Hjälp mig i storhästdjungeln!

Sv: Hjälp mig i storhästdjungeln!

Sexåring som går 130 med bra resultat är ju en häst som går falsterbo/breeders.

Jag förstår inte rädsla över att ha en äldre häst :confused:
Jag skulle heller inte tycka att en sex-sjuåring är en särskilt förlåtande häst vilket man vill ha när man går över till stor häst.

Sexåring som går 130 med bra resultat är ju en häst som går falsterbo/breeders.

Jag förstår inte rädsla över att ha en äldre häst :confused:
Jag skulle heller inte tycka att en sex-sjuåring är en särskilt förlåtande häst vilket man vill ha när man går över till stor häst.

Vilket ganska många 6åringar gör nu. Visst kan en äldrehäst va bra men om man vill sälja i framtiden. De finns förlåtande sex-sjuåringar men man får leta noga.

Men kollar du priset så är de dels dyra och frågan är om du får tillbaka de pengarna om hästen inte blir en stjärna.
Jag skulle tippa på ett pris på runt 200 000:- Då ska man dessutom ha tur och hitta en som är förlåtande och inte bara på provridningarna. ;)

Så ja jag tycker att det är smartare att köpa en läromästare som är äldre för kanske 50-80 000:- Kanske förlorar några tusenlappar i värde på de åren. Men förhållande till att den unga superhästen (för mååånga blir ju inte GP ämnen när de blir äldre) ser jag som ett betydligt mer osäkert kort ur ett rent finansiellt perspektiv.

Dessutom kan man rida unghäst resten av livet.
Jag har själv gått på niten med unghäst skulle aldrig göra om det om jag fick göra om valet när jag var 17.

Men kollar du priset så är de dels dyra och frågan är om du får tillbaka de pengarna om hästen inte blir en stjärna.
Jag skulle tippa på ett pris på runt 200 000:- Då ska man dessutom ha tur och hitta en som är förlåtande och inte bara på provridningarna. ;)

Så ja jag tycker att det är smartare att köpa en läromästare som är äldre för kanske 50-80 000:- Kanske förlorar några tusenlappar i värde på de åren. Men förhållande till att den unga superhästen (för mååånga blir ju inte GP ämnen när de blir äldre) ser jag som ett betydligt mer osäkert kort ur ett rent finansiellt perspektiv.

Dessutom kan man rida unghäst resten av livet.
Jag har själv gått på niten med unghäst skulle aldrig göra om det om jag fick göra om valet när jag var 17.

självklart blir de ett ganska högtpris, men ts har ju inte skrivit vilken budget hon har. Sen tycker jag inte att en 7åring är så jätteung. men smaken är som baken. jag har själv bara haft unghäst sen jag gick över på storhäst, Jag hade säkert haft roligt med en äldrehäst också men jag har inte sett några problem med att ha unghäst heller, men nu har mina unghästar varit väldigt trevliga individer. Men ja tror inte man ska vara så låst på hur gammal hästen är hittar men en häst som man trivs med så är de viktigast, kanske inte för ung eller gammal om man vill satsa på ridningen direkt.

Jag fyller 18 i år och ska gå över på storhäst. Jag har hoppat upp till Msv A på min d-ponny och vill väl helst ha någon som går minst 130-140. Men jag tycker det är såå svårt att veta vad jag ska leta efter! Vad köpte ni för övergångshäst? Rutinerad eller inte? Vill gärna höra lite åsikter.

jag gick från d-ponny som va jätte fin till fd galoppör som inte ville ha sin ryttare på ryggen :D men jag tror att man ska gå efter de typer av hästar man gillar. jag tror att du vet bäst själv vad du vill ha för häst fast det inte känns så :)

jag letade efter halvblod men det blev en busig fullblods valack :D

Jag har sett många många fler som sitter med unghästar och sliter och inte kommer nånstanns.
Ofta säljs hästarna efter ett par år och nya unghästar köps in. :p
Jag säger inte att det är en omöjlighet att det fungerar men för det är inte en majoritet som lyckas med unghästar.

Så mitt generella tips kommer aldrig vara köp en unghäst så kan ni ha roligt i flera år.

KL

Mr. Zetterman har faktiskt sagt en klok sak i ämnet.

De första hästarna förstör man ändå hur man än bär sig åt:cool:

För din egen skull så ta något som är lite rutinerat och lycka till i hästdjungeln

Kl

Vilken häst man väljer måste bero på när man hade tänkt att rida de klasser man vill rida.

Om 1.40 är målet och man vill helst vara där på en säsong är det lämpligt att köpa en häst som redan har gjort ett par säsonger i 1.40 (inte precis debuterat!)

Kan man tänka sig att ge det tid kan en yngre häst med kapacitet vara ett alternativ.

Angående ekonomin tjänar man nästan aldrig på hästar hur man än bär sig åt. Det viktigaste är att hitta en häst som är frisk och kommer att hålla för det man vill göra med den samt att den kan/själv vill det.

Senast ändrad:

Tack för svar allihopa! :)
Vill bara säga att pengarna behöver vi inte diskutera, jag har full koll på vad en häst som går de klasserna jag vill rida kostar!

Jag tänker nog göra som de flesta har skrivit, köpa en häst som jag verkligen gillar! Men jag vill ju helst kunna ha hästen några år så en alldeles för gammal häst funkar tyvärr inte.. Och inte en alltför ung heller för den delen. Så något mittemellan som jag gillar!

Ska åka och prova en faktiskt som är 12 år och gått 140! Wish me luck :P

ett tips är att provrida de olika typer av häst du är intresserad av. Då får du känna dig fram och se vad det är du söker. När jag själv gick från ponny till storhäst provade jag allt från 4 åriga talanger till 18 åriga läromästare. Jag fastnade för ett då sjuårigt sto med tufft huvud. Idag önskar jag att jag istället hade valt den äldre läromästaren. Jag är 18 år idag och mitt tips är att prova dig fram och skit i vad dina jämnaåriga kamrater sitter på för hästar :)

Eftersom du inte har någon större lust att utbilda ännu en häst så tycker jag att du ska satsa på en inriden 9-åring eller dyl som redan har hoppat 120cm bana. Har hästen en fin stam har den ju kapacitet för ännu mer och då kommer ni säkert komma långt. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar