Hjälp mig hitta rätt

Sv: Hjälp mig hitta rätt

Självklart, men det finns ju olika lokselar och alla är inte klumpiga, tycker du collerselar oxå är klumpiga? Vad har du själv kört med för lokselar?

Självklart, men det finns ju olika lokselar och alla är inte klumpiga, tycker du collerselar oxå är klumpiga? Vad har du själv kört med för lokselar?

Nej, det tycker jag inte. Jag räknar heller inte collerselen som en loksele. Det kallar jag helt enkelt för collersele. Jag tror att många gör samma sak som jag.

Det är klart att en collersele inte är en loksele, det var väl inte frågan? Jag frågade bara om du tyckte att en collersele oxå är klumpig eftersom det finns lokselar som är nättare/lättare än collerselar plus att man slipper trä dom över huvudet. Du svarade inte på vilka lokselar du kört med? Har du bara kört med arbetslokselar förstår jag om du tycker dom är klumpiga, men det finns ju som sagt massa olika lokselar.

Jag har en lättare typ av loksele. Den påminner om värmlandsselen. Men jag tycker att det fungerar bra med bröstselen dom få gångerna som vi kör.

Hej nästan alla travare körs med travsele beg remsele 500-1000kr
fråga travfolket om råd dom kan enkelt lära dig det du behöver veta
det behöver inte vara omständigt

Eftersom du bor i norra delen så föreslår jag att du tar kontakt med Grans rid och körsällskap i Piteå. Där finns det duktiga tjejer som kan hjälpa dig. Skulle ha hjälpt dej om det nu inte var så långt till Luleå från Umeå. Men jag ska upp till Piteå i sommar../Gunilla

Hej.
Tack för ditt svar.
Får fundera på saken, men det är ju ändå en bra bit till grans härifrån...

Hej igen arbetsselar (lok) går utmärkt en tvåpers rockard går lätt om
det slår för mycket dra fast skaklarna med en rem utöver draglänken och
selstickan

Jag har en lättare typ av loksele. Den påminner om värmlandsselen. Men jag tycker att det fungerar bra med bröstselen dom få gångerna som vi kör.

Då förstår jag varför du trodde våran loksele var en collersele, det är ganska stor skillnad och jag skulle inte kalla värmlandselen en lätt sele...

Om man jämför v-selen med arnee selen så är den väldigt lätt. En stor armee sele väger 20-22 kg. Medans v- selen ligger på knappt hälften.

Ja en armé sele är deffenitivt ingen lätt sele, men det tycker jag inte värmlandsselen är heller, inte om man jämför med hur nätta lokselar det finns. Du trodde ju som sagt att våran var en collersele, den är en lätt loksele i mina ögon :)

Ja, men så tycker jag att det skall se snyggt ut med.

Hej.
Tack för ditt svar.
Får fundera på saken, men det är ju ändå en bra bit till grans härifrån...

Sidalens naturbruk i Storsien Kalix håller kurser och besöker även dig vid behov. Kontakta dom för info. länk till dom finns i föreningen nordsvenska hästen norrbottens hemsida b.l.a

Ursäkta att jag lägger mig i men jag tror det kan vara nyttigt och roligt för dig att gå en körkurs.
Där får du lära dig köra med vana hästar samt veta vad de olika delarna på selar och utrustning heter, ex olika svenglar selar mm.

Öhh, var det inlägget riktat till mig (du har svarat på ett av mina inlägg, syns uppe i högra hörnet)?? Eller missade du ett *kl*?

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Blawe
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 899
Senast: Monstermom
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V