Hjälp mig att komma igång att räkna kalorier.

Newbee

Trådstartare
Hej!

Skulle behöva tips på kalorisnåla maträtter. Har tänkt börja räkna kalorier men kan väldigt lite om det, är det något man ska tänka på?

Väl mött

Se till att börja med till att maten är mättande. Man ska ha en jäkla disciplin för att gå runt och vara konstant hungrig och det går att äta kalorisnålt och ändå slippa vara hungrig jämt.
Själv äter jag en hel del kyckling, antingen med ris (som dock inte är ett dugg kalorisnålt) eller sallad till, med lite keso eller feta i salladen så det blir mättande. Annars är potatis med älg och kantareller en favorit, lite svårt utanför kantarellsäsong om man inte har ett lager bara...
Frysta bananer är guld värt. Bananer är förvisso inte speciellt kalorisnåla men mixa en fryst banan med lite proteinpudding och vatten så har du en mättande och skitgod milkshake, som är bra mycket nyttigare än den smakar och landar på ca 250 kcal. Frysta bananer kan du annars göra nyttig glass av, bara mixa och smaksätt, perfekt såhär års!
Kvarg och proteinpudding är annars värt att ta en titt på också.

Jag har appen Myfitnesspal som funkar bra. Lifesum finns också annars.
Därtill har jag Endomondo synkad med Myfitnesspal, så går kalorierna rätt in efter träning. Perfekt om man vill tjäna ihop lite extra kalorier till helgen :)

Fastna inte i kalorifällan, alltför lätt att bli blind/fanatisk. Handlar det om vikt så läs på lite om näringsfysiologi.
Åvanjordgrönsaker har ofta lågt energiinnehåll, typ tomater, gurka, spenat, mangold, sallad av olika sorter. Betor, potatis o kål har ofta högre energiinnehåll, samma gäller baljväxter.
Frukt o bär innehåller ofta mycket energi = kalorier. För mer info får du söka på vegansidor.
Energiinnehållet på vilt är inte speciellt svårt att hitta.

Jag har ofta keso till t.ex. lax eller kyckling och sallad. Keson brukar jag blanda med något t.ex. äpple, päron blåbär, björnbär o.sv. Behöver man mer mat än så går det att komplettera med t.ex fullkornsbröd. Går också att strö över lite hackade nötter eller krossa knäckebröd på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 073
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar