HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Alexandra: ett crooked hastsaljarknep kanske kan hjalpa?

Har aldrig testat sjalv, men enligt uppgift ska det vara valdigt effektivt...

starkt, riktigt kamomillthe. (nagon liter, vattenhink stuk)

Tydligen nagot som kors har innan hastauktioner :cool:

..sen har jag ingen aning om hur det ev. paverkar hans insulin resistance, men det kanske kan vara vart ett forsok?

Men hur går det att äta med vetranquil? Jag fick en varning av min veterinär när jag fick ut en burk sånt för att transportera en häst just för foderstrupsförstoppningsrisken.

Man ska ju aldrig ge en häst nåt att äta på några timmar efter någon form av sedering.

Varför går det inte att ha hästen ute? Rymmer den? Jag är helt säker på att de flesta "läker" bättre om dom får psykisk stimulans och välbefinnande istället för att vara inne vecka in och vecka ut..

Det första har du en stor poäng med och för mig så förefaller ekvationen inte gå ihop med hästens naturliga behov av tuggtid och mängd grov foder behov/dygn.

Vad jag heller inte förstår är hur veterinären resonerar utifrån den långdragna skadan/skadorna. Det viktigaste för rehabeliteringen är väl att individen befinner sig i en miljö där den känner sig harmonisk och står lungt. Varför envisas med boxvila när hästen bevisligen inte är lugn i boxen??? Varför förvärra läkningsprocessen???

Vad jag heller inte förstår är hur veterinären resonerar utifrån den långdragna skadan/skadorna. Det viktigaste för rehabeliteringen är väl att individen befinner sig i en miljö där den känner sig harmonisk och står lungt. Varför envisas med boxvila när hästen bevisligen inte är lugn i boxen??? Varför förvärra läkningsprocessen???

Min gamla ponny hade kotledsinflammationer och fång några gånger och då skulle stå på box.. Han blev helt rabiat och livsfarlig av att stå på box. Och det blev knappast bättre i benen av att han stod och snurrade i en box. Jag frågade då veterinärerna vad jag skulle göra. Dom svarade "släpp ut honom tillsammans med kompisarna, det brukar vara lugnare och läkningen är bättre än att han står inne. Han hade 3 fånganfall och inte tillstymmelse till rotation, han blev behandlad för kotled och hovledsinflammation ett antal gånger och tillfrisknade helt. En häst som trivs läker bättre. Just nu kan jag ärligt säga att min lilla häst trivs inte och det börjar snart dra mot djurplågeri och hon har bara varit inne helt sen förra måndagen..:crazy:

Men hur går det att äta med vetranquil? Jag fick en varning av min veterinär när jag fick ut en burk sånt för att transportera en häst just för foderstrupsförstoppningsrisken.

Ingen fara med den sederingsgrad han har, dubbelkollat med vet, just för att annars är det ju noga med att inte äta förrän de är fullt vakna när de varit sederade. Men ingen fara med den här sederingsgraden enligt två oberoende vet (ja jag är lite nojig och dubbelkollade). Han blir ju inte drogad så att det syns på honom, utan han är som en vanlig häst på vetranquilen, pigg, med i matchen och vet man inte att han är sederad skulle man inte kunna gissa det.

Om han däremot sederas så att det syns på honom sas så ska han inte ha något att äta. Så när han sederats tyngre inför vissa promenader t ex så får han vara utan mat tills han är med i matchen igen.

Varför går det inte att ha hästen ute? Rymmer den? Jag är helt säker på att de flesta "läker" bättre om dom får psykisk stimulans och välbefinnande istället för att vara inne vecka in och vecka ut

Nejdå, han rymmer inte. Men han är på tok för livlig. Han får inte springa/hoppa/skutta, och tyvärr är det just det han gör. Han stod ute i boxhage första4 veckorna av konvalescensen. Var lugn hela tiden han kollades till med två undantag då han skuttade lite vid intag. Tyvärr så lyckades han bralla upp skadan på ena gaffelbandet från 'mycket lindrig' till 'måttlig-kraftig'. Eftersom han (tills nu) är KOLUGN på box av ngn mystisk anledning, så fick han stå på box istället, och sederades inför promenaderna.

Men han är fyra år gammal, han har stått på boxvila i 17 veckor, och vi förstår alla att det börjar pysa ur öronen och han börjar ledsna nu. Tyvärr så kan vi inte släppa ut honom nu, med mindre än att han förstör 4 månaders konvalescens och vi får börja om på noll igen. Därför har han senaste veckan i väntan på återbesöket och resultatet av det fått sederas även i boxen, eftersom han fick någon form av flipp och talade om att nu hade han fått nog.

Nu ska han få öka rörelsen lite, då gaffelbanden ser mycket bättre ut. Senskadan är helt läkt, gaffelbandet på HF är nästan läkt, och det på VF syns skadan fortfarande tydligt, men det läker som det ska - men det tar ju tiiid sånt, och det var det gaffelbandet han slog upp när han fick gå i boxhage, så det ligger en månad 'efter' läkningsmässigt (och är värre).
Men gårdagens ultraljus gav grönt ljus för att öka skritten från 20 minuter per dag till 'så mycket du orkar och vill'. Dvs han får promenera hur mycket som helst nu och jag får sitta upp och skritta om jag vill (ho ho..), naturligtvis ska jag öka lite gradvis osv men det är int en gräns vid 20 min längre.

Dessutom kan jag börja ha honom i boxhage litegrann under övervakning om han är lugn, och vi har en plan för hur vi ska påbörja projekt igångsättning och utslussning.

Om 6 veckor cirkus ska han får börja trava, om allt går som det ska, och sen är det igångsättning.

Men att släppa ut honom nu är tyvärr en garanti för bus och brall, och det kan radera ut fyra långa månaders kamp, och vi får börja om - istället för om jag i 2 månader till lyckas hålla det på rätt sida och vi kan få 'gå i mål'.

Men, förhoppningsvis kommer många och långa promenader göra underverk och han bli lika änglalikt rar mönsterpatient som han varit fram till för en knapp vecka sen =)

Aah, jag har en sådan gammal sopborste jag kan offra! Var hemma på lunchen och kollade till sjuklingen (och hans kompisar som även dem åker på ofrivillig boxvila) och han hade gömt borsten så bra att jag inte kunde hitta den:D

La in lite grenar, men mest spännande var att förfölja matte i boxen när jag mockade...

Hehe, jag brukar hitta den på de mest oväntade ställen när jag mockar, så helt klart bereder den honom nöje. Den brukar ha nya gnagmärken varje dag.

Min gamla ponny hade kotledsinflammationer och fång några gånger och då skulle stå på box.. Han blev helt rabiat och livsfarlig av att stå på box. Och det blev knappast bättre i benen av att han stod och snurrade i en box. Jag frågade då veterinärerna vad jag skulle göra. Dom svarade "släpp ut honom tillsammans med kompisarna, det brukar vara lugnare och läkningen är bättre än att han står inne. Han hade 3 fånganfall och inte tillstymmelse till rotation, han blev behandlad för kotled och hovledsinflammation ett antal gånger och tillfrisknade helt. En häst som trivs läker bättre. Just nu kan jag ärligt säga att min lilla häst trivs inte och det börjar snart dra mot djurplågeri och hon har bara varit inne helt sen förra måndagen..:crazy:

Jag vet inte om jag förstår dig rätt men menar du alltså att en fånghäst som inte står still i sin box under boxvilan kommer att bli bättre om man släpper ut den? Intressant tanke!

tror mul menar att: lung hast ute ar battre an stressad hast inne.

Min dam och boxvila gar inte ihop alls, efter nagra timmar forsoker hon riva stallet, hoppa boxdorrar och galoppera pa stallet. Bra mkt lugnare att ha henne i en sjukhage med en sansad kompis i stallet... Ensam i sjukhage sa hoppar hon ut. (Japp, med fang. Denna enda gang hon haft det... huj.) Nu drogade vi iofs inte henne..........

Det är verkligen inte enkelt att ha en fånghäst:(! Varför fick ponnyn upprepade fånganfall?

Sådana hästar som är lugnare i hage ska givetvis hellre gå i hage. Har nog aldrig mött någon veterinär som OM skadan medger skritt INTE tycker att ha hästen där den är lugnast, och bara plus om den är så lugn så den kan gå i hage.

Lillen står alltså på box och har så gjort hela denna tiden eftersom det är där HAN är lugnast. Av någon mystisk anledning jag inte riktigt förstår så ge honom fyra väggar och han är som en filbunke. Ge honom samma yta ute i friska luften och tjohö. Var lika när han hade fång. Han stod tålmodigt och med samma soliga humör på box (utan promenader) i 12 v. Sen fick han komma ut i minihage - och jisses så han bockade och brallade. Har lagt ut bilderna i tråd förr, men kan visa dem igen om så önskas.

Så, alla hästar ska gå där de är lugnast (om skadan alls medger rörelse då, ibland är ju alt bara avlivning om de inte klarar boxvila, men oftast så fungerar ju lugn skritt), det har jag faktiskt inte mött en enda veterinär som inte tycker. Och därför har jag haft de som aldrig haft box utan alltid fått gå direkt ut i hage, för de varit lugnast där. Och just 'ha hästen där den är lugnast och minst äventyrar konvalescensen' är ju som sagt anledningen till varför Lillen står och stått på box.

Och i drygt 16 veckor av knappt 17 har han varit just kolugn i boxen, utan ett uns droger. Så jag tycker att själva diskussionen blev väldigt skevt vriden här på slutet att 'varför ha på box om den inte är lugn där' osv...

..jag kritiserar dig inte Alexandra! :)

Man far agera utifran det situationen kraver, i din grabbs fallar det box som ar det basta valet - i mitt stos fall ar det ute :)

Jo, just det var inte specifikt riktat mot dig, kanske skulle förtydligat, det var eg mer mot muls & coaris diskussion.

Jag har ju TUREN att Lillen har ett helt underbart temperament :love: och med sol i sinne och humöret jämnt och fint är ¨så otroligt accepterande just vad gäller t ex boxvila. Märkte ju det vid fånget, och det var underbart skönt att när gaffelbandsskadorna upptäcktes och man hör veterinären prata om först fyra och sedan sex månaders boxvila INTE behöva oroa sig för 'herregud, hur ska det gå???'

Jag har nämligen haft tre som inte pallat boxvila (och två till som varit som L, helt underbart toleranta mot dylikt). Den ena boxvandrade hysteriskt i box och hoppade ur sjukhage. Hon var dock lugn i stor hage tack och lov. Den andra var kolugn i hage men gjorde kaffeved av boxen. Den tredje var en mardröm, ett popcorn i hage, och ett galet monster på box :crazy:

Hmm, alla tre som inte klarade boxvila var ston, och alla tre som likt Lillen varit drömpatienter var valacker... hmmmm :devil:
Dock, har en shettisvalack, som INTE kommer få boxvila, punkt. Han sparkade sönder boxen efter en vecka hos fd äg när han hade fång, och jag har sett hur han beter sig här bara han står inne EN dag - han sparkar frenetiskt på boxdörren. Han är dock cool i liten hage det lilla jag haft honom, så skulle tro det funkar. Men han kraschar min könsteori ;P

*vissel* jag har ju da en forkarlek for ston.. (och har idel valacker har...)

tror dock inte vi har en enda hast har som skulle tolerera boxvila, men sa har fa av dom varit i en box alls.... Blir de skadade har far de ga i separat "pen" (liten hage med 9-13 fot hogt staket..)

aprapa din Lillens uttrakning, svart o ge nagot konkret tips forutom diverse lugnande i tid och otid. Det bygger ju pa ratt bra nar de star inne sadar, skont att han ar sa pass sansad anda!

En sån skulle man ha, en sån där pen. Med hela väggar och ett litet tak. Han är ju rolig med det där att väggar = lugnt. (Tja, han körde velodromgalopp vid longeringen förra besöket, men kan ju förstå livsandarna väcks av att få springa i lina). Men han har ju alla besök varit hur cool som helst på kliniken, och fått tonvis med beröm hur lugn och cool han är trots ålder och vila. Men räckt med att man gått över parkeringen till ridhuset för att han ska ha börjat ladda ute på parkeringen (friska luften), för att sen bli lugnet själv i ridhuset igen, med det där enda undantaget.

Så en sån där pen skulle kanske funka om man gjorde solida väggar och ev ett tak ;)

Men, förhoppningsvis får vi snurr på det så vi klarar ca 2 månader till nu med lite mer stimulans - och lite droger. (Han kommer dock inte drogas hela dagarna mer än absolut närmsta tiden, det är som sagt alldeles oavsett allt annat inte ekonomiskt försvarbart)

..en san har vi med... mitt i smeten i vart pennsystem, du far helt enkelt skicka hit honom ;)

knepigt nar man maste passa sa noga for vad de ater med annars kan ju cool mix funka..

Hoppas det gar bra for er i vilket fall! :)

tror mul menar att: lung hast ute ar battre an stressad hast inne.

Det är möjligt att det är så i vissa sammanhang.

Jag har nog haft tur för både mitt ganska så livliga halvblod och min ponny har klarat sig bra med att stå i box. Däremot så har vi en liten ponny som aldrig skulle fixa en boxvila.

Det -ar- sa, i flera sammanhang.

Man far ta individen i berakning. Och gora det som funkar.

Det gjorde mina två ston också. Den lille som ej klarar av att stå inne är en valack.

Det är verkligen inte enkelt att ha en fånghäst:(! Varför fick ponnyn upprepade fånganfall?

Grönt gräs och en utbildad agronom som såg min ponny menade på att stallägarna kunde ju visst släppa ut honom på bete.. Det var sista gången han gick på bete.. De första gångerna fick han fång av bete just för att jag var en sån elak människa för 20år sen som inte ville ha en ponny valack på bete.. Så han skulle visst gå där..

Jag vet inte om jag förstår dig rätt men menar du alltså att en fånghäst som inte står still i sin box under boxvilan kommer att bli bättre om man släpper ut den? Intressant tanke!

Om den står mera still i en hage än i en box så borde väl det innebära mindre belastning för den skada den ordinerats boxvila. Intressant tanke!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 990
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka