Hjälp mig att se..

Sv: Hjälp mig att se..

Väldigt svårt att avgöra eftersom underlaget är ojämnt, lutar och det ser ut som om pållen ömmar av det grövre gruset.

Hästen verkar inte ha extremt ont. Jag brukar faktiskt avvakta några dagar om hästen inte är blockhalt och se om det skäpper.Oftast gör inte veterinärerna något ändå. Ring och rådfråga distriktaren så länge.

Min första tanke, när jag såg att hon markerar mest på stort grus, är om hon ömmar. Hur länge har hon gått barfota? För hon var barfota va?
Fick samma problem med Pärlan nämlign, då hon hade blivit barfota. I början funkade det bra, men de två sist veckorna innan hovslagaren kom var hon tvungen att vila för att ömmade/haltade på det grövre gruset.

Hoppas det löser sig för er. :)

Hästen är skodd, och hovis säger att hon har tjocka fina sulor, så hon SKA inte ömma. När hovos var ute sist, så sprang jag med henne, och han tyckte att hon var kort och stum i steget fram. Men ömmade inte för visitertång, och visade inget under hela skoningen.
För en vecka sedan, måndags, var hon svullen i vä bak, och veterinären var ute på onsdag för att kolla tänder, och kollade även benet, men sade inte mer än att om det inte är bättre tillefter helgen(idag) Så bör jag åka till klinik. Den dagen jag upptäckte bakbenet var hon RIKTIGT stapplig. Nu är det ju så mkt bättre, ingen tvekan om det. Men jag vet inte, får en känsla av att nåt inte stämmer. Så jag tänkte be om råd, är hon halt, i vilket ben?

Din häst är rejält halt så det är bara att köra in henne. Hoppas att det inte är så allvarligt. MVH Kryddan

vänster bak tycker jag ,verkar sitta långt upp .
(hoppas jag valde rätt ben nu :laugh: svårt att veta vad som är vänster och höger ibland )
Men att det är något syns på hela hästen .

Klinik eller inte för den här hästen?
http://www.youtube.com/watch?v=Ub7Khv5bx_M

http://www.youtube.com/watch?v=JXSrQvhMj_I

http://www.youtube.com/watch?v=8gcFQGp2k58

Har så otroligt svårt att veta hur jag ska göra.. och är rädd att jag stirrar mig blind på saker, så jag vill gärna ha lite oberoende kommentarer om vad NI ser! Eller inte ser, om det är så!

Jag ser en smällfet och otränad häst. Och inte ser jag någon direkt hälta heller.
gulan

Jag tycker det ser ut att sitta i höger bak, syndes mest på den första filmen.
Men ta inte min åsikt på så stort allvar, jag tycker det är svårt att se på vilket ben hältor sitter.

Jag tycker inte att hon ser mycket halt ut, och har det även skett en förbättring de senaste dagarna hade jag nog väntat med kliniken, du kan ju rådfråga på telefon.

Men du skrev att du har en känsla av att allt inte är helt ok, sådana känslor brukar oftast stämma, men somsagt jag hade nog avvaktat 2-3 dagar..

Frågan är väl om hästen alltid har sådär trippigt steg eller om det bara är nu?

Tycker iaf du ska kolla hästen, det skadar ju aldrig.

Jag tycker inte att det syns väldigt mycket, något i vänster bak kanske.

Tycker att du ska avvakta och se om det blir värre. :)

Jag ser en smällfet och otränad häst. Och inte ser jag någon direkt hälta heller.
gulan

Samma här faktiskt. Stapplig är den ju, men det får nästan ses som normalt på det underlaget. Hältor bedömer man inte i skritt på stenigt, ojämnt underlag. Eller kanske trawar hästen i slutet aw första filmen? Min dator walde att censurera lite där.

Nej, jag vet att underlaget inte är det bästa, men jag hade det att välja på elelr en lerig äng..

Jag reagerar på vb. Förutom detta så är hästen kort och tråkig fram. Nu är det dock svårt att säga något om ifall det jag ser beror på en hälta, på att hästen går och tittar åt alla möjliga håll och kanter, på att kameran rör sig eller om det beror på att hästen inte bjuder frammåt (vilket är svårt att avgöra på filmen) och därmed hamnar på bogarna.
En annan sak jag reagerar på är att hästens kropp ser väldigt tung ut i förhållande till benen. Är den bygd så eller är den bara betesrund? Är den betesrund kan den röra sig annorlunda pga det iom att den då är bra mycket tyngre.
Känner du att din häst rör sig annorlunda än normalt så tycker jag att du ska åka till klinik. Finns det något så var det bra att åka och finns det inget så vet du det och kan ta tag i problemen från någon annan synvinkel.

Har hon gått ute och blivit nedkyld över ryggen? Är hon i form?

När min häst vet. undersöktes när hon gick på bete var hon 1½ grad höger fram och vänster bak och ½ grad höger bak. Jag stallade in henne, tunnt täcke på natten och börja sakta rida igång henne och när hon undersöktes igen sen på en återkontroll var hon knappt ½ grad på höger fram!

Som coari skrivit så tror jag också ett fånganfall är på gång, eller redan hänt, exakt så travade min ponny och då tog jag omedelbart ut veterinär så hon fick behandling. Och fång va det och jag hann precis "hejda" det.
Men jag hade inte åkt till nån klinik utan dagit ut vet. istället.
Och vänta INTE i några dagar till!! Är det fång så är det mycket bråttom.

Senast ändrad:

Jag satsar nog oxå på vänster bak,... Men eftersom vi alla är så oeniga så rek jag oxå att du bokar en bra veterinär som kan kolla med hakar ev eller åk in till klinik... Bättre en gång för mkt än en gång för lite,

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet att flera här har gjort det och nu står jag själv lite inför något slags bokslut. Min partner har fått en karriärmöjlighet som det...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka