Hjälp mig.....är han sjuk?

lakrits

Trådstartare
Jag hade en tråd förut om detta men tror den har försvunnit.

Min 5 månaders valp har fällt jättemycket nu i en månad ungefär. Det är riktigt mycket. Hans päls känns fet, den är "grå" (han är svart). Jag har tänkt att han bytt till höst/vinterpäls men nu börjar undra.

Han är smal...har inget direkt hull men man ser inte revbenen men de känns tydligt..

Han är en blandras och har shäfer i sig och har en tydlig midja med shäferbakdel...

Idag har spytt flera gånger...kan ju vara nåt som retar honom i magen. Det är inget han gjort tidigare men tänkte om det kunde ha betydelse.
Hans avföring är som vanligt och vi har inte sett några tecken på mask.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

tycker att du ska ta tempen och kontakta veterinär. Det är inte bra om hunden kräks flera gånger.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Vad är normaltemp på en hund?
Har vetat men det har försvunnit....
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Han har 38.7....
Han är inte hängig på nåt vis utan är som vanligt...
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Det är ju normalt....dricker han och äter ordentligt som han brukar? Hur ofta kräks han?? Var det länge sedan han kräktes?
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Han dricker som han ska.
Han fick sitt morgonmål som vanligt och vi har även gett han ett middagsmål då vi tycker att han är lite mager...men det kan ju vara så att han är slimmad just för att han växer också....
Han kräktes ett par gånger innan middagen.
Det som kom upp var mat och slem.

Han fick middag men det kom upp en kvart senare...därefter har han kräkts två gånger till......lite mat och slem.

Nu sista gången var för en halvtimme sedan ungefär...det var lite brunaktigt...
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Det är ju aldrig bra om en hund kräks flera gånger på en dag. Tyckler nog att ni skall kontakta veterinär. Han kan ju ha fått i sig nåt olämpligt . Har du någon bild på honom? I den ålderna han är nu så växer de ju och de kan lätt bli lite älgkalvar över valparna men som sagt kontakta vet ang kräkningarna.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Jag har tyvärr inga bilder där man ser honom från sida eller uppefrån inlagt i datorn...........
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

nej ok..Vet du vad han väger?? Vad är det för raser i honom förutom Schäfer?
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Han är korsning mellan shabrador/rottweiler. Har fått mycket av shäferkroppen. Jag vägde honom för ca. 1 månad sedan och då vägde han 17 kg.

Här är en bild på honom framifrån

IM000024.jpg


Redan när han var 3 månader var han tanigare än sina systrar som finns kvar hos uppfödaren. De har fått mer av labrador och rottweiler raserna. Även en annan hanhund i kullen som finns i närheten här har blivit lite mer åt shäferhållet till också.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Jag tycker inte att det låter för lite...Det är nog bara det att han är gänglig eftersom han är i den åldern där det verkligen syns att de växer...Du behöver inte oroa dig för det ;) men kolla upp det andra iaf tycker jag. Iaf om han fortsätter att kräkas.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Tack så mycket för din hjälp......

Jag hoppade faktiskt över kvällsmålet till han nu så hans mage får lugna sig lite. Han har inte kräkts något mera sedan.
Jag ska ha koll på honom efter morgonmålet i morgon.....fortsätter han tar jag kontakt med vet..........

Har du några tips om hans dåliga päls?
Idag äter han ett lamm och ris foder..........BIS....kan det vara fodret som är boven?
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Ja, de kan vara fodret som är boven. Vad äter han för foder? märke? Kanske är det något han inte tål i fodret?? Våra hund började lossa mycket mindre päls när vi bytte foder.
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Ja det kan vara fodret som spökar. Även om det är ett bra foder så är det inte säkert att det är rätt för just din hund. Några foder jag tycker är bra är Eukanuba, Hills och Royal Canin. DU kan ju prova att byta succesivt för att sedan gå över helt till det nya fodret. Ett tips jag har som är superbra till vackra pälsar och bra i övrigt för hunden är fiskolja, inte fiskleverolja utan fiskolja som du köper på djuraffären. Oljan bidrar till hud och päls, energiupptag. Det är också bra för hundar med ledfel osv, så det funkar till alla voffisar oavsett ålder. Man ger det tillsammans med maten. Så prova det :)
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Ta hunden till veterinär och ta blodprov för att kolla upp att allt står rätt till. Det fodret du ger till din hund har ju varit lite skandalomsusat (salmonella i fabriken).
 
Sv: Hjälp mig.....är han sjuk?

Halloj!

Vår bebis är precis som vanligt...han har inte kräkts något mera och han har inte visat några andra symptom.
Min gissning är att han ätit något olämpligt helt enkelt.

Jag vet egentligen inte så mycket om fodret. Hon som vi köpte honom av använde sig av det och min mamma gör det till sina hundar och dom är jättefina.
Men vi ska prova med att byta foder för hans pälsfällning är faktiskt olidlig.....
Jag har haft hund tidigare med samma pälskvalitet och hon fällde inte alls så här ens när hon skiftade päls.......

Har funderat lite på om Royal Canin kan vara något för honom....jag vet att han gillar det då han provsmakat tidigare.

Antar att det även här finns olika sorter att välja mellan....vilken ska han ha?
 

Liknande trådar

Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 520
Senast: Liten
·
J
Foder & Strö Hej Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp +...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 527
Senast: Annika_L
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 985
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp