Hjälp mig förstå vilken färg kattn har!

Sv: Hjälp mig förstå vilken färg kattn har!

Spännande att se om han behåller de blå ögonen!
Men denna färg kan väl inte vara vanlig? Har aldrig sett den förrut?

Påminner skarpt om de nya x-färgerna på skogisar som kom för ca 15 år sedan. Olika raser verkar ha olika namn på färger o tecken ibland, men om du söker på NFO nt eller NFO amber kanske du kan hitta något. Det finns olika nyanser av dessa färger med. Vet inte om man får lägga ut namn här, men det finns en skogishane som ser exakt ut som din. Det får bli ett PM!

Spännande att se om han behåller de blå ögonen!
Men denna färg kan väl inte vara vanlig? Har aldrig sett den förrut?

Om det är en tonkanes så är det inte en särskilt ovanlig färg. Ovanlig hos huskatter kanske, men inte hos raskatter.

det var en söt katt tycker jag

Senast ändrad av en moderator:

Påminner skarpt om de nya x-färgerna på skogisar som kom för ca 15 år sedan. Olika raser verkar ha olika namn på färger o tecken ibland, men om du söker på NFO nt eller NFO amber kanske du kan hitta något. Det finns olika nyanser av dessa färger med. Vet inte om man får lägga ut namn här, men det finns en skogishane som ser exakt ut som din. Det får bli ett PM!

Håller med om att den påminner lite om amber men jag tvivlar på att kattungen är det. Främst pga. att det är en väldigt ovanligt färg, att den skulle poppa upp i godtycklig huskattkull känns inte särskilt trolig.

jag tror det är en honkatt. Hanar brukar inte vara trefärgade på det sättet.

Den är inte trefärgad, inte ens tvåfärgad. Den är definitivt svartpigmenterad, antagligen blå. Om den sedan även är maskad eller har något annat anlag som förändrar färgen är en annan femma.

Men den poppade ju upp även hos skogisar! ;) Såg de första kattungarna live på en utställning (kusiner med vår gammeltant!!) och de visste inte då vad det var för färger. Lila och choklad sa de. Numer är de godkända som amber och lightamber.

Men den poppade ju upp även hos skogisar! ;) Såg de första kattungarna live på en utställning (kusiner med vår gammeltant!!) och de visste inte då vad det var för färger. Lila och choklad sa de. Numer är de godkända som amber och lightamber.

Men än så länge har inte amber poppat upp någon annanstans, inte vad jag vet iaf utan det är en färg som är exklusiv för norsk skogkatt. Det är väl inte heller klarlagt hur anlaget fungerar, regleras eller ens om det är ett enskilt anlag. Amber-kattungar brukar inte heller se maskade ut, vilket denna gör.

Joo, en del ser maskade ut och det försvinner ibland efterhand. Vissa vuxna behåller "masken" eller är iaf lite mörkare just kring nosen.

Näe, de är nog inte helt klarlagt varför det blev som det blev. Har för mig att de försökte para med abbesinier (o andra med liknande färger) för att få fram den färgen man trodde att det rörde sig om men jag tror inte det funkade. Om det var choklad i den meningen som hos abbessinier då det borde ha setts hos kattungarna.

Jaa, så kan det bli!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: A_NN_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 697
Senast: Milosari
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 738
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar