Hjälp mej hitta felet.. stel & kantig häst..

Liselott76

Trådstartare
..men bara ibland..
Så här är det, min häst blev halt i höstas & jag har sen dess varit till två olika veterinärer samt ett par alternativare. Den första vet sa att det berodde på en liten urkalkning han har i framknät. Nästa vet sa att han kunde se en förtvining i en muskel i bogen på samma sida.. En av alternativarna (sjukgymnast) kunde bara hitta att han var stel..
Hur som helst så började jag ganska tidigt misstänka sadeln & har tagit hjälp av en sadelutprovare & rider numer mest med en bomlös, varvar med barbacka & hoppsadel.
Till problemet - ibland känns han kanonfin från första början, ibland är han näst intill halt i början av ridpasset, blir väldigt markbunden & det känns som att han inte har nån kontakt med sina ben..det känns ostadigt & "flaxigt". Men helt plötsligt kan han gå helt super.. Nån som känner igen sig, har några tips eller vad som helst? Vad kan det bero på? Nerv i kläm? Muskel som hakar upp sej?
Hästen är väldigt fin & välmusklad, kanske lite sämre musklad i frampartiet än bak.. Han är uttåad på den sida där problemen oftast visar sej..
Snälla, hjälp mej med nya idéer..

Sv: Hjälp mej hitta felet.. stel & kantig häst..

Har han haft nån fästing på sig ?
Ev kan vet ta ett erlischiasprov
Hej från Hambo

Men kan dom bli sämre med sadel då än utan? Är det vanligt att dom är sämre i början av ridpasset?
Vilka är symtomen vid erlichias (& borrelia) ?

Hej. Man får tänka på att ansträngningen under träningspasset får endorfinproduktionen att komma igång i kroppen efter en stund. Därför kommer hästen efter hand att inte längre känna att det gör ont och tar emot (samma för dig om du går ut och joggar). Då tar man ibland i för mycket och så går det knackigt igen.
mvh
Lejonelle

Och ja, just det där med "varannandagskänsla" stämmer väldigt väl på hur det var med min häst när hon hade borrelia. Otroligt seg och matt vissa dagar och kändes super mellan varven.
Lejonelle

Min fd erlichias häst går bättre utan sadel och nu ännu bättre utan ryttare.

Han är lite mystisk på det viset oxå att han kan vara stel i början, blir sen bättre efter en stunds travande, om vi sen skrittar en stund & sätter igång i trav så kan han vara stel de första stegen igen..
Han är ganska gammal, 18 år - kan det helt enkelt vara så att det är ett "gammelhästproblem" som när människor blir gamla & lite stela?

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Hade ut ET igår för märkte förra fredagen att min häst hoppade på volt i höger varv och såg ut att ta kortare steg med vänster fram, men...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama