Hjälp mig att få bort travar-traven!

S

sandraR

Hejsan!
Min blivande foderhäst är en travare, och nu när hon är på bete under sommaren ska jag lägga ner hela min själ på att hitta tips på hur jag ska få till hennes rena trav.
Då man tömkör henne brukar man få till en riktigt fin trav, och hon har lättare för vanlig trav i höger varv. Också brukar vi få till den efter t.ex galopp, i avsaktningen så att säga.
Kommer förmodligen rida mycket för en dressyrtränare nu efter sommaren, men vill vara laddad med tips ändå.
Hur blir jag av med travar-traven på henne? (helt och hållet, eller åtminstone nästan) och hur blir jag av med kors-galoppen hon alltid brukar få i början? (Travar-traven är det stora problemet)
All hjälp är guldvärd!

Obs. Har letat igenom efter trådar men känner att jag inte hittat något bra ännu. /S.

Sv: Hjälp mig att få bort travar-traven!

Jaså det hade jag ingen aning om, det ska jag absolut prova! Tack för hjälpen!

Det var så lite så! :laugh: Det har funkat kanon på min vbls vallack.

tänk även på att inte "driva på" hästen när du rider lätt...!
bara man ligger en halv milisekund före i lättridningen, måste hästen springa för att "hinna ikapp".
Rid lätt lite förlångsamt med flit! det har fungerat bra för oss..!
många travare behöver mest bara förstå att de får springa långsamt...

Jag har samma problem som sandraR. Men jag undrar hur sjutton man ska kunna slöa ut lättridningen xD Kommer ju aldrig gå :S eller så fattar jag inte ^^

Övergångar, halter, halvhalter!
Jobba massor med att få hästen att ta förhållningar med så lite hand som möjligt, använd istället vikt- och sitshjälper.

Exempel på övningar:

*Trava på stora, mjuka volter och rid dem som en åtthörning, med ställning och halvhalt i varje 'hörn'.

*Öva på trav-skritt-trav och försök få övergångarna helt rena och mjuka. När de funkar, kör trav-halt-trav.

Räkna INTE med snabba resultat, detta är långsamt jobb som tar månader att få resultat i. Det finns inga genvägar!

En fräsch häst är en förutsättning för att det ska bli bra. Ta ut en osteopat eller ET som går igenom hästen och släpper låsningar mm.
Se till att du har en bra sadel som passar er båda. Det är den del av utrustningen som det är mest värt att lägga pengar på och köpa kvalité. Hitta ett bett som hästen trivs med. Raka eller tredelade med fasta ringar brukar funka.
Skritta ut i terrängen, över stock och sten där det är brant, högt gräs osv. Rid slalom mellan träden. Trava inte om hästen inte är avslappnad. Spänner sig hästen och traven blir sämre så bryt av och skritta tills hästen är avslappnad igen.
Trav i låg form över cavaletti, både på marken och upphöjda är bra för att förbättra traven och öka styrkan hos hästen.
Igångsättningar och avsaktningar ska man vara lika noga med som själva travarbetet. Lösgör hästen med skolorna, skänkelvikning, tempoväclingar.
Galoppen är till största delen en styrkesak. När hästen bär sig bra i skritt och trav är det dags att börja lägga in fattningar. Att galoppera innan dess sliter bara, det är värt att hålla sig till skritt och trav ett par månader, det kommer löna sig.
Det är fattningarna som ger bra galopp. Att slängtrava in i bensprattelgalopp är inte en fattning. Fattningarna ska göras i balans och om hästen bara orkar galoppera tre steg med kvalité så bryter man av efter dessa tre steg och börjar om.

Glöm inte lägga in vilodagar. Både muskler och huvud behöver vila för att utvecklas. Ha tålamof, det vinner man på!

jag prövade det igår, och det var minnsan inte det lättaste :O

Hejsan!
Min blivande foderhäst är en travare, och nu när hon är på bete under sommaren ska jag lägga ner hela min själ på att hitta tips på hur jag ska få till hennes rena trav.
Då man tömkör henne brukar man få till en riktigt fin trav, och hon har lättare för vanlig trav i höger varv. Också brukar vi få till den efter t.ex galopp, i avsaktningen så att säga.
Kommer förmodligen rida mycket för en dressyrtränare nu efter sommaren, men vill vara laddad med tips ändå.
Hur blir jag av med travar-traven på henne? (helt och hållet, eller åtminstone nästan) och hur blir jag av med kors-galoppen hon alltid brukar få i början? (Travar-traven är det stora problemet)
All hjälp är guldvärd!

Obs. Har letat igenom efter trådar men känner att jag inte hittat något bra ännu. /S.

jag har okså en travare som tar långa riktiga trav steg,
visst jag håller med dom andra om att övergångar från skritt till trav och halt m.m men jag har lärt mitt sto att korta stegen och sänka takten när jag ber om det genom bommar.
första gången jag red över bommar hade jag 3,5 meter i mellan varje och det var fyra bommar.att länga stegen klara hon utan problem men då mindes jag att på min ridskola så hade dom lagt up bommarna lite så att dom var upphöjda från marken alltså,
dom hade höjt bomarna med små träkors ca 20-30 cm över marken och med bara en meters mellan rum.så jag testade det på mitt sto och efter några gångers övning klarade hon att lyfta på benen ordentligt under sig och korta traven till ett lungt tempo,
testa det vetja men glöm inte att ha ett lätt stöd på ytter tygeln så att den inte känner sig övergiven och snubblar igenom.
kämpa på det kommer!:bump:

Men ett problem är att så fort jag får till den rätta traven saktar hon av. Och driver jag extra kommer hon tillbaka till travar-traven igen :/

jag har okså en travare som tar långa riktiga trav steg,
visst jag håller med dom andra om att övergångar från skritt till trav och halt m.m men jag har lärt mitt sto att korta stegen och sänka takten när jag ber om det genom bommar.
första gången jag red över bommar hade jag 3,5 meter i mellan varje och det var fyra bommar.att länga stegen klara hon utan problem men då mindes jag att på min ridskola så hade dom lagt up bommarna lite så att dom var upphöjda från marken alltså,
dom hade höjt bomarna med små träkors ca 20-30 cm över marken och med bara en meters mellan rum.så jag testade det på mitt sto och efter några gångers övning klarade hon att lyfta på benen ordentligt under sig och korta traven till ett lungt tempo,
testa det vetja men glöm inte att ha ett lätt stöd på ytter tygeln så att den inte känner sig övergiven och snubblar igenom.
kämpa på det kommer!:bump:

Hur gör man om hästen inte verkar reagera på att den har bommar under sig och bara klampar igenom allt och bryr sig inte så mkt om dom helt enkelt?
Beror detta på att ryttaren gör fel, ger fel hjälper? lr är det att hästen bara är sån hur gör man för att få hästen vara mer rädd om benen?

ta en sak i taget, börja med traven.
övergångar, bomar och ev. lite upphöjda bommar, serpentinbågar och dylikt kan funka.
som andra redan sagt; detta kan ta veckor eller månader, mycket beror på individen också.

jag är tacksam för att mitt vbl-sto inte har de riktiga travar-gångarterna (anledningen till att hon misslyckades på travet :p) ..

Jag kan även tillägga att det är först nu, nästan ett år sedan som jag fick min polle som vi har fått ordning på traven, så låt det ta sin tid, det kommer! :laugh:;)

Hur gör man om hästen inte verkar reagera på att den har bommar under sig och bara klampar igenom allt och bryr sig inte så mkt om dom helt enkelt?
Beror detta på att ryttaren gör fel, ger fel hjälper? lr är det att hästen bara är sån hur gör man för att få hästen vara mer rädd om benen?

Som nån nämnde så kan man höja cavaletti bommarna lite så att dom tvings lyfta på benen eller riva,så småningom lär dom sig att det är lättare att gå över istället för igenom

ang lättridningen så försök att bara tänka "långsamt" altervativt andas långsammare, känn dig som gegga på ryggen:D

Tuggummi i rumpan, någon som kommer ihåg det från ridskolorna?

och som andra sagt, det går inte över en dag!
Det kanske tar 1-2 år (i de värre fallen) men det är värt det! stressa inte fram någon minskning av traven...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 082
Senast: inverterad
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 005
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 578
Senast: Ananazen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 710
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka