Hjälp med viktberäkning!

Sv: Hjälp med viktberäkning!

Ja jag vet vad det är. jag frågade efter måttet bakom manken för då kan jag enkelt kolla på viktmåttbandet vad det motsvarar. (och det brukar stämma ganska bra) Med någon formel använder man lansmärkesomfånget men det finns formel där man använder omfånget bakom manken också.

Aha, du menade "säger mig ingenting" så. :)
Missuppfattade lite bara.

Måttet bakom manken och ner bakom frambenen, (där de är som smalast) är på hästen 198cm och på ponnyn 160cm. Kolla GÄRNA på viktmåttbandet vad det motsvarar, nyfiken!

Åh, vilken vacker tös du har, gillar den här modellen på häst! Tack för att du delade med dig av bilderna, jättekul!

Ponnyn kan jag svara ganska säkert.

ca. 310-320

Min ligger just nu på 164, och det är 330 ungefär. Innan låg han på 166 och det var ca 345

Vad bra :)
Viktmåttbanden är inte riktigt tillförlitliga på "ej halvblods"-raser ;) , så jag skulle lita mer på formeln än på bara magmått

Måttet bakom manken och ner bakom frambenen, (där de är som smalast) är på hästen 198cm och på ponnyn 160cm. Kolla GÄRNA på viktmåttbandet vad det motsvarar, nyfiken!

198 cm=615 kg, 160 cm=363 kg enligt viktmåttbandet.
Tror du får dra av lite på den stora hästens vikt för den är ju inte så hög i förhållande till omfånget. Otroligt stort omfång för sin storlek förresten.
Det är ett bra riktmärke i alla fall.

Var har du köpt ditt måttband?
Jag trodde att alla var lika, men tydligen inte då, eftersom våra visar olika. :confused:

Ja, jösses, det vågar jag inte gå på, isf har jag en 115 cm ponny som väger mer än en islänning och trots det inte är speciellt tjock. 615 kilo på min häst känns aningens högt och ja, jag håller med, han har ett rejält omfång, han låter fetare än han ser ut (hoppas jag...)

Märkligt att måttbanden skiljer sig åt, innan det här är klart har jag väl köpt en egen "Hästvåg" ;););)

Tack alla ni för hjälpen förresten!

Var har du köpt ditt måttband?
Jag trodde att alla var lika, men tydligen inte då, eftersom våra visar olika. :confused:

Mitt är köpt på Börjes. Jag trodde också alla var lika. Liksom ingen vits med dem annars.:crazy: men i och för sig så kan det ju vara en förklaring på att vissa får det att stämma väldigt bra med måttbanden och andra tycker att det felar mycket. för mig har det stämt väldigt bra så jag fortsätter använda det och kollar någon gång i månaden.

Intressant!

Jag köpte mitt på Gekås, stod faktiskt och funderade på att köpa ett på Börjes när jag var där i vintras, bara för att se om de skiljde sig. Jag köpte aldrig något, men nu har jag svaret i alla fall då. :p

Kan ju vara en bra förklaring till varför det skiljer så mellan åsikterna. Jag tycker mitt stämmer ganska bra till min hypotetiska viktberäkning på min islänning. Däremot stämde det väldigt dåligt på en supergrov halvblod/ardenner-korsning. Det räckte inte runt hans mage, som iofs var stor då, och måttbandet gick till 1300 kg. Jag kan tänka mig att han väger 800-900 men inte närmare 1500 som han skulle gjort enligt måttbandet. :eek::crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 270
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 552
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 583
Ridning Jag bor och pluggar i Lund men ska hem till familjen och för att jobba ett par veckor hemma i Blekinge. Jag fick den galna idén att rida...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025