Hjälp med vikt

C

CindyLou

Har en 5 årig arabvallack. Han vägde 399kg i början av december på klinik. Ska jag räkna på 400kg eller 450kg när jag räknar foderstat?
Kopiaavnovember056.jpg

Sv: Hjälp med vikt

Du ska räkna på den riktiga vikten, dvs är 400 kg normal vikten så räknar du på det annars 450 kg. Är hästen mager så anger du det eller är hästen fet så anger du det.

Jag tror han är lagom i mina ögon. Han behöver öka muskulärt, har tappat lite nu när han stått i vinter. Har alltid räknat 450kg normalviktig men funderade på om man skulle räkna 400kg då det är det han väger.

Har du räknat sedan innan o vet var han ligger i behov av MJ så använd de siffrorna.
// Linda

Ja jag har alltid räknat men jag funderade på om jag räknar för högt med 450kg. Han har lätt att få bukmage men det har nog mkt med träningen att göra. Han har en del överskottsenergi.

Hur anser ni han är i hullet vad man kan utgå från bilden.

Jag skulle vilja ha honom rundare.
Ursäkta uttrycket men skit i vikten om du redan har siffror där du vet hullet vid olika MJ på honom. Därimot kan du prova att ge mer protein (högre kvot). Har själv en arabval som behöver 7+ för att inte bli kantig över rygg/rumpa.
// Linda

Just nu ligger hans kvot på 6.4. Det är svårt att få till det med höt tycker jag. Vill inte ge mindre än 8kg men allra hellst 10kg men energin sticker iväg. Har alltid hafft koll på proteinen. Han har alltid varit toppig över rumpen och har alltid haft lite dålig överlinje.

Du ska göra en foderstat baserat på vad hästen ska väga när den är i bra hull. Om du alltså vill att hästen ska gå upp lite så får du räkna på lite mer än vad den väger nu.

Jag tycker han är ganska lagom nu dock så eftersträvar jag efter en bättre överlinje och rundare rump och mer muskler så då är 450kg kanske det som jag ska räkna på då. Ska labborera i hippocampus under dagen och se om det går att få upp kvoten mer.

Nu så. Jag kan få ihop en kvot på 8,1 om jag sänker hö mängden till 7kg,protein,grov 90,betfor och mineraler. Är inte det alldeles för lite hömängd för en häst på 151cm och 400kg?

Men om jag lägger till ett kg lusern till det sistnämnda får jag en kvot på 7.9 men är då bättre enligt grovfoder synpunkt.

Kan få ihop en kvot på 7.9 med

7kg hö
1kg lusern
0.1kg torr betfor
0.5kg krafft protein
0.1kg grov 90 (har en ny säck öppnad)
90g miner blå

+E vitamin.

Fodrar 4 gånger per dag. kl 5.30,12,17 och 21. känns väldigt lite med att ge 2,2,1,2kg.Men det kanske det inte är?

Under dagen verkar ok men lite lite att ge 2 kg på kvällen. Å andra sidan kanske han får hela lucerngivan då?

Vad blir det i siffror då? kvoten verkar ju tillräckligt hög iaf, nästan så jag skulle låta den gå ner lite och ge lite mer hö ändå. Ska de bygga muskler behövs lite mer Mj också, annars omvandlas ju bara protein till Mj när du tränar iaf. Känns lite osm att du har onödigt mkt olika fodermedel också, men förstår att du vill göra av med det när du har det hemma ändå.

Vad har du för värden på höet? Känns som att du slösar mj lite när du ger betfor och groov 90, istället för att ge ltie mer av de mer poteinrika fodren, därmed få ner kraftfodergivan och kunna ge lite till hö.

Jag har alltid gett 3,3,3kg förut hemma +0.5kg lusern
120g miner blå. =MJ 78.1 smrp 448.5 kvot på 5,7

Nu har han inte varit hemma på två månader och kom hem häromdagen så då tänkte jag förbättra foderstaten och få upp kvoten.

Brukar ge krafft/lusern på kvällen men det skulle funka med eftermiddag med.

Betfor får han då han har lätt för att få kolik vår och höst + för att få i honom vätska på tävlingar under tävlingssäsongen. Grov 90 inköptes när han inte var hemma och säcken gick tyvärr sönder i bilen så jag ger enbart 100gram av det om dagen för att bli av med det. Kraffts foderrådgivare rådde mej att köpa det. Dom ville ge honom 8kg kö,1-1,5kg grov 90.

Har räknat på normalviktig häst 450kg 30 min skritt och 30minuters trav och galopp om dagen vilket igentligen är mindre. Har då behovet av MJ 71.5 smrp 429.7

Hövärden. TS 84% MJ 8.2 Smrp 44 ca 2 p 1,4 mg 0.4

Ger just nu efter hemkomst MJ 68.8 smrp 394.6 kvot 5.7
8kg hö
0.1kg betfor
0.1kg grov 90
0.1kg krafft protein
120g miner blå

Vill inte gå för fort fram då han inte ätit höt på 2 månader och inte heller detta krafftfoder.Kommer öka sakta för varje dag tills han kommer upp.
Men för att få en bra kvot utan att mj sticker iväg är svårt.

efter invänjning
8kg hö
0.1kg torr betfor
0.5kg krafft protein
0.1kg grov 90
130g miner blå
=MJ 73.6 smrp 526.6 kvot 7.1

tex om jag köper lusern och ger som jag nämnt tidigare i tråden.
7kg hö
1kg lusern
0.1kg torr betfor
0.5kg krafft protein
0.1kg grov 90 (har en ny säck öppnad)
90g miner blå
=MJ 73.9 smrp 587.6 kvot 7.9 med onödigt proteinöverskott ennligt hippocampus

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat