Hjälp mig hjälpa min unghäst

E

ezze79

Det kanske finns liknande men hittade inte någon.

Jag har en unghäst på 2 år som älskar att hoppa. Hoppar allt hon kommer åt i hagen:laugh:. Har hoppat som föl 1,20 m höga stockar.

Men hon vet ej när hon ska göra avtrampet (Heter det så?) Har själv aldrig varit intreserad av hoppning. men efftersom min dam älskar det så måste ja ställa upp .

Hon hoppar för tidigt och slår i frambenen.
Har prövat att lägga en bom framför alla stockar men utan ett resultat.

Hur långt från "Hindren" ska jag lägga bommen?

Och finns det nått annat bra sätt att hjälpa henne:confused:?

Hoppas att någon vill hjälpa mig !!:bump:

Sv: Hjälp mig hjälpa min unghäst

Eftersom hästen bara är 2 år så kommer avståndsbedömningen med tid och erfarenhet. Så jag hoppas att du inte ber den hoppa så höga stockar, utan att det är något som finns i hagen. Om de går att hoppa från båda håll ska du inte lägga några bommar framför, då blir landningen livsfarlig istället! (Om hästen verkar "dumdristig" och hoppar stockarna på eget bevåg och ramlar och slår sig tycker jag du ska överväga att stängsla in/ta bort dem)

Till problemet: Löshoppning är hur du hoppar en unghäst. Har du ingen vana av det, läs på samt ta hjälp. Även om du har vana, se till att ni är minst 2, helst 3 stycken, och hoppar på bra underlag, och avgränsar med rep (band typ polisavspärrningar funkar fint) iaf 15 m före och efter hindren, gärna längre.
Börja med att lägga två bommar på marken, och låt hästen ta sig över i egen takt. Den får gärna stanna och titta, men inte vända. Låt den sedan galoppera över bommarna. Stötta den med piska (piska inte på hästen, men följ med den hela vägen utan att jaga den).
Sen bygger du 2 små hinder, det första kommer alltid vara litet, för det är hjälphindret, det andra kan man successivt höja och/eller göra till en öxer). Jag är lite dålig på avstånd, men kan tänka mig att en 2-åring har max 7m mellan hindren.
Hoppa jättelågt första gångerna, och en 2-åring behöver aldrig hoppa över en meter.
Tänk på att följa hästen fram till hindren, men också efter hindren, så den fortsätter att tänka framåt innan den tillåts stanna.

Hästen är bara två år. Den har flera år på sig att bli bra på hoppning.
Eftersom den är så pass ung ska den självklart inte hoppas så ofta, och absolut inte högt, så den kommer ju inte bli rutinerad över en dag.

När du löshoppar, så ha alltid två hinder. Ett litet (typ 20, eller bom på marken) sen ett lagom galoppsprång till själva hindret.
Se till så galoppen har en bra bjudning, men den får inte rusa.
Detta är en lätt övning och gör att hästen automatiskt lär sig komma rätt på hindren.

Eftersom första hindret är så pass litet gör det inget om den kommer fel på det.

När hästen blir lite äldre så kan man länga så man får två eller tre galoppsprång mellan hindren, men det är ju lång tid kvar tills dess.

Tack..... Jo allt detta visste ja tyvär =)
Fundera på om det fanns nån annan direkt lösning så hon slipper slå i stockarna .
Hon har då inte gått i den hagen på 4 månader och ska snart släppas in i den ,
och fundera på hur ja skulle göra för att hjälpa henne att se vart hon ska hoppa så hon kommer rätt.

Men har oxå fundert på om ja ska ta bort alla naturhinder och istället löshoppa på banan under kontrolerade former.
Tack för svaren=)

du kan kanske sätta ut ett vanligt hinder i hagen, typ sockerbitar med en färgglad bom så att hästen vänjer sig vid sånna hinder också. sen kan du ju låta hästen ha ett par frambens skydd i hagen så att hon inte skadar sig om hon slår i.
men hoppar hästen hinderna i hagen utan att ngn ber henne?
iså fall kommer hon nog bli en duktig fältävlans häst om hon inte hunnit tröttna på det när det när det är dacks för inridning.
testa att ha en trav/galoppbom före hindret när ni lös hopar så att hästen förstår var hon ska hoppa av.

Ja hon hoppar utan att någon ber henne!

Jag är ingen hopptjej och hon en Frieser.
Men hon är inte en typisk frieser. Väljer galopp inte trav som Friesrarna normalt väljer som gångart och så Ja hoppar allt som hon ser.

naw vad härlig häst^^, min polle med hoppstam och placeringar i 120 vill inte ens gå över en bom i hagen :( inte ens om man ber henne. bevara hopp intresset och välj inridare med extra omsorg, sånna hästar hittar man inte överallt.

Vänta den lär sig om den bara är två år och försök lägga ut bommar och gå över :D

Jag skulle testat att låta henne hoppa lägre och längre hinder för att hon ska lära sig mer effektivt. Kanske låga oxrar eller liknande. Jag tror att det skulle funka. :laugh:

När du löshoppar den så hjälp den genom att lägga ut dubbla markbommar. Ena 10 cm från hindret och andra med ca 20cm mellanrum mellan den och första bommen. Då blir det tydligare för hästen.

Har gjort mycket sånt på min häst som varit livrädd och gärna klivit av 3m innan och landat 3m efter (utan att jag överdriver, med mig på ryggen) och det gör dom verkligen mer uppmärksamma på hur, när, var dem behöver kliva av.
Om den klarar det så lägg ut en galoppbom framför så den får lite ytterligare hjälp med taxering, men då måste den vara "smart nog" att inte ta i och hoppa bommen, eller bommen och hindret i ett och samma språng.

Fungerar även jättebra på titthinder för hästar i alla åldrar med dubbla markbommar! (;

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 910
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar