Hjälp mig i foderdjungeln

L

LillOhlsson

Nu har vovven bantat i ca 1 månad och nu behöver hon inte bli smalare, så det är dax att köpa ett nytt foder som hon inte blir tjock av och som hon inte går ner mer av.

Hunden i fråga är en Amstaff Tik som är 2 år, hon är otroligt lugn, gör aldrig fler knop än hon verkligen behöver. Ute blir hon lite piggare men är inte överallt och ingenstans, tokspringer 2 vänder sen räcker det, då går hon bara och strosar i närheten av mig.
Hon leker inte nämnvärt, kan ta en nallebjörn i munnen och kasta lite med huvudet mer än så gör hon inte.

Så hon har inte spec mkt energi så vill inte ge ett foder som gör att hon går upp pga. att hon inte rör sig så mkt självmant. Vi går självklart på en längre promis om dagen (lite mer än 1 timme) + ett flertal kortare (ca 20 min).

Vad har ni att rekomendera? När vi fick hem henne åt hon Pro P*an (man får inte nämna hela namnet va?) och hon såg ut som en gammal labbe som ätit köttbullar i hela sitt liv. Nu är hon smal och fin men behöver muskler och bli mer amstaff-lik i kroppen.

Alla tips är välkomna:)

Sv: Hjälp mig i foderdjungeln

Eukunuba kör jag med och är verkligen supernöjd med det deras standard foder tro jag skulle vara jätte bra. Jag har kört Aktive jag med exktra mycket fett för att få upp hunden i vikt och ska snart gå över till standard igen för att behålla vikten samma.

Och hunden varit både bra i hull päls och sätter bra muskler av det.
Och en 15kg säck går på ca600:-

Jag kör på James Wellbeloved (finns hos Djuraffär). Innan hade vi Adult men nu har vi gått över till Senior. Vovven har varken gått ner eller upp sedan vi började med det fodret, som är ett foder utan konserveringsmedel, färgämnen, mejeriprodukter, vete, soja och nötkött. tycker också om att det inte känns lika flottigt och fett som många andra lite dyrare foder gör. Och fy vad de brukar lukta också.

Vi har en kastrerad hanhund som gärna går upp i vikt... han får Hill´s diabetesfoder efter som vi har en tik med diabetes känns det onödigt att köpa två olika foder när de ger samma resultat. Hills lightfoder är bra... (men dyrt)
Sen använder min uppfödare ett foder som finns att köpa på ICA MAXI som heter Magnussons (det är iaf ett -son namn!)tror jag. Hon använder deras lightfoder till sina kastrater!
Lycka till!

Jag rekommenderar Magnusson Meat & Biscuit Adult (alt. Light). Finns att köpa i alla Ica Maxi-butiker i Sverige samt hos några ytterligare återförsäljare i landet. Det går även att beställa via deras webshop. Är du osäker kan du ju alltid ringa och prata med dem! (www.hundmat.com). Den brukar ligga på omkring 414 kr/15 kg (adult, light är billigare), beställer man via deras hemsida så kostar den runt 500 kr med frakt hela vägen hem till dörren!

Fodret är baserat på färska råvaror: färskt kött, färska morötter, färska ägg och kallpressad rapsolja. Det är helt avsaknat av onödiga tillsatser och smakämnen. Dessutom är det ugnsbakat vilket leder till att proteinkvaliten blir högre och fodret mer smakrikt.

Jag har själv gett min ridgeback deras foder i snart tre år, och är jättenöjd. Han har stora allergiproblem (foder, samt kvalster, damm, pollen mm), men när jag bytte till detta foder (från att ha prövat JWB, Hills mm mm mm) så har i princip alla hans bekymmer försvunnit. Har ställt ut honom en hel del och får mycket beröm för hans päls.

Tillägg: man kan maila dem och be om en provförpackning, de brukar vara snabba med att skicka ut!

Senast ändrad:

Svårt när man inte vet vad för foder hunden bantar på. Generellt brukar man säga att man bantar med ett bantningsfoder och håller vikten på en hund som har lätt för att gå upp i vikt igen med ett lightfoder.

Min tik gick upp i vikt efter att hon opererades för livmoderinflammation. Vi köpte ett lightfoder (RC maxi light) och körde på som vanligt men med lite mer motion. Det äter hon fortfarande och nu är hon fin i hullet.

Nu vet jag ju inte vad hon äter just nu plus att jag inte kan så mycket om det här med foder och så, men om man "bantar" genom att äta lightfoder och sedan byter tillbaka till ett fetare.. Borde dom inte gå upp i vikt igen då? Om jag lever på sallad går jag ju ner men när jag börjar äta onyttigt igen så går jag ju upp igen. Eller?

Näringsvärdena i dom bra lightfodrena borde väl vara tillräckliga för att en hund ska sätta muskler? Om hon inte gör det kanske det är mer träning som behövs? Jag är inte så bra på sånt här så det är bara mina tankar. :) Jag skulle iallafall behålla min hund på ett lightfoder och kanske ge mer av det isådanafall. Och sedan träna mer om det är muskler som saknas. Under förutsättningarna att hunden får i sig den näring som krävs förstås. Fast det är klart, om hon var fet för att hon åt kopiösa mängder av ett vanligt foder så kan hon ju säkert äta det igen men i normala portioner. :)

Liknande trådar

Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Luff
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 087
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka