppningsrisken.
Ingen fara med den sederingsgrad han har, dubbelkollat med vet, just för att annars är det ju noga med att inte äta förrän de är fullt vakna när de varit sederade. Men ingen fara med den här sederingsgraden enligt två oberoende vet (ja jag är lite nojig och dubbelkollade). Han blir ju inte drogad så att det syns på honom, utan han är som en vanlig häst på vetranquilen, pigg, med i matchen och vet man inte att han är sederad skulle man inte kunna gissa det.
Om han däremot sederas så att det syns på honom sas så ska han inte ha något att äta. Så när han sederats tyngre inför vissa promenader t ex så får han vara utan mat tills han är med i matchen igen.
Varför går det inte att ha hästen ute? Rymmer den? Jag är helt säker på att de flesta "läker" bättre om dom får psykisk stimulans och välbefinnande istället för att vara inne vecka in och vecka ut
Nejdå, han rymmer inte. Men han är på tok för livlig. Han får inte springa/hoppa/skutta, och tyvärr är det just det han gör. Han stod ute i boxhage första4 veckorna av konvalescensen. Var lugn hela tiden han kollades till med två undantag då han skuttade lite vid intag. Tyvärr så lyckades han bralla upp skadan på ena gaffelbandet från 'mycket lindrig' till 'måttlig-kraftig'. Eftersom han (tills nu) är KOLUGN på box av ngn mystisk anledning, så fick han stå på box istället, och sederades inför promenaderna.
Men han är fyra år gammal, han har stått på boxvila i 17 veckor, och vi förstår alla att det börjar pysa ur öronen och han börjar ledsna nu. Tyvärr så kan vi inte släppa ut honom nu, med mindre än att han förstör 4 månaders konvalescens och vi får börja om på noll igen. Därför har han senaste veckan i väntan på återbesöket och resultatet av det fått sederas även i boxen, eftersom han fick någon form av flipp och talade om att nu hade han fått nog.
Nu ska han få öka rörelsen lite, då gaffelbanden ser mycket bättre ut. Senskadan är helt läkt, gaffelbandet på HF är nästan läkt, och det på VF syns skadan fortfarande tydligt, men det läker som det ska - men det tar ju tiiid sånt, och det var det gaffelbandet han slog upp när han fick gå i boxhage, så det ligger en månad 'efter' läkningsmässigt (och är värre).
Men gårdagens ultraljus gav grönt ljus för att öka skritten från 20 minuter per dag till 'så mycket du orkar och vill'. Dvs han får promenera hur mycket som helst nu och jag får sitta upp och skritta om jag vill (ho ho..), naturligtvis ska jag öka lite gradvis osv men det är int en gräns vid 20 min längre.
Dessutom kan jag börja ha honom i boxhage litegrann under övervakning om han är lugn, och vi har en plan för hur vi ska påbörja projekt igångsättning och utslussning.
Om 6 veckor cirkus ska han får börja trava, om allt går som det ska, och sen är det igångsättning.
Men att släppa ut honom nu är tyvärr en garanti för bus och brall, och det kan radera ut fyra långa månaders kamp, och vi får börja om - istället för om jag i 2 månader till lyckas hålla det på rätt sida och vi kan få 'gå i mål'.
Men, förhoppningsvis kommer många och långa promenader göra underverk och han bli lika änglalikt rar mönsterpatient som han varit fram till för en knapp vecka sen =)