Hjälp mig..Gallor

C

Canoó

Min häst fick gallor på båda frambenen för ca 3-4 veckor sedan vid ett foderbyte. Vi antog att han var allergisk mot det nya fodret (vetekli) och tog bort det direkt när vi märkte gallorna. Hovis tyckte också det såg ut som en stor allergiskreaktion.
Hur lång tid tar det innan gallor försvinner?
Har inte haft ut någon vet. för gallorna har blivit mindre men de är inte borta.

Det är absolut inte nå oroväckande stora gallor men man blir ändå fundersam. Läge att ta ut vet. eller inte?!
De är stora som max en krona om ens de. Inte spec utstående. Han har en galla sedan tidigare på ena bakbenet och den är skitstor jämfört med de "nya". Den i bak hade han när jag köpte honom och vet. sa inget spec om den heller.

Har läst att man kan smörja på liniment på gallor. Hjälper det bra??

Tacksam för svar.

Sv: Hjälp mig..Gallor

Har du ringt veterinär och kollat? Man kan ju iaf be om råd om man är osäker, jag har ringt veterinär bara för att be om råd när jag känt mig osäker på ngt o.s.v. :)
Försvinner gallorna efter att du ridit, haft lindade ben? Min veterinär brukar säga att sålänge gallorna är mjuka så behöver det inte vara något fel- när de blir hårda ska man bli orolig.

Hur lång tid tog foderbytet? Hästar reagerar starkt på nya foder om foderbytet gått alldeles för fort. Ta för vana att introducera ett nytt foder långsamt (3-4 veckor).

Har inte ringt vet. än. Men har haft det i huvudet sedan jag upptäckte gallorna. Som sagt de har blivit mindre och jag tycker de är mindre efter ridning.
Han har inte ont och de är inte varmare än någon annan del på hästen.

Fodret intruduserades väldigt långsamt. Ökade ca 0,5-1 dl i veckan. Han fick ca 1,5 dl/dag när jag upptäckte gallorna.

Gallor kan visserligen förvärras av foder, men då är det oftast kotsenskidorna (och oftast bak) som drabbas. Allergiska reaktioner yttrar sig inte som ökad mängd ledvätska.

Vilken eller vilka leder/ledstrukturer är drabbade?
Var sitter galla bak som hästen haft sedan tidigare?

Hur som hellst så blir det ett telefonsamtal till farbror veterinären imorrn.

Gallan i bak sitter på framsidan av benet strax under knät.
De i fram strax över karleden. De sitter på sidorna. Om man jämför med en människa så kan man säga vid fotknölarna =P

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 013
Senast: sandrafors
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 022
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022