hjälp mej med analysrapporten! =)

F

FannyHallberg

Hej alla!
Vet att det fins många sådana här trådar ute nu , så hoppas att det är ok att jag med startar en..
Jag har fått min absolut första analysrapport på höt och vet ej hur man läser av det. :confused:

"""""
HÖSILAGE TILL HÄST

Näringsinnehåll till Häst

Analysnamn Resultat Enhet

Torrsubstans 52 %

Smältbart råprotein 23 g/kg foder

Energi, foder 4,8 MJ/kg foder

---------------------------------------------------------------

Råprotein 81 g/kg Torrsubstans

Smältbart råprotein 45 g/kg Torrsubstans

Energi 9,2 MJ/kg Torrsubstans

**

Är detta ett bra hösilage? (tack på förhand :bow: :D )

Kram // FannyHallberg

Sv: hjälp mej med analysrapporten! =)

Torrsubstans 52 %

Smältbart råprotein 23 g/kg foder

Energi, foder 4,8 MJ/kg foder

---------------------------------------------------------------

Råprotein 81 g/kg Torrsubstans

Smältbart råprotein 45 g/kg Torrsubstans

Energi 9,2 MJ/kg Torrsubstans

Det är lite lite protein i ditt hösilage. Om du delar protein (23) med energi/MJ (4,8) blir summan cirka 4,7. Ska det vara riktigt rätt ska kvoten hamna på eller över 6.
Du behöver alltså ge något proteintillskott eller annat proteinrikt foder utöver ditt hösilage, ex.vis Sojamjöl, Krafft Protein, eller kanske lusern.

Det är däremot på ett sätt bra med lite energi, du kan ge mer av hösilaget utan att komma upp i för hög energigiva.
Hade du haft mer energi hade även kvoten blivit lägre, vilket inte varit positivt snarare tvärt om (dyrare foderstat bla.).

Jag är ringrostig på detta med foderstater, så jag överlämnar närmare förklaringar till någon annan :p

ingen mer som vill berätta?
Jag fattar själv ingenting.
Kommer snart börja ge lucern, så protein kommer dem få i sej.

Jag ger just nu min stora 7 kg /dag . höjer till 8 kg nästa vecka.
Om det är till någon hjälp.

8 kilo av detta hösilage motsvarar inte ens 5 kilo hö (i torrsubstans). Det är viktigt att komma ihåg, framför allt om din häst inte har tillgång till annat grovfoder...

Det du ska titta på är kg/foder, alltså det som står överst.
Protein = SMRP xxkg/foder
Energi = MJ x kg/foder.

Ett bra hö har en kvot på 6 eller högre. Kvot = smrp/mj.
Ditt hö har lågt av varje, kanske bra för hästar som är lättfödda energimässigt. Proteintillskott måste du ge hursomhelst till detta hö.
8 kg av detta höet ger lite drygt MJ 38 och SMRP 184, 8 kg är för lite då ts är 52% (hur torrt det är) då hälften av höet innehåller vatten. 8 kg är alldeles för lite för en stor häst! Det blir endast 4 kg ts. En häst ska ha MINST 1,2 kg ts/100kg
14 kg av detta hö ger MJ 67 Smrp 322 och runt 7 kg/ts vilket är rimligt till en häst på 450-550 kg tycker jag.
Smrp ska vara minst 6 gånger mer än MJ, alltså 67*6 = 402 SMRP.

Gå in på Hippocampus där kan man räkna foderstat så man får ett hum av vad hästen får i sig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
690
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 016
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 698
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka