Hjälp mig finna en lösning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare EleGanZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 220
E

EleGanZ

Nu börjar jag att bli lite smått orolig.

Vi har en Amerikansk Bulldog tik på 2 år hemma. Hon är världens snällaste mot oss i familjen och dem hon känner.
Men så fort någon ny människa kommer hem till oss så blir hon osäker och morrar. Hon brukar kunna gå undan och hon anfaller aldrig någon, men det är ju det att människorna vill ju oftast hälsa på henne, och så fort de sträcker fram handen eller tittar på henne så morrar hon. Hon låter osäker när hon morrar, men hon ser ändå lite smått läskig ut.

Det är så svårt att säga till alla att man inte ska gå fram till hunden utan låta henne komma fram när hon vill, och även när hon har hälsat på dem och accepterat dem, så kan hon bete sig så där igen nästan gång den personen kommer hit.

Vi är livrädda för att hon ska bita någon, ooch pappa har börjat prata om att om hon inte blir bättre måste vi ta bort henne kanske.

Jag älskar den här hunden lika mycket som min hund, en nakenhunds blandning som bor ihop med denna hund, och jag tror att det finns någon lösning att få bort detta problem.

Så vad säger ni, bukefalister, har ni något tips?

Sv: Hjälp mig finna en lösning

Har jag gäster så får mina gäster acceptera att mina hundar kanske inte alltid vill gå fram och hälsa.
Alla är vi olika tycker hon vissa klart och tydligt att hon inte tycker att det är okej för henne.

Jag hade inte börjat fundera på att hon skulle gå steget längre och anfalla.
Den tanken gör bara situvationen enu värre.

Kan hon inte va i ett annat rum när ni har besök för de kan ju bara va så att hon vill va själv.

Jag märker på min gamla hund nu på senare tid, att han inte orkar med folk, han gör inget, morrar eller så, men går heller inte fram till folk som kommer om det är många på en gång.
Jag brukar erbjuda honom att ligga i vårt sovrum och det accepterar han genast och går dit. (Han är överhuvudtaget aldrig i sovrummet annars.)

Att folk ska fram och hälsa på hunden är lika illa som hundar som flyger på folk som inte vill hälsa på dem.

Säg till era gäster att hon vill vara ifred, kan de inte acceptera det så låt hunden ha tillgång till att gå undan, alla hundar går inte undan utan stannar kvar och "mår dåligt" av att folk inte kan låta dem vara.

Min hund går inte undan om jag inte säger till honom att det är ok.

Prova att erbjuda henne en annan liggplats om folk inte kan låta bli henne.
Hon ska inte behöva lida för att folk inte fattar.

En av mina hundar är både reserverad och vaktig.
Platsar honom direkt det ringer på dörren.
Ber besökare att ignorera honom, de flesta accepterar detta!
När hunden lugnat ner sig säger jag fri, men då har han för det mesta accepterat besökarna och är inte vidare brydd om dom.
Nu får besökarna hälsa, förutsatt att hunden gått fram till dem :)

Det känns som om det är besökarna som är problemet, inte hunden. Hunden visar att den vill vara i fred, så låt den vara det, helt och hållet. Inga undantag. Problem solved.

Man säger helt enkelt till besökande att ni ska låtsas som hunden inte finns. Punkt slut!

Jag har samma problem med min hund, vuxen omplacering som jag haft i tre månader nu. Men jag har bara det problemet på landet, hemma i stan hade hon aldrig visat sådana tendenser, utom när hon försökte skydda mig mot en alkis-tant som ville vara med och leka:grin:

Men på landet blev det nog för mycket för henne med mycket folk som kom och gick i huset då vi lever som en stor familj emd grannarna på landet.
Hon morrade när folk försökte hälsa på henne, men ibland också utan att vi kunde se vad som provocerat henne. En enda person, utom mig och min mamma, accepterade hon dirrekt, en kvinna i mammas ålder. Alla andra, män i alla åldrar och en äldre kvinna gjorde henne dirrekt osäker.

Jag skrev en tråd här och fick råd som fungerade väldigt bra med henne! Det tog två veckor efter att jag började med tipsen, men sista kvällen åt vi allihop tillsammans hemma hos oss och hon gick för första gången fram till alla och hälsade och lät dom klappa lite på henne.

Det jag gjorde var för det första att säga till alla att ignorera henne. En väldigt hundkär man, som Mira var mest osäker emot, hade väldigt svårt för det och jag var tvungen att påminna honom flera gånger.
Så fort hon började morra på någon gick jag och satte henne någonstans där hon kände sig trygg, i korgen inne och på filten ute. Där fick hon vara tills hon kände sig mer säker.
Jag såg resultat direkt! Så länge ingen låtsades om henne var hon inte rädd längre. Så fort någon uppmärksammade henne morrade hon och gick undan.

Jag sa att de fick uppmärksamma henne om hon kom fram av sig själv och nosade, inte för att det hände särskilt ofta.

Nu blev det här ganska långt, du får medalj om du lyckas plöja igenom det;)
Men ville dela med mig av mina råd. Jag kände mig jättekonstig som sa åt vuxna människor (jag är tonåring) vad de fick och inte fick göra, men efter lite pepp från buke var jag tvungen att göra det för hundens skull! Så gör vad du måste för hunden, även om det känns synd att folk måste ignorera henne.
Det var en tre-årig flicka som gärna trängde Mira, som inte förstod när man sa att hon inte skulle bry sig om hunden. Då är det ju extra svårt, barn vill ju så gärna! Då fick jag förklara för henne mer ingående på hennes nivå, då kände hon sig duktig och hundkunnig när hon ignorerade hunden och den fick komma fram till henne själv.:)

Jättebra svar tycker jag!
Morrningar är ju nåt hunden tar till för att skapa avstånd! I det här fallet antagligen pga osäkerhet. För hon går väl inte upp mot folk, stirrar och hotar?
En viktig sak, när folk ska ignorera henne, är att dom inte TITTAR på henne! Blicken är enormt provocerande och folk får aldrig titta henne i ögonen, inte ens på långt håll! Det är svårt för folk som inte är vana att bete sig så mot djur, de flesta stirrar ju hunden rakt i ögonen, böjer sig framåt, grinar med tänderna (ler!) och sträcker sig mot hunden/går mot den. Allt detta är ett jättestort hot!
Du får påminna, påminna, påminna, och helst se till att hunden har en plats där hon garanterat får vara ifrd, gärna ett rum eller liknande där hon inte känner sig trängd i ett hörn.
Folk behöver faktiskt inte klappa på din hund! Lycka till!

Hur länge har hon hållit på med detta?
Det kan inte vara att hon har ont någonstans och inte gärna vill att främlingar/gäster tar på henne? Ni kanske skulle kolla upp det. Amerikansk Bulldog är ju inte känd för att säga till när dom har ont någonstans :crazy:

Flickan jag känner skriker i högan sky ibland när hon klättrar upp i möbler (hon ska snart höftröntgas) men när vi känner igenom henne, böjer och klämmer, så ger hon inte ifrån sig ett ljud. Med ytterst små signaler kan hon visa att det blir obehagligt (slicka sig om munnen, börjar titta omkring sig mm).

Om ni inte misstänker smärta och inte tror att det vore någon ide att kolla upp det så tycker jag att du har fått väldigt många bra tips av övriga som skrivit i tråden. Ge henne en egen plats där hon får vara ifred och se till att folk koncentrerar sig på er människor tills hon ber om uppmärksamhet.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
996
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 474
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka